Unul dintre cei mai cunoscuţi şi respectaţi producători de legume din Oltenia, Marian Baronescu, consideră că Programul Tomata nu poate aduce beneficii reale în sector decât dacă s-ar reforma din temelii!
În opinia sa, cea mai corectă formă de stimulare a producătorilor de tomate cultivate în spaţii protejate ar fi ca statul român să ofere subvenţie pe kilogramul vândut. „Aşa este peste tot în lumea civilizată. Şi în acest fel ar putea fi fiscalizaţi toţi producătorii. Să terminăm odată cu samsarii care au certificat de producător! Toată lumea să aibă casă de marcat. Să primească subvenţia cel care trage şi munceşte, ca să se poată dezvolta!”, a ţinut să precizeze fermierul din Perişor, judeţul Olt.
Acesta este extrem de supărat pentru că, spune el, de când s-a introdus ajutorul de minimis, autorităţile nu fac altceva decât să încurajeze fragmentarea terenurilor în loc să stimuleze asocierea! „Banii de minimis nu se văd în economie şi nici în dezvoltare. Ei se duc pe băutură, ţigări şi mâncare!”, spune cel autointitulat „Lupul Dacic”, datorită legăturii spirituale puternice pe care simte faţă de strămoşii noştri.
Legumicultura în spaţii protejate, o activitate nesustenabilă!
Baronescu consideră că se face o mare nedreptate cu subvenţiile acordate în prezent în legumicultură. „La un hectar şi jumătate cât lucreaz eu, pe lângă subvenţia pe unitatea de suprafaţă, am mai primit 3.000 de euro la minimis şi 2.200 de euro ca sprijin cuplat. Atât! Iar dacă un fermier a avut 10 ari şi fiul său tot 10 ari, au luat împreună 6.000 de euro. Vi se pare corect? E o glumă ce se întâmplă. Şi cu toţii ne mirăm că nu se dezvoltă legumicultura în spaţii protejate”, a observat el.
De asemenea, celebrul legumicultor afirmă că, în general, consumatorul român nu este interesat de calitatea produselor, ci mai degrabă urmăreşte să achiziţioneze marfa la un preţ cât mai mic. „Românul cumpără preţ! Pe principiul lasă mă că e bună şi aia. Cum poţi să susţii un business cu ceva care nu produce şi cu cineva care nu dă bani pe calitate?”, se întreabă „Lupul Dacic”. Pe de altă parte, acesta dă exemplul Spaniei, unde Camera de Comerţ are rolul de a căuta piaţă de desfacere pentru producători, în timp ce la noi…