Vreau să îi felicit pe toţi crescătorii de ovine din România. Am făcut acest lucru pentru dumnealor, pentru grija pe care o purtăm crescătorilor de ovine şi din respect pentru munca pe care o desfăşoară în locuri în care unii n-au ajuns nici măcar cu dorinţa de a ajunge acolo. (…) Programul acesta îl veţi vedea peste câteva zile şi în Piaţa Obor, apoi în toată ţara în capitalele de judeţ, în aşa fel încât în România să putem dezvolta interesul pentru consumul de carne şi produse din carne de oaie. Am făcut acest program împreună cu fermierii, cu crescătorii de ovine, cu reprezentanţii asociaţiilor din sector. Ei au dorit să vină cu forţele proprii, cu cheltuiala proprie şi să realizeze acest eveniment. (…)
Vom face o piaţă de gross unde fermierii să poată să aducă animalele, să poată să le valorifice în condiţii sanitar veterinare sigure, cu asistenţă veterinară din partea instituţiilor statului, a declarat Petre Daea, la lansarea Campaniei „Alege Oaia!”, la IndAgra. Potrivit lui Daea, pieţe de gross pentru vânzarea ovinelor vor funcţiona, de anul viitor, în Bucureşti şi în capitalele de judeţ.
Campania MADR de informare şi promovare “Alege Oaia!” se va desfăşura la nivel naţional pe o durată de trei luni şi are ca principal scop încurajarea consumului de carne şi produse din carne de oaie pe tot parcursul anului. În cadrul târgului INDAGRA 2017, oierii prezintă publicului mai multe rase de oi şi vor oferi gratuit, spre degustare, tocăniţă şi pastramă, gătite chiar la faţa locului după reţete tradiţionale, pentru a convinge cât mai mulţi vizitatori să încerce preparatele din carne de oaie.
Obiectivul final al acestei campanii este de a informa consumatorul asupra modului de preparare a cărnii de oaie şi a produselor din carne de oaie, cât şi de dezvoltare a unei culturi culinare în ceea ce priveşte consumul de carne de oaie. Totodată, se doreşte sprijinirea crescătorilor autohtoni de ovine şi înfiinţarea unei pieţe de Gross care va constitui un intermediar între crescătorii de ovine şi canalele de comercializare (retail şi magazine de proximitate).
Campania „Alege Oaia!” are şi o pagină de Facebook special creată. Caravana de promovare a consumului de carne de oaine va fi prezentă în mai multe locaţii. În perioada imediat următoare, în Piaţa Obor între 4 şi 5 noiembrie şi în cadrul Târgului de Turism al României între 18 şi 19 noiembrie.
CÂT PRODUCEM, CÂT CONSUMĂM?
Potrivit datelor MADR, la finalul lunii iunie 2017, în România erau 13,77 milioane capete ovine, din care 8,73 milioane capete ovine matcă.
4,33 milioane de capete erau destinate consumului, din care 1,46 milioane de capete pentru consum familial, iar 2,87 milioane de capete pentru valorificare pe piaţa liberă. Din acestea, doar 480.000 de capete ajung în abatoare.
Tot datele MADR la data de 30 iunie 2017 arată că producţia de carne de ovine în România este de 93,83 tone, din care 30,64 tone sunt destinate consumului familial. Din restul de peste 63 de tone de carne de oaie destinate vânzării, doar 11,48 de tone trec prin abator.