La începutul lunii februarie am răspuns invitaţiei Jyden de a cunoaşte agricultura daneză şi de a vizita sediul companiei din Bur.
Înţelegerea specificului pieţei
Jyden a fost mult timp orientată spre piaţa internă şi mai apoi spre statele vecine, în special Suedia, Norvegia şi Germania. Acum cota de piaţă a companiei este de 32-35% în Danemarca, 25% în Suedia şi 20% în Norvegia. De asemenea, Jyden exportă în multe state din lume: Germania, Anglia, Belgia, Ucraina, Rusia, Australia, state din Orientul Mijlociu, Corea şi altele.
„Principala noastră calitate este aceea de a asculta şi de a înţelege şi apoi de a ne adapta la ceea ce piaţa doreşte. Sunt diferenţe mari chiar între ceea ce doreşte piaţa daneză şi suedeză şi ceea ce cere piaţa din Norvegia sau Germania”, ne-a declarat Jens Agergaard, director general Jyden.
Practic, experienţa fermierilor danezi este folosită pentru a genera soluţii profesionale pentru pieţele externe. „Exportăm în mai multe state şi cunoaştem specificul multor pieţe externe. Produsele noastre nu sunt la fel pentru fiecare ţară; fiecare piaţă are specificul ei. Dorim să înţelegem piaţa românească, cerinţele acesteia. Avem angajaţi români, care înţeleg specificitatea pieţei.
Dorim să atacăm piaţa românească vânzând direct către clienţii finali, dorim să avem o legătura directă cu clienţii români şi aceasta poate fi cea mai eficientă formă de colaborare pentru client şi pentru compania noastră.
Dacă vom lucra cu dealeri, trebuie să avem în vedere ca aceştia să nu adauge prea mult la costul final pe care clientul îl plăteşte. Şi poate nu aceasta ar fi cea mai mare pierdere, ci faptul că am putea pierde informaţii importante, nu ar ajunge la noi cerinţele exacte ale clientului.
Acesta este principalul motiv pentru care dorim să avem legătura permanentă cu clientul final”, ne-a spus Jasper Bech, director vânzări Jyden. „Este ştiut faptul că în Scandinavia sunt unii dintre cei mai buni profeşionişti şi performanţi fermieri din lume, care ştiu cum şi ce să producă. De aceea credem că ştim să producem bine şi pentru România” a mai adăugat Bech.
Orientarea spre clientul final
Angajamentul companiei pentru înţelegerea şi satisfacerea nevoilor clientului sunt importante şi constituie practic primul element într-o colaborare. Aşa după cun ne-a explicat Jens Agergaard, „exportul devine tot mai important şi utilizăm toate cunoştinţele acumulate din piaţa internă şi pentru celelalte pieţe, aşa cum este şi România. Directorul general Jyden ne-a dezvăluit şi modul de lucru al companiei.
Astfel, Jyden lucrează cu două concepte: „your partner in animal housing” şi Jyden-direct.
Prima metodă de lucru se aplică fermierilor profesionişti, cu experienţă, care ştiu foarte bine ce îşi doresc, care cunosc produsele şi calitatea serviciilor şi care, în urma unui dialog şi în parteneriat cu Jyden, realizează un proiect de la schiţă, la desen tehnic şi până la construcţia efectivă a fermei.
Cel de-al doilea concept, Jyden-direct, se adresează acelora care cunosc produsele companiei şi care practic comandă direct, chiar pe internet, echipamentul şi dotarea de care aceştia consideră că au nevoie.
În acest caz, Jyden execută o comandă, la cerere, livrând produsele solicitate.
Jyden este de asemenea deschisă investitorilor, acelor clienţi care doresc să facă o investiţie în domeniu şi vor să obţină cele mai bune echipamente şi la un preţ bun. Acestui tip de client, compania Jyden îi poate oferi un pachet de servicii complete şi complexe. Practic, clientul poate să beneficieze de consultanţă, proiectare şi apoi un set de soluţii pentru realizarea unei investiţii de succes.
Diferenţe de piaţă
Principala diferenţă dintre piaţa românească şi cea daneză este considerată de către Jasper Bech a fi aceea că „fermierii români sunt obişnuiţi să gândească investiţia pe termen scurt. Spre exemplu, la o fermă de porci, vor să calculeze amortizarea în 5-7 ani, pe când fermierii danezi şi cei occidentali în general, calculează amortizarea în 20-25 de ani”.
Sigur, aceste diferenţe sunt datorate stabilităţii economice diferite de la un stat la altul. Jyden are capacitatea de a dezvolta echipamente specifice fiecărei pieţe iar clientul are posibilitatea de a alege raportul calitate/preţ cel mai convenabil.
Jyden are acum în desfăşurare mai multe proiecte mari în România. „Ştim că piaţa va reacţiona rapid în momentul în care proiectele vor fi finalizate. Spre exemplu, odată cu livrarea echipamentelor pentru purcei înţărcaţi, femierii români au remarcat diferenţele mari faţă de vechile dotări”, a afirmat Jasper Bech, director vânzări Jyden.
Etapele realizării unui proiect
Produsele promovate de Jyden sunt orientate pentru bunăstarea animalelor, în fermele de porci şi de vaci, şi vin în întâmpinarea fermierilor cu soluţii practice şi viabile pentru viitor. Aşa după cum ne-a spus Ana Maria Sasu, asistent vânzări pentru România, „firma are un crez: în momentul în care avem o discuţie cu un fermier, ascultăm foarte atent ceea ce fermierul doreşte să implementeze în proiectul respectiv.
De aici şi prima etapă a conceptului . Cea de-a doua etapă este aceea , întotdeauna ştim ceea ce ne dorim dar trebuie să vedem şi resursele pe care le deţinem pentru un proiect, respectiv finanţarea şi spaţiul/terenul. A treia etapă este aceea de concepţie şi, în momentul în care s-au stabilit principalele reguli, împreună cu fermierul, ajungem la etapa de ofertă şi a .
Proiectul este vizualizat de fermier, care apoi îşi va da acordul pentru realizarea lui. Ajungem acum la ultima etapă, aceea de realizare a proiectului, în care echipamentele au fost montate, după care noi plănuim ca acest proiect să fie supravegheat timp de 5 ani de zile, perioadă în care firma va inspecta anual ferma”.
Jyden realizează proiecte pentru fermele de porci, vaci şi oi, adică toate echipamentele necesare unei ferme, sistemele de furajare, evacuare dejecţii, ventilaţie, construcţia boxelor şi a padocurilor. De asemenea, se pot executa proiecte de modernizare a fermelor.
Produsele Jyden au o durată mare de exploatare, de aici şi costurile reduse cu amortizarea pe parcursul exploatării, echipamentele fiind garantate peste 25 de ani.
Principalul factor urmărit de Jyden în realizarea unui proiect este funcţionalitatea, adică îndeplinirea condiţiilor necesare şi legale pentru bunăstarea animalelor şi păstrarea la cel mai înalt nivel a eficienţei şi profitabilităţii fermei.
În numerele viitoare vom prezenta aspecte din unitatea de producţie a companiei şi proiecte în detaliu realizate de Jyden, o fermă de vaci de lapte şi una de porci.
Materiale video realizate în Danemarca, la fabrica Jyden şi în fermele vizitate, puteţi urmări online, pe portalul www.agroinfo.ro, secţiunea video.