CASE IH vă prezintă astăzi tractoare cu puteri cuprinse între 115 şi 540 CP, ce beneficiază de cea mai largă gamă de transmisii continue disponibile pe piaţă. Producătorul american este singurul care oferă această gamă de putere de transmisii continue care se comportă identic, care au o înaltă eficienţă şi care asigură o reducere a consumului de combustibil în această măsură.
Atingerea vitezei de deplasare optime cu intervenţie minimă din partea operatorului
Probabil vă întrebaţi, „Cum se întâmplă aceste lucruri cu o transmisie variabilă continuă de la CASE IH?” şi „Ce este diferit din punct de vedere al exploatării tractorului care are o transmisie CVX?” Răspunsul este prompt. În primul rând, turaţia motorului şi viteza de deplasare nu mai sunt atât de fix legate, aşa cum este cazul unei transmisii powershift. În cazul unei transmisii powershift, atunci când vrem să schimbăm viteza de deplasare, trebuie să trecem dintr-o treaptă în alta. Dacă într-un moment dat avem nevoie, indiferent de motiv, de o turaţie a motorului pentru priza de putere sau pentru instalaţia hidraulică ş.a.m.d., apar regimuri tranzitorii în motor, despre care ştim că solicită puţin mai mult carburant şi avem şi variaţii ale vitezei de deplasare. Cu o transmisie continuă, indiferent de turaţia motorului, putem să variem sau să menţinem fixă viteza de deplasare fără nici un fel de problemă.
Tot ceea ce se întâmplă în interiorul unei transmisii variabile continue se desfăşoară pe principiul cutiei negre. Există foarte puţină influenţă, foarte puţină intervenţie din partea operatorului. Operatorul îşi alege viteza de deplasare