Fermierii cer "dreptul de a repara" utilaje agricole - Revista Ferma
5 minute de citit

Fermierii cer „dreptul de a repara” utilaje agricole

Tehnologiile folosite în industria autovehiculelor, software şi tehnologiile IT şi-au făcut apariţia, de mai mulţi ani, şi în industria echipamentelor agricole. Aproape toate marile companiile producătoare folosesc acum softuri pentru controlul funcţionării tractoarelor şi al echipamentelor agricole.

 

R2R – DREPTUL DE A REPARA

Desigur, aşa cum este şi normal, orice fermier îşi doreşte funcţionalitatea unui sistem performant dar, în acelaşi timp, costurile cu reparaţiile să fie mai mici sau să poată face chiar ei reparaţiile. Toate aceste sunt reunite sub sloganul „Dreptul de a repara” (Right to Repair – R2R).

„Dreptul consumatorilor de a-și repara” propriile dispozitive, indiferent dacă asta înseamnă să aleagă un mecanic independent sau să o facă ei înşişi este una dintre dezbaterile curente în Statele Unite. 25 de state din SUA iau în considerare reglementări legislative privid „dreptul de a repara”!

reparatii tractoare 01_b 

PRODUCĂTORI VERSUS FERMIERI

Producătorii susțin că schimbarea practicilor actuale ar forța companiile să îşi dezvăluie secretele tehnice şi comerciale care sunt proprietate intelectuală. De asemenea, prin unele modificări s-ar putea schimba softul și mări ilegal puterea tractoarelor/combinelor, dezactivând  controlerul de emisii şi punând în pericol siguranța operatorilor și a mediului.

Încă din 2011, Congresul SUA a încercat să adopte o lege a „dreptului de reparare” pentru proprietarii de mașini agricole și companiile de service independente. Acest proiect de lege nu a fost adoptat, dar câțiva ani mai târziu, grupurile din industria auto au convenit asupra unui memorandum pentru a oferi proprietarilor și mecanicilor independenți – nu doar reprezentanțelor autorizate – acces la instrumente și informații pentru a remedia problemele.

 

5 OBIECŢII ALE ASOCIAŢIILOR DE PRODUCĂTORI DIN SUA

Reprezentanţii producătorilor din industria maşinilor agricole se opun legislaţiei care permite dreptul la a repara, motivând că aceasta va promova accesul neîngrădit la softul şi tehnologia de bord a echipamentelor.

În opinia acestora, oferirea accesului la codul încorporat poate crea o multitudine de probleme, cum ar fi: crearea unui mediu nesigur pentru cei care operează echipamentele și cei din apropierea echipamentului; potenţialele modificările creează, de asemenea, probleme de răspundere juridică necunoscute pentru dealerii care preiau echipamente modificate în comerț pentru revânzare și proprietarii ulteriori ai unei unități modificate; depășirea nivelurilor de emisii EPA care pot afecta negativ mediul.

Astfel, principalele 5 motive pentru care membrii asociaţiilor de producători ar trebui să se opună proiectului de lege R2R sunt următoarele:

1. Dreptul la reparare nu este un drept la modificare.

2. Modificarea echipamentelor poate fi periculoasă pentru public.

3. Modificarea echipamentului pune în pericol siguranța utilizatorilor.

4. Modificarea echipamentului poate duce la reparaţii costisitoare pentru fermierii care nu cunosc modificările făcute.

5. Modificarea echipamentului va crea răspundere juridică.

reparatii tractoare 02_b 

SITUAŢIA ÎN UNIUNEA EUROPEANĂ

Dreptul de acces la informații despre reparații și întreținere este definit în legislația UE drept dreptul oricărei părți interesate de a obține informațiile necesare pentru efectuarea unei reparații și întreținere a unui vehicul agricol.

Aceasta presupune că producătorii trebuie să furnizeze aceste informații, de preferință printr-un site web dedicatRMI(Repair & Maintenance Information), contra unor taxe rezonabile. Informațiile trebuie furnizate pe o bază nediscriminatorie în comparație cu dealerii autorizați.

Acest drept de acces este valabil pentru toate aspectele în ceea ce priveşte tractoarele iar pentru vehiculele tractate este valabil numai pentru cerințele specificate în Regulamentul-cadru 167/2013. Acest standard specifică toate cerințele organizatorice și tehnice și mijloacele de verificare pentru a se conforma Regulamentului UE 167/2013 și aActele sale delegate cu obiectivele de a permite o concurență loială între producători și între operatori și de a îmbunătăți competitivitatea și viabilitatea viitoare a companiilor cu în ceea ce privește întreprinderile mici și mijlocii. Acest standard european nu se aplică vehiculelor de serie mică şi utilajelor mobile non-rutiere.

reparatii tractoare 03_b 

„DREPTUL LA REPARAŢII” ÎN UE

Comisia Europeană a anunțat instituirea unui „drept la reparații”, în vederea economisirii costurilor pentru consumatori și a facilitării dezvoltării unei economii circulare.

Legislaţia europeană cu privire la „dreptul la reparaţii” se referă mai ales la produsele de larg consum, în special electronice şi electrocasnice. Pentru acestea, de obicei, costul reparației este unul dintre cele mai importante motive pentru care consumatorii evită repararea.

Potrivit „Right to Repair Europe”, 8 din 10 europeni cred că ar trebui să fie mai ușor să repari dispozitivele digitale. Organizația a remarcat că evoluțiile în jurul „dreptului la reparare” sunt mult prea lente.

Oficial, dreptul la reparare face parte din acordul Green Deal, prin care Europa vrea să fie o economie circulară până în 2050. În practică, lucrurile se mişcă mult mai încet. Cel mai cunoscut exemplu este adoptarea unui încărcător universal pentru dispozitive electronice de care se vorbeşte de 13 ani şi încă nu s-a ajuns la o decizie oficială.

CE SPUN FERMIERII DIN SUA?

Mulți fermieri au pregătire tehnică sau au angajaţi tehnicieni care au fost sub contract într-o reprezentanță de service autorizată și care sunt capabili să facă diagnosticare și reparații pentru echipamentele agricole. Întrebarea pe care fermierii americani şi-o pun de mai mulţi ani este: „De să fie forțați proprietarii să plătească manopera (zeci sau sute de dolari pe oră) pentru a face ceva ce se poate face în câteva secunde?”

Vezi reacţia unor asociaţii ale producătorilor din industria maşinilor agricole din Statele Unite.

Ce prevede Regulamentul UE 167/2013 și actele sale delegate?

 

 

un articol de

GHEORGHE GHIŞE

Cisteste si...

Recomandările redacției

Witness P*S – taurul Simmental de 206.000 de euro!

În vârstă de aproximativ unsprezece luni, Witness P*S este cel mai scump taur din rasa Simmental vândut vreodată la o licitație în Bavaria. Taurul recordist este fiul lui Wirbelwind-P*S, a fost crescut de Christiane Böhm

taur Witness PS Witness P*S - taurul Simmental de 206.000 de euro!
Ultimele articole
Citește mai multe știri →