A practicat judo în adolescenţă, devenind campion balcanic la un moment dat, iar după terminarea armatei a abandonat sportul pentru a se ocupa de agricultură. Fusese repartizat ca şef de fermă în Răzoare, satul său natal, unde a primit sarcina de a gestiona activitatea din ferma de vaci, deşi la vremea respectivă avea doar funcţia de tehnician veterinar. Abia mai târziu a terminat Facultatea de Zootehnie. Astăzi lucrează 530 de hectare în Câmpia Transilvaniei şi este proprietarul unei ferme de vaci pentru lapte.
Parteneriatul cu AgroConcept, demarat în urmă cu cinci ani, i-a oferit mai multe opţiuni în ceea ce priveşte sistemul de lucrări în câmp şi libertatea de a acţiona la timp, pentru a-şi securiza producţiile.
Foto: Iacob Boca (stg.) alături de Emil Coldea
Dictatura procesatorilor
Mai în glumă, mai în serios, spune că face agricultură de la vârsta de 5 ani. Atunci doar mulgea vacile şi hrănea porcii din gospodăria părinţilor. Acum are în exploatare un efectiv de circa 300 de vaci, din care 150 la muls, dar şi o mie de oi.
Este mulţumit de producţia de lapte (aproape 24 litri/cap de vacă), dar nu şi de preţul de valorificare. „Procesatorii se vaită că din cauza acestei pandemii a scăzut consumul de lactate, doar ca să ne închidă nouă gura şi să nu crească preţurile de achiziţie la lapte. Noi primim acelaşi preţ pe litrul de lapte ca acum trei ani – 1,4 sau 1,5 lei, în funcţie de cantitatea livrată. În tot acest timp, chiar mai puţin, costul motorinei s-a mărit cu 40% iar al îngrăşămintelor cu peste 50% şi e într-o continuă creştere. Sămânţa s-a scumpit şi ea cu 40%. Şroturile, fără de care nu poţi face proteină, la fel. Iar noi nu putem sub nici o formă face presiuni pe procesatori. Dacă ne punem rău cu ei, riscăm să pierdem contractul şi rămânem cu laptele nevândut”, îmi mărturisea Iacob Boca, care este şi preşedintele Asociaţiei Crescătorilor de Taurine din judeţul Mureş şi ocupă interimar funcţia de preşedinte al Federaţiei Crescătorilor de Bovine din România (FCBR). Produce zilnic 2.500 litri de lapte, dar mai colectează încă 20.000 de litri de la fermierii din zonă.
Fidel mărcii New Holland
Mândru că nu are nici o datorie la bănci, doar de achitat leasingul pentru utilajele achiziţionate în ultimii ani, Iacob Boca nu are nici o reţinere în a-şi manifesta ataşamentul faţă de brandul New Holland, când vine vorba de flota de maşini şi echipamente agricole pe care le are în fermă. În cei cinci ani de colaborare cu AgroConcept, distribuitor exclusiv al mărcii New Holland pentru piaţa românească, şi-a completat colecţia cu două noi tractoare, o combină şi un încărcător telescopic, toate purtând sigla renumitului producător.
„La cultura mare, dacă nu ţii pasul cu tehnologia, mai bine te dai la o parte şi laşi pe altul. Dacă nu ai utilaje performante, nu poţi face producţie. Digitalizarea va constitui un punct extrem de important pentru dezvoltarea exploataţiilor agricole. Nu putem gândi viitorul fără digitalizare. Suntem obligaţi să accesăm tehnologii noi şi să le implementăm în fermele noastre. În ceea ce ne priveşte, vom continua colaborarea cu AgroConcept pentru dotarea cu cele mai moderne maşini şi echipamente agricole, pentru că până acum am avut o relaţie extrem de bună”, m-a asigurat fermierul mureşean.
Recoltatul pe suprafeţe înclinate
Agricultura în pantă este o mare provocare pentru el. Chiar dacă îi spune Câmpia Transilvaniei, această zonă este împânzită de dealuri cu elevaţie destul de mare. De aceea are nevoie de tractoare puternice şi de utilaje mari, care să facă faţă lucrului în pantă. Când am ajuns în ferma sa, la sfârşit de iulie, tocmai termina de recoltat ultima parcelă de grâu. Eram curios să văd cum se descurcă utilajul pe terenuri atât de înclinate, dar m-am lămurit din prima clipă. Era un TC5.95 Hillside, special creat pentru lucrul în pantă. La volan se afla unul dintre fiii săi şi până am schimbat câteva vorbe cu seniorul, treaba era deja încheiată.
Porumbul semănat pe curba de nivel
„De când am achiziţionat această combină, tot timpul samăn porumbul pe curbă de nivel, oricât de mare ar fi înclinaţia pantei. Pentru că nu am consumuri mari de motorină, combina merge lejer, nu tasez terenul, nu am pierderi. Ea tot timpul stă dreaptă. Iar la ploi torenţiale, dacă o ia apa pe rând, spală tot. Ori semănând pe curbă de nivel apa se opreşte în plante, rămâne pe rând şi nu se pierde. Astfel menţin culturile viguroase şi evit spălările”, mi-a explicat Iacob.
Eliminarea pierderilor
Specific acestei combine este faptul că poate înclina lateral 38%, tot atâta la urcare şi 10% la coborâre. Tot timpul ea copiază terenul păstrând linia de orizont. „Combinerul nu trebuie să facă nici un fel de manevre din cabină, totul fiind automatizat. Cu o combină clasică, fără sistem de compensare a pantelor, pe astfel de dealuri pierderile ar fi foarte mari, de până la 30%”, a ţinut să precizeze Emil Coldea, director regional de vânzări la AgroConcept. „Investiţia într-o astfel de combină de pantă se recuperează în câţiva ani numai din reducerea pierderilor de cultură. În doi ani, după ce vom termina de plătit leasingul la ea, probabil vom cumpăra una nouă, tot New Holland, pentru că ne-am învăţat cu ea şi nici nu ne-a dezamăgit până acum”, îmi spunea cu toată convingerea fermierul.
Asigurare pe producţii
Aşteptările la recoltare sunt mari pentru anul acesta. Cu toate că a avut parte de un episod de vijelie cu grindină care i-a compromis în jur de 14 ha cu grâu, chiar înainte de recoltare. Unde nu a picat grindina, a recoltat o medie de 7 t/ha, iar unde a lovit gheaţa, a obţinut doar 2 t/ha. „Am avut parcele unde producţia a fost şi de 9 tone, un record la noi în fermă. Producţia de orz a fost în jur de 8 tone la hectar media. Noroc că am asigurate culturile pe producţie. La grâu sunt despăgubit dacă nu recoltez 6 tone, la porumb 10 tone şi la sfeclă 70 de tone la hectar”, îndeamnă Iacob Boca.
5 ANI DE AGROCONCEPT PE PIAŢA DIN ROMÂNIA!
Anul acesta s-au împlinit cinci ani de când AgroConcept a intrat pe piaţa românească a furnizorilor de maşini şi echipamente agricole, consolidându-şi în tot acest timp poziţia de lider local în baza parteneriatelor exclusive cu New Holland şi Kverneland, două dintre mărcile emblematice din acest domeniu de activitate. Elementul esenţial al modelului de business pe care AgroConcept l-a avut în vedere de la bun început a fost plasarea clientului în centrul atenţiei, astfel încât acesta să obţină toate beneficiile de care are nevoie pentru a fi mulţumit. În acest registru se înscrie şi experienţa lui Iacob Boca, care în cei 5 ani de colaborare cu AgroConcept a sudat o relaţie de prietenie cu reprezentanţii din zona sa. „Pentru mine importante nu sunt doar produsele în sine, care evident sunt de o calitate excelentă, dar şi serviciile post-vânzare. De aceea am legat o relaţie de prietenie, aş putea spune chiar de familie, cu reprezentantul zonal. Am avut noroc şi de o echipă de service foarte bună. Dacă nu ai mentenanţă şi oameni capabili să te ajute atunci când ai nevoie, eşti pierdut”, recunoaşte fermierul din Miheşu de Câmpie.