Înmatriculările de tractoare în Europa, la cel mai scăzut nivel din ultimii 10 ani! - Revista Ferma
4 minute de citit

Înmatriculările de tractoare în Europa, la cel mai scăzut nivel din ultimii 10 ani!

Fermierii europeni cumpără tot mai puține tractoare. În 2024, achizițiile de tractoare noi în Europa au înregistrat o scădere accentuată, atingând cel mai mic nivel din ultimul deceniu.

tractoare agricole

Conform Asociației Europene a Industriei Mașinilor Agricole (CEMA), citată de Agrarheute, în statele membre ale Uniunii Europene au fost înmatriculate cu aproximativ 8% mai puține tractoare față de anul precedent – un declin similar cu cel din 2014.

De ce evită fermierii să mai investească în utilaje?

Motivul principal pentru această scădere este legat de veniturile reduse ale fermierilor în anumite regiuni, dar și de diminunarea sprijinului guvernamental pentru investiții în tehnologie agricolă.

CEMA mai menționează că și condițiile meteo nefavorabile au avut un rol major în reducerea investițiilor. Deși nu este menționat în raport, în Germania prețurile pentru tractoare și alte vehicule agricole au crescut cu aproximativ 25% în ultimii trei ani, o realitate care afectează în mod direct deciziile de achiziție.

Piața europeană în cifre: Franța și Germania domină, Italia pierde cel mai mult

În total, în 2024 au fost înmatriculate 144.400 de tractoare agricole în Uniunea Europeană. Dintre acestea, 82% au fost tractoare de peste 51 CP. În schimb, tractoarele mici, de până la 30 CP (22 kW), au fost printre puținele categorii care au înregistrat o creștere, alături de tractoarele mari, de peste 251 CP (185 kW), care au avut o creștere de 20% față de anul anterior.

În întreaga UE, Franța este cea mai importantă piață pentru tractoare, cu peste 33.000 de tractoare, urmată de Germania cu aproximativ 28.000 de tractoare pe an și Italia cu 15 000 de tractoare. În cele mai mari două piețe, Franța și Germania, cifrele au scăzut moderat.

Țările cu cele mai multe înmatriculări:

  • Franța: peste 33.000 de tractoare
  • Germania: aproximativ 28.000
  • Italia: în jur de 15.000

Deși Franța și Germania rămân cele mai mari piețe, ambele au suferit scăderi moderate de 4–5% în comparație cu 2023. Italia, în schimb, este cel mai mare perdant în termeni absoluți, cu 2.140 de tractoare mai puține.

Țările unde piața vânzărilor de tractoare a crescut

Doar câteva state au înregistrat creșteri ale înmatriculărilor:

  • Portugalia: +25,4%
  • Belgia: +13,6%
  • Spania: +13,4%
  • Grecia: +5,4%

tractoare Înmatriculările de tractoare în Europa, la cel mai scăzut nivel din ultimii 10 ani!

Scăderi drastice în Europa de Sud-Est

Țările din Europa de Sud-Est, în special, au înregistrat scăderi drastice ale înmatriculărilor de tractoare. Cea mai accentuată scădere a înmatriculărilor a fost în Ungaria.

Cele mai abrupte scăderi au fost înregistrate în:

  • Ungaria:45%
  • Serbia și Muntenegru:33%
  • Letonia:30%

Aceste procente indică o stagnare gravă a pieței în Europa de Sud-Est, o regiune unde tractoarele sunt esențiale pentru agricultura de subzistență și semi-industrială.

Cine a pierdut cel mai mult?

Scăderile în țările cu piețe mici afectează mai puțin producătorii, dar pierderile din țările mari au un impact real asupra industriei. Iată topul celor mai mari scăderi în număr de unități:

  • Italia:2.140 tractoare
  • Polonia:1.737
  • Franța:1.733
  • Germania:1.271

O industrie pe frână

Scăderea înmatriculărilor de tractoare este un semnal clar al dificultăților cu care se confruntă agricultura europeană. Lipsa sprijinului guvernamental, veniturile reduse, vremea capricioasă și prețurile în creștere pun presiune pe fermieri, care amână sau renunță la modernizarea flotei de utilaje. Dacă această tendință va continua și în 2025, industria agricolă europeană riscă o stagnare periculoasă.

Deși datele prezentate se axează pe scăderea globală a pieței, raportul subliniază că în toate zonele de servicii, cifrele au scăzut, cu excepția tractoarelor foarte mici și foarte mari.

Un alt aspect demn de remarcat este că vânzările de mașini agricole se vor prăbuși în 2025, potrivit estimărilor, în contextul în care fermierii nu mai cumpără tractoare într-un ritm sustenabil.

Această dinamică sugerează o reconfigurare profundă a pieței echipamentelor agricole, cu impact atât asupra producătorilor, cât și asupra lanțului agricol european.

CITEȘTE Și: De ce s-a blocat înscrierea la Rabla pentru tractoare! Peste 3,3 milioane de cereri în 7 minute!

Cisteste si...

Recomandările redacției
Ultimele articole
Citește mai multe știri →