Banat Agri Group, conectat la Operations Center John Deere - Revista Ferma
7 minute de citit

Banat Agri Group, conectat la Operations Center John Deere

Razvan Dunca Banat Agri Grup Banat Agri Group, conectat la Operations Center John Deere

Când ai în exploatare peste 16.000 de hectare, dintre care 11.200 numai de cultură mare, lucrurile ar putea fi simple, dar şi complicate în acelaşi timp. Deşi dimensiunea uriaşă a suprafeţelor oferă oportunităţi semnificative pentru producţie şi profitabilitate, ea vine şi cu responsabilităţi şi provocări unice. Managementul resurselor umane şi expunerea la condiţiile climatice din ce în ce mai imprevizibile pot afecta activitatea şi performanţele economice, iar creşterea rezilienţei la aceste riscuri necesită strategii complexe. Banat Agri Group, societate cu acţionariat austriac, pare să fi depăşit toate aceste obstacole cu ajutorul suportului proactiv primit din partea specialiştilor IPSO Agricultură.

Grâul, cultura dominantă

Banat Agri Group are practic trei puncte de lucru în judeţele Timiş şi Caraş-Severin, iar la Berlişte administrează o suprafaţă de aproximativ 7.200 de hectare, dar deţine şi o fermă zootehnică specializată pe creşterea vacilor de lapte şi de carne, cu un efectiv de circa 1.200 de capete. Vizita noastră programată la mijloc de octombrie a coincis cu perioada de recoltat la soia şi de pregătire a patului germinativ înainte de semănatul grâului. Soia a devenit o cultură importantă anul acesta (nu mai puţin de 1.000 de hectare au fost înfiinţate), după ce în ferma din Berlişte s-a renunţat la floare din cauza excesului de precipitaţii din primăvară. Grâul rămâne însă cultura dominantă, cu un total de 4.000 de hectare alocate pentru sezonul agricol 2023-2024.

ferma Banat Agri Grup Banat Agri Group, conectat la Operations Center John Deere

Agricultura inteligentă: abateri de până la 2,5 cm

Pe partea de agricultură de precizie, în ambele ferme de cultura mare au fost implementate servicii de corecţie a poziţiei în câmp cu semnal RTK, ceea ce înseamnă abateri de până la 2,5 cm. Vorbim aşadar de o acurateţe foarte bună a lucrărilor. „Aproape toate tractoarele noastre dispun de aceste capacităţi operaţionale. Avem propriile noastre staţii de emitere a semnalului. De asemenea, folosim sistemul de întoarcere automată la capăt de rând, în special la lucrările de pregătire a patului germinativ şi la semănat, unde e nevoie de precizie bună. În plus de asta, cu ajutorul serviciului ‘In-Field Data Sharing’ de la John Deere putem partaja hărţile între operatori pentru a elimina suprapunerile şi a optimiza timpii de lucru. Foarte util în cazul în care există mai multe tractoare care operează în aceeaşi parcelă, inclusiv la fertilizarea cu rată variabilă, pentru controlul individual al secţiilor”, ne-a mărturisit tânărul.

Monitorizarea operaţiunilor în timp real

De altfel, Banat Agri Group are un cont dedicat de conectare la Centrul de Operaţiuni John Deere, pentru gestionarea în timp real şi de la distanţă a tuturor activităţilor din fermă. Prin intermediul acestui serviciu, Răzvan Dunca urmăreşte, fie pe calculatorul din birou, fie pe telefonul mobil, performanţele fiecărui echipament în parte. Astfel, el poate şti în orice moment care este stadiul lucrărilor şi starea de funcţionare a tractoarelor şi combinelor, putând interveni imediat în cazul în care apare vreo problemă. Prin urmare, orice decizie se impune a fi luată, ea se va baza pe informaţii exacte. În plus, specialiştii IPSO pot oferi suport de la distanţă prin pachetul de servicii FarmSight.

Petru Costa și Răzvan Dunca
Petru Costa și Răzvan Dunca

Optimizarea costurilor şi a timpilor de lucru

„Toate informaţiile sunt transmise în mod automat către Centrul de Operaţiuni, iar aceste date pot fi accesate oricând de către managerul de fermă sau de orice altă persoană autorizată. Scopul este de a optimiza costurile şi de a îmbunătăţi performanţele din fermă, scurtând timpii de lucru. Şi chiar dacă de obicei fermierii nu sunt decişi să apeleze la serviciile acestea, când află care sunt beneficiile, interesul creşte. Pentru că, până la urmă, orice fermier îşi doreşte să facă economii de inputuri şi să-şi reducă costurile pe hectar. Iar cu cât informaţiile sunt mai precise şi mai localizate, cu atât deciziile sunt mai corecte”, susţine, la rândul său, Petru Costa, specialist în agricultura de precizie la IPSO Agricultură.

