Giacomo Loro, manager regional de vânzări la Massey Ferguson, şi-a adus personal contribuţia la dezvoltarea strategiei Sigma România, distribuitorul oficial al mărcii în țara noastră.
Cu o experienţă solidă în cadrul grupului AGCO, unde activează de mai bine de zece ani, Giacomo Loro ne oferă o perspectivă pragmatică asupra pieţei agricole din ţara noastră, abordând atât provocările momentului, cât şi oportunităţile viitoare.
Revista Ferma: Massey Ferguson este o companie bine cunoscută în întreaga lume, inclusiv în România. Cum evaluaţi performanţele de pe piaţa noastră din ultima vreme ale mărcii pe care o reprezentaţi?
Giacomo Loro: Desigur, 2024 nu a fost un an grozav pentru AGCO şi pentru Massey Ferguson, aşa cum s-a întâmplat, de altfel, în general, în agribusiness. Cu toate acestea, credem cu adevărat că România este o piaţă cheie în Europa Centrală pentru dezvoltarea afacerii Massey Ferguson. Colaborăm cu Sigma România din 2021, iar în toţi aceşti ani am reuşit să ne consolidăm cota de piaţă, situându-ne astăzi undeva la aproximativ 6,5% pe segmentul tractoarelor. Pe de altă parte, în ceea ce priveşte segmentul combinelor, piaţa a scăzut foarte mult în România anul trecut, cu peste 60%. Cu toate astea, împreună cu partenerii de la Sigma România privim cu optimism spre viitor.
Revista Ferma: Sunt perspective ca piaţa să-şi revină cât de curând?
Giacomo Loro: E de aşteptat ca şi 2025 să fie un an cu destule provocări. Presupun că va fi dificil să vedem o relansare reală a afacerii înainte de a doua jumătate a anului. Totul depinde acum de recolte şi de condiţiile climatice. În prezent, culturile de toamnă arată destul de bine, aşa că avem aşteptări pozitive în ceea ce priveşte rapiţa, grâul şi orzul. Să sperăm că, după un an greu, vom avea parte de o revenire la normalitate.
Revista Ferma: Cum aţi descrie fermierul român?
Giacomo Loro: Cred că fermierii români devin din ce în ce mai avansaţi, mai profesionişti, mai apropiaţi de colegii lor din Europa de Vest. Sunt tot mai interesaţi de noile tehnologii şi caută soluţii inteligente pentru a-şi reduce costurile şi a obţine marje de profit mai mari. Evident, pentru ei, având în vedere vremea imprevizibilă şi schimbările climatice, este dificil să facă planuri. De aceea, este important să aibă un dealer puternic, precum Sigma România, care să le ofere soluţii adecvate pentru a-şi creşte profitabilitatea. Ştim că preţul cerealelor a scăzut în ultimii ani iar fermierii sunt tot mai prudenţi în gestionarea costurilor. Totuşi, observ o deschidere tot mai mare a fermierilor români spre investiţii în tehnologie.
Revista Ferma: Am văzut că Massey Ferguson explorează soluţii alternative de propulsie mai prietenoase cu mediul, precum motoarele electrice sau pe hidrogen. Credeţi în acest tip de inovaţie?
Giacomo Loro: Massey Ferguson evaluează diferitele posibilități de a ajuta la reducerea amprentei de carbon a agriculturii și investighează în prezent alternative noi și mai durabile la motorină. Tractorul electric este o opțiune, dar este mai potrivit pentru echipamente mai mici și mai puțin puternice. Inginerii noștri iau în considerare, de asemenea, noi oportunități cu soluțiile Hydrogen. Atunci când vine vorba de selectarea celei mai potrivite tehnologii, este important să luăm în considerare faptul că acest lucru este probabil să implice un „compromis” între nevoia de a trece la un viitor fără emisii de carbon și accesibilitatea pentru fermier.
Revista Ferma: Cât priveşte perspectiva dezvoltării unui tractor pe hidrogen? Massey Ferguson tocmai a anunţat că lucrează la un astfel de prototip…
Giacomo Loro: În prezent, nu suntem în măsură să dezvăluim mai multe detalii la această oră. Orice s-ar întâmpla, vom comunica cu atenție orice schimbare și ne vom asigura că sunteți primul care află orice știre.
Revista Ferma: Aveţi un obiectiv pentru viitorul apropiat privind piaţa tractoarelor din România?
Giacomo Loro: Cu siguranţă, având în vedere portofoliul de produse pe care îl deținem acum, trebuie să fim ambiţioşi. Cred cu tărie că putem atinge o cotă de piaţă de două cifre în România în viitorul apropiat. Mulţumită tehnologiei şi soluţiilor pe care le dezvoltăm, putem creşte. Deşi trecem printr-o perioadă dificilă, un partener puternic precum Sigma România, cu susţinerea grupului Saracakis, de care aparţine, ne ajută să rezistăm şi să avansăm. Este esenţial să privim cu optimism spre viitor şi trebuie să fim pregătiţi să profităm de toate oportunităţile, pentru că piaţa românească îşi va reveni, cu siguranţă.
Revista Ferma: În final, aş dori să clarificaţi puţin situaţia reprezentării brandului Massey Ferguson în România, deoarece există anumite confuzii în piaţă…
Giacomo Loro: Mă bucur că aţi adus în discuţie acest subiect. În primul rând, vreau să subliniez că distribuitorul nostru oficial şi unic pentru piaţa românească este Sigma România. Noi, la Massey Ferguson, considerăm că a avea un singur importator într-o piaţă precum România este esenţial. Sigma România este prezentă în toată ţara, aşa cum ştiţi, cu mai multe sucursale. Sigur, puteţi vedea şi alţi dealeri care vând echipamente Massey Ferguson, dar aceştia nu sunt oficiali. În consecinţă, fermierii care achiziţionează de la aceşti dealeri pot întâmpina probleme, deoarece ei nu oferă asistenţa pe care o asigură un distribuitor oficial precum Sigma România. Dealerii neautorizaţi nu pot accesa instrumentele de diagnosticare pe care le oferim distribuitorilor oficiali, iar acest lucru poate crea dificultăţi serioase pentru clienţi.
Citeşte şi:
Massey Ferguson îşi extinde viziunea ecologică: tractor pe hidrogen până în 2026!