Două noi categorii de terenuri vor fi introduse în Registrul agricol și fermierii vor putea primi subvenții APIA pentru acestea, potrivit unui proiect de hotărâre elaborat de Ministerul Agriculturii.
Prin Proiectul de Hotărâre privind Registrul agricol pentru perioada 2025-2029, se aprobă noile formulare pentru Registrul agricol, pe baza cărora vor fi întocmite registrele agricole pentru perioada 2025 2029.
Modificări la Registrul agricol
La Partea I a fost introdus codul unic al adresei, constituit din cod SIRUTA, cod stradă cod adresă (conform HG 777/2016 privind structura, organizarea și funcționarea Registrului electronic național al nomenclaturilor stradale).
La Partea I, capitolul II litera a) ”Terenuri aflate în proprietate” a fost introdusă o nouă categorie de folosință denumită ”Terenuri piscicole (utilizate temporar în scop agricol).
Această modificare a survenit în urma faptului că există anumiți fermieri din zonele piscicole care exploatează terenurile amenajări piscicole și care desfășoară activitate agricolă pe aceste terenuri, dar care nu pot fi eligibili la plata APIA din cauza faptului că terenul este de natură cu destinație piscicolă și nu agricolă.
La Partea I capitolul 2 litera b) ”Identificarea pe parcele a terenurilor aflate în proprietate” a fost adăugată o nouă coloană, și anume: coloana 9 Titular drept folosință/concesiune.
Această modificare a survenit urmare a faptului că formularele registrului agricol pentru perioada 2020-2024 aprobate prin HG 958/2019 nu prevedeau identificarea dreptului de folosință/concesiune a deținătorilor unei parcele, tarlale, sole, astfel că multe gospodării care nu dețin titlul de proprietate nu puteau fi înscrise în Registrul agricol.
Cine plătește pentru Registrul agricol
Proiectul de HG publicat pe site-ul MADR pentru dezbatere publică în data de 9 iulie mai stabilește că cheltuielile privind tipărirea și difuzarea registrelor agricole, precum și cele privind gestionarea registrului agricol în format electronic vor fi suportate din bugetele locale ale comunelor, orașelor, municipiilor și sectoarelor Municipiului București.
De asemenea, în 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei Hotărâri, trebuie elaborate normele tehnice privind completarea registrului agricol aprobate prin ordin comun al conducătorilor instituțiilor care au atribuții în acest sens, instituții prevăzute la art. 7 alin.2 din OUG 28/2008 privind Registrul Agricol, cu modificările și completările ulterioare.
Datele înscrise în Registrul agricol sunt utilizate de Institutul Național de Statistică (INS), Ministerul Dezvoltării, Ministerul Finanțelor, Ministerul Agriculturii și alte instituții.
De asemenea, Registrul agricol este o sursă de date foarte utilă în procesul de controale Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) la acordarea subvențiilor către fermieri.