Vinul şi românul - Revista Ferma
6 minute de citit

Vinul şi românul

Evenimentul a fost organizat pe 24 februarie a.c., la Poiana Braşov, de către Agricover, unul dintre principalii jucători din agribusinessul românesc.

„Pe locul 1 în preferinţele românilor este vinul alb, cu o cotă de piaţă majoritară”, a spus Grigore Samoilă. El a adăugat că se observă un transfer de cotă de piaţă dinspre vinul roşu spre cel roze. ”Vinul roze are un preţ mediu cu 38% peste piaţă. Este un vin care va aduce mai multă valoare decât vinul alb”, a mai spus Samoilă.

Grigore Samoila Nielsen_b
Harta preferinţelor de consum

Cum arată harta României în funcţie de gustul vinului şi de culoarea vinului preferate de românii din fiecare regiune?
• Regiunea Nord-Vest, care include judeţele Satu Mare, Bihor, Sălaj, Bistriţa-Năsăud, Maramureş şi Cluj: 41% preferă vinul demidulce, 31% vinul demisec, 20% pe cel sec şi doar 8% vinul dulce. După culoarea vinului: 49% preferă alb, 39% roşu şi 12% roze.
• Regiunea Vest, judeţele Arad, Timiş, Hunedoara şi Caraş-Severin: 39% preferă vinul demidulce, 29% vinul demisec, 22% pe cel sec şi doar 10% vinul dulce. După culoarea vinului: 48% alb, 41% roşu, 11% roze.
• Regiunea Sud-Vest, judeţele Gorj, Mehedinţi, Vâlcea, Dolj şi Olt: 43% preferă vinul demisec, 42% vinul demidulce, 11% vinul sec şi doar 4% vinul dulce. După culoarea vinului: 60% alb, 31% roşu, 9% roze.
• Regiunea Sud, judeţele Argeş, Prahova, Dâmboviţa, Giurgiu, Călăraşi, Ialomiţa şi Teleorman: 44% preferă vinul demisec, 40% pe cel demidulce, 12% vinul sec şi doar 4% pe cel dulce. După culoarea vinului: 66% alb, 23% roşu, 11% roze.
• Bucureşti, Ifov: 43% preferă vinul demisec, 30% pe cel demidulce, 23% pe cel sec şi doar 4% au preferinţă pentru vinul dulce. După culoarea vinului: 57% alb, 25% roşu, 18% roze.
• Regiunea Sud-Est, judeţele Galaţi, Buzău, Brăila, Constanţa, Tulcea, Vrancea: 43% preferă vinul demidulce, 41% demisec, 11% sec şi 5% dulce. După culoarea vinului: 63% alb, 26% roşu, 10% roze.
• Regiunea Centrală, judeţele Braşov, Covasna, Harghita, Mureş, Sibiu şi Alba: 45% vinul demidulce, 33% demisec, 16% sec şi doar 5% vinul dulce. După culoarea vinului: 57% alb, 32% roşu şi 10% roze.
• Regiunea Nord-Est, judeţele Bacău, Botoşani, Iaşi, Vaslui, Suceava şi Neamţ: 56% preferă vinul demidulce, 30% demisec, 9% sec şi 5% dulce. După culoarea vinului: 72% alb, 20% roşu şi 9% roze.

Viticulturii Româneşti - VITICON 2020_b

După cum se observă, preferinţele diferă de la o regiune la alta, iar distribuitorii de vinuri trebuie să ţină seama de afinităţile locale.

Viticulturii Româneşti - VITICON 2020

Cum este preţuit vinul scump?

Datele de retail auditate de Nielsen relevă că doar 25% dintre români sunt siguri că un vin scump îşi merită preţul, 32% dintre consumatori aleg un vin mai scump doar atunci când se întâlnesc cu colegii de muncă, iar 30% atunci când sărbătoresc un eveniment important, aniversare sau promovare.
În preferinţele de consum, vinul câştigă teren în faţa berii şi a băturilor alcoolice tradiţionale cu 13% în 2019, faţă de 12% în 2018 şi în 2017. În 2019, vinul alb a fost prima alegere a consumatorilor, iar vinul roşu a pierdut volume importante în favoarea rose-ului. În continuare, vinul demidulce este favoritul consumatorilor la nivelul total al pieţei, inclusiv mass-market, însă s-a conturat o creştere semnificativă şi pentru vinul sec.
În ceea ce priveşte ambalajul, piaţa este dominată de cel din sticlă, iar cantitatea preferată în România este de 0,75 litri.

