
Cine și cum decide prețul pentru oul românesc pe piață! Cu două săptămâni înainte de Paște prețurile la raft se mențin ridicate, în mod nejustificat! Între 1,10 și 1,30 lei costă oul cumpărat din supermarket, în funcție de sistemul de creștere a găinilor.
De Paște, când avem record de consum ar trebui să găsim ouă mai ieftine la raft!
PREȚUL A SCĂZUT SEMNIFICATIV, LA POARTA FERMEI!
”În ultimele două săptămâni, prețul ouălor la producător a început să scadă, fiind în prezent de 40-50 de bani, de la o medie de 70 bani/ou la poarta fermei. Scăderea prețului este un mecanism normal de piață. În această perioadă a scăzut consumul, întrucât de aflăm în Postul Paștelui, iar cererea este evident mai mică.
Mai mult, au început să iasă cu ouă pe piață și crescătorii mici și mijlocii de găini ouătoare, care și ei influențează scăderea prețului pentru consumatorul final”, ne-a declarat Leonard Constantin Stafie de la Asociația Profesională a Crescătorilor de Păsări de Carne și Ouă Iași și membru al Consiliului consultativ al revistei Ferma.
Cel mai ridicat preț/ou din ultimul deceniu a fost înregistrat în 2023, după cum arată datele Comisiei Europene. Furajele, care reprezintă un procent semnificativ din costurile producătorilor sunt acum mult mai ieftine, un alt motiv care explică scăderea prețului la poarta fermei.
LEONARD STAFIE: ”SCHEME SPECULATIVE ALE RETAILERILOR!”
La mulți dintre comercianți, vestea ieftinirii nu a ajuns iar un cofraj cu 10 ouă costă și 13 lei. Cu toate că, spre deosebire de alte alimente, în drumul lor spre consumator, ouăle trec prin mai puține mâini.
Traseul unui ou este relativ scurt. Din cuibarul găinii el ajunge în unitățile procesare unde este sortat, marcat și ambalat. Odată pregătite pentru livrare, cutiile sunt trimise direct către magazine. Așadar nu mai vorbim și despre intermediari pe acest lanț.
Chiar dacă la poarta fermei prețul ouălor a scăzut, la raft dăm cel puțin dublu pentru un ou, dovadă că prețul final este stabilit de supermarket-uri!
”Sunt scheme speculative ale retailerilor! Diferența de preț nu se regăsește nici măcar în transport. Supermarketurile au o formulă de calcul foarte interesantă… Ei nu merg pe adaos comercial de 10%, 15%, 20%. Ei merg pe marjă de profit!”, spune Leonard Stafie.
Statisticile arată că mâncăm în jur de 90 de milioane de ouă pe lună, însă, în perioada sărbătorilor, cum ar fi Paște sau Crăciun, consumul național depășește 150 de milioane de ouă!
CITEȘTE ȘI: „Carnea de pasăre și ouăle din România sunt sigure și de calitate!”