Banat Agri Group conectat la Operations Center John Deere2 Banat Agri Group, conectat la Operations Center John Deere

Generarea automată a cărărilor tehnologice

Pe de altă parte, pentru a uşura efortul operatorilor în cazul sarcinilor repetitive, există posibilitatea administrării automate a liniilor de ghidare pentru implementele ataşate. „Fiecare parcelă are urma tehnologică predefinită iar asta ne asigură beneficii economice importante pentru că evităm pierderile de sămânţă, de îngrăşăminte şi de substanţe fitosanitare, dar în acelaşi timp nici nu vom tasa cultura. Practic, avem garanţia că tractorul va păşi pe aceleaşi cărări an de an”, spune Răzvan. Cu ajutorul sistemului AutoPath, urmele de ghidare sunt calculate automat şi cu precizie pentru întregul câmp, în funcţie de lăţimea de lucru a implementului sau a hederului combinei.

Petru Costea ipso agricultura Banat Agri Group, conectat la Operations Center John Deere

„Scopul (conectării la Operations Center John Deere – n.r.) este de a optimiza costurile şi de a îmbunătăţi performanţele din fermă, scurtând timpii de lucru” – PETRU COSTA, Specialist în agricultura de precizie la IPSO Agricultură

 De ce au ales un singur brand pentru combine și tractoare?

O particularitate aparte în ceea ce priveşte managementul flotei de utilaje este faptul că toate tractoarele şi combinele pe care grupul le utilizează în cele trei ferme sunt marca John Deere. Nu mai puţin de patru combine, model S670i, şi 28 de tractoare din două game diferite – Seria 6R 250 şi Seria 8R 370, pentru lucrări mai grele, cum ar fi semănat, scarificat şi arat – sunt prezente astăzi în parcul de utilaje. S-a optat pentru această strategie pentru a asigura o mai bună coordonare a operaţiunilor de asistenţă şi service, precum şi din dorinţa de a facilita instruirea operatorilor. „Am ales două game de tractoare din raţiuni practice. Ne-am asigurat un stoc de piese de schimb în cazul apariţiei unor defecţiuni şi astfel am redus timpii alocaţi intervenţiilor pentru reparaţii. Am optat pentru John Deere deoarece echipamentele lor sunt foarte fiabile, dar şi pentru că operatorii noştri erau deja familiarizaţi cu această marcă. Pe de altă parte, costurile de întreţinere sunt relativ scăzute ţinând cont de faptul că nu se strică atât de uşor”, ne-a explicat Răzvan Dunca, manager de flotă în cadrul Banat Agri Group.

combina john deere S670i Banat Agri Group, conectat la Operations Center John Deere

6 milioane de euro investiţi în parcul de utilaje în ultimii 2 ani

Maşinile şi echipamentele lucrează aici până în 10.000 de ore, după care vin înlocuite. Asta înseamnă undeva la 6-7 ani, poate 8 în anumite cazuri. „În momentul de faţă, flota noastră de utilaje are o medie de doi ani. Am investit foarte mult în reînnoirea parcului de utilaje, în jur de 6 milioane de euro”, a ţinut să precizeze cel care se ocupă de logistică, mentenanţă, achiziţii şi vânzări de utilaje în cadrul grupului austriac.

Spre deosebire de alţi operatori agricoli din vestul ţării, societatea nu se confruntă cu probleme legate de lipsa forţei de muncă. În general, operatorii au o vechime destul de mare, unii dintre ei acumulând chiar şi 20 de ani de experienţă. „Încercăm să ne fidelizăm angajaţii, dar investim şi în tineri. Ne ocupăm de pregătirea acestora, astfel încât să înveţe o meserie, dar în acelaşi timp să simtă că aparţin unei mari familii. Am implementat şi un program de mentorat. Avem cinci angajaţi care timp de şase luni se ocupă de instruirea noilor veniţi”, ne-a confirmat Răzvan.

Razvan Dunca BAnat Agri Grup alaturi de utilajele John Deere 1 Banat Agri Group, conectat la Operations Center John Deere

„Dincolo de relaţia strict comercială, pot spune că am legat şi o prietenie cu reprezentanţii IPSO, care ne oferă tot sprijinul de care avem nevoie. Fie că vorbim de suport tehnic sau de serviciile post-vânzare, nu ne-au dezamăgit niciodată!” – RĂZVAN DUNCA, Manager de flotă în cadrul Banat Agri Group

Cisteste si...

Recomandările redacției
Ultimele articole
Citește mai multe știri →