Fermierii mari şi mici sunt preocupaţi însă şi de soarta drumurilor secundare, agricole, care ajung la tarlale. O circulaţie dificilă către terenurile agricole afectează direct interesele economice ale agricultorilor.
Comuna Bogdan-Vodă, judeţul Maramureş. Statuia ecvestră a voievodului maramureşean, despre care legenda spune că a întemeiat Moldova, străjuieşte peste drum de primărie, amintind privitorilor că odinioară dealurile şi munţii erau străbătuţi în şaua calului. Acum, sătenii dispun de tractoare şi maşini de teren, cumpărate din banii câştigaţi cu precădere în străinătate, unde lucrează de ani buni. Accesul la proprietăţile situate pe dealurile înalte, cu versanţi abrupţi, e posibil numai pe drumurile agricole, folosite din moşi-strămoşi. Numai că drumurile s-au mai stricat, mai ales din cauza ploilor.
O primăriţă şi ambiţia ei
Anuţa Bizău, aflată la primul mandat de primar, şi-a propus să repare toată reţeaua de drumuri agricole: ”Nu e o treabă uşoară. Trebuie mai întâi să găsesc o firmă care să facă proiectul tehnic. Apoi să scot lucrarea la licitaţie. Drumurile acestea sunt foarte importante pentru locuitori. Au fâneţe, unii mai au şi culturi, mai ales de cartofi, alţii au animale acolo, trebuie să aibă acces uşor”. Deocamdată e o adevărată aventură să parcurgi drumurile care şerpuiesc pe versanţii abrupţi ai dealurilor care înconjoară comuna. Intrările sunt amenajate, dar cu cât înaintezi, drumurile sunt tot mai deteriorate. Ca să evite porţiunile dificile, conducătorii maşinilor de teren, ai tractoarelor şi atelajelor nu au ezitat să traverseze proprietăţi private, călcând cu roţile prin fâneţe. Pe de altă parte, localnicii nu sunt dispuşi să cedeze nici măcar un lat de palmă pentru lărgirea drumurilor. O problemă în plus pentru autoritatea publică locală.
Pe larg despre acest subiect citiţi în revista Ferma nr. 19/202 (editia 1-14 noiembrie)
Un articol semnat de DUMITRU BĂDIŢA