Subiecte în dezbatere la VITICON 2020

VITICON 2020 a reunit peste 180 dintre cei mai performanţi viti-vinicultori, alături de specialişti şi reprezentanţi ai celor mai mari companii producătoare de tehnologii şi soluţii integrate pentru protecţia plantelor.
Pe parcursul celor două sesiuni de discuţii moderate de către Cătălin Păduraru, expert pe piaţa de vin şi preşedinte VINARIUM International Wine Contest, au fost discutate schimbările aduse de reforma Politică Agricolă Comună (PAC) în sectorul viticol, tendinţele pieţei la nivel naţional şi european, dinamica pieţei de vin în România, cele mai inovatoare tehnologii pentru creşterea productivităţii şi, nu în ultimul rând, au fost prezentate soluţiile specializate de finanţare şi de creştere a producţiei pentru un sector viticol competitiv.
”Am convingerea că autorităţile vor înţelege şi vor sprijini concretizarea demersurilor noastre pentru a putea afirma cu mândrie că pe acest teritoriu se produce vin – din VITIS VINIFERA – încă de acum 7.000 de ani”, a declarat Cătălin Păduraru.

Ghita Pinca_b
DOUĂ DECENII DE BUSINESS ÎN ROMÂNIA

„Agricover împlineşte 20 de ani”, a anunţat Ghiţă Pinca, Agribusiness General Manager Agricover (foto). El a adăugat că Agricover deserveşte peste 10.000 de hectare de viţă-de-vie la nivel naţional, respectiv cele mai mari centre viticole.
Cele mai importante companii de tehnologii din agribusiness, Adama, Bayer, Corteva, Intermag, Summit Agro au vorbit la VITICON 2020 despre soluţiile eficiente de scădere a costurilor de producţie la hectar şi despre cele mai noi şi performante tratamente pentru cultura de viţă-de-vie.
Agricover SA este subsidiară a Agricover Holding – principalul jucător din agribusinessul românesc, cu o activitate de peste 20 ani în acest domeniu. Din Holding mai fac parte Abatorul Periş SA, entitate nou înfiinţată în aprilie 2019 în scopul derulării operaţiunilor de Agri-Food din cadrul grupului, şi Agricover Credit IFN S.A., prin care se derulează activitatea de Agri-Finance.

 Crama_b

VINUL PREMIAT LA VITICON 2020

Participanţii VITICON 2020 au degustat vinuri din mai multe regiuni ale ţării şi l-au ales pe cel câştigător. Vinul care a luat nota maximă provine din Crama Ur din Bihor, o afacere de familie condusă de tată şi fiu, Ur Sigismund şi Ur Zsigmond. Un vin neîmbuteliat, servit la carafă, dar cu un buchet care i-a cucerit rapid pe toţi. Podgoria Sântimreu a familiei Ur are 37 ha cu viţă-de-vie, din care 26,65 ha este plantaţie nouă, din anul 2012. „Străbunicul meu se ocupa de viticultură aici la Sântimreu (comuna Sălard), o aşezare cu un sol deosebit, cea mai renumită zonă viticolă din Bihor. În 1998, am început să lucrăm via, să producem şi să comercializăm vin. Pasiunea familiei a devenit o afacere”, spune Ur Sigismund.
Premiul oferit familiei Ur de către Agricover, organizatorul evenimentului, este o excursie pe Drumul Vinului, în Franţa.

Articol publicat în revista Ferma nr. 5/254 (ediţia 15-31 martie 2020)

Cisteste si...

Recomandările redacției
Ultimele articole
Citește mai multe știri →