Într-o perioadă în care agricultura se confruntă cu provocări din ce în ce mai mari, un concept inovator de interacţiune socială oferă o soluţie pentru a conecta direct fermierii şi consumatorii, iar eu am reușit să testez acest model.
Am tot scris despre vizita mea în sudul Spaniei din această primăvară, o experienţă extrem de interesantă care mi-a rămas cumva la suflet şi pe care am dorit să o împărtăşesc pe cât posibil cititorilor revistei noastre. Profit de ocazie şi mulţumesc încă o dată companiilor Krone, Agreena şi MEWI, care au susţinut acest demers jurnalistic. În cele ce urmează vă povestesc despre un proiect inspiraţional care ar putea fi replicat şi la noi în ţară, în măsura în care prezintă interes.
De la fermă la consumator, fără intermediari
Într-una din zilele în care ne plimbam prin însorita Andaluzie, am poposit în Ferma La Gitanilla, unde tocmai se culegea avocado. Atunci am auzit pentru prima dată de platforma CrowdFarming şi de posibilitatea de a adopta un pom fructifer. Deşi nu-mi era foarte clar la început ce presupune asta, m-am documentat şi am aflat că în vestul Europei este o practică oarecum obişnuită ca fermierii să-şi valorifice producţia direct, fără intermediari. Pentru că, până la urmă, CrowdFarming asta îşi propune – să scurtcircuiteze lanţul de aprovizionare, facilitând contactul dintre producător şi consumatorul final.
Mai există şi o latură socială, pentru că adopţia unui pom fructifer creează o legătură emoţională între consumator şi fermier, oferindu-ţi şansa să vezi exact de unde provine hrana ta şi să participi la un proces mai transparent şi responsabil de producţie agricolă. Mi-a plăcut atât de mult această idee, încât am zis că trebuie să încerc şi eu. Dar cum sezonul de avocado era pe final, m-am orientat spre un alt fruct exotic – mango!
Un copac pentru fiul meu
Aşa am ajuns la Laderas de Granada, o fermă ecologică din Motril, aşezare situată pe Costa Tropical, unde Noelia Vallejo şi fratele ei, Christian, au în derulare un astfel de business care face parte din comunitatea CrowdFarming. E impropriu spus am ajuns, căci fizic nu am păşit în fermă, însă m-am conectat cu ei prin intermediul site-ului crowdfarming.com. După ce în prealabil mi-am creat un cont de utilizator. Procesul a fost cât se poate de simplu şi în mai puţin de 5 minute eram pregătit de adopţie. Un copac de mango pentru băiatul meu Avi. Cadoul perfect pentru un copil de aproape 10 ani care adoră natura şi fructele în general. Dar hai să vă spun cum e cu adopţia asta…
Cât m-a costat?
Tu practic plăteşti o sumă de bani (în cazul meu, 26 de euro – această taxă poate varia de la o fermă la alta), ceea ce-ţi garantează automat că vei putea primi la recoltat cel puţin 10 kilograme de fructe. Evident, mai există un cost, de livrare a mărfii. Acum, dacă eu aş fi locuit în Spania, transportul ar fi fost suportat de producător. Nu a fost cazul, aşa că am plătit din propriul buzunar serviciul de curierat. M-am organizat în aşa fel încât să primesc patru colete a câte 2,5 kg fiecare, la un interval de o săptămână între ele. Şi încă ceva, pe lângă faptul că am primit o diplomă care atestă adopţia, copacul a fost botezat cu un nume dat de mine, ceea ce mi s-a părut destul de cool! În plus, dacă vă hotărâţi să adoptaţi un copac de orice fel, proprietarul plantaţiei vă dă posibilitatea organizării unei vizite în fermă. Cât de tare, nu?
Pasiune moştenită de la o generaţie la alta
Despre Laderas de Granada am aflat între timp că este o fermă în conversie la agricultura regenerativă, sistem care redefineşte practic perspectiva asupra producţiei alimentare şi care se concentrează pe îmbunătăţirea şi restaurarea sănătăţii solului, biodiversităţii şi ecosistemelor, în contrast cu practicile agricole convenţionale.
Noelia şi Christian au moştenit pasiunea pentru agricultură de la părinţi şi bunici. Deşi cultivă o gamă variată de fructe tropicale precum avocado, mango şi fructul pasiunii, ceea ce impresionează cel mai mult este atenţia lor la detalii în protejarea mediului şi grija faţă de calitatea produselor. Folosesc metode de irigare eficiente, cum ar fi tensiometrele şi sistemele de picurare, pentru a economisi apa şi a reduce amprenta ecologică. Spre exemplu, pentru a produce un kilogram de avocado, folosesc doar 600 de litri de apă, mult mai puţin decât în cazul altor culturi.
Un model ce ar putea fi implementat şi la noi
Această abordare directă şi transparentă este posibilă datorită modelului CrowdFarming, care conectează consumatorii direct cu fermierii, eliminând intermediarii. Practic, cei care adoptă un copac sau o parcelă primesc recolta direct de la fermier, ştiind exact cine şi cum a produs-o. În cazul meu, mango-ul pe care l-am primit a venit cu o poveste – cu munca şi dedicarea unei familii care a decis să pună accent pe calitate şi sustenabilitate.
În contrast, fermierii din România se luptă adesea cu intermediarii care le cumpără marfa la preţuri foarte mici, uneori insuficiente pentru a acoperi costurile de producţie. Deşi avem un potenţial agricol uriaş, multe produse locale ajung să fie vândute pe piaţă la preţuri derizorii, din cauza reţelelor de distribuţie care favorizează comercianţii şi nu producătorii. În timp ce Noelia şi Christian reuşesc să-şi valorifice producţia printr-o abordare inovatoare, fermierii români rămân captivi într-un sistem inechitabil.
Această diferenţă evidenţiază nevoia unei schimbări şi în România – o soluţie care să conecteze fermierii direct cu consumatorii, eliminând samsarii care controlează preţurile. Modelul CrowdFarming nu doar că sprijină micii producători, dar asigură şi consumatorii că primesc produse naturale, de cea mai înaltă calitate.
În timp ce Noelia şi Christian reuşesc să-şi valorifice producţia printr-o abordare inovatoare, fermierii români se luptă adesea cu intermediarii care le cumpără marfa la preţuri derizorii.
ADOPTĂ UN STUP SAU UN ANIMAL!
Clienţii CrowdFarming pot adopta nu doar un pom sau o anumită suprafaţă cultivată, ci şi un stup de albine sau chiar un animal (o vacă de lapte, de exemplu). În schimb, aceştia vor primi periodic produse rezultate direct din această adopţie, cum ar fi fructe, miere, brânză sau ulei de măsline. Pe lângă adopţie, consumatorii pot cumpăra direct produse proaspete, ecologice şi sustenabile de la fermierii parteneri. Platforma permite o relaţie personalizată între fermier şi consumator, aceştia putând comunica direct prin intermediul CrowdFarming. Consumatorii primesc informaţii despre evoluţia culturilor şi procesele agricole, creând o legătură mai profundă cu sursa hranei lor, în timp ce producătorii au la dispoziţie un canal de vânzare direct, transparent şi echitabil, care le permite să primească un preţ corect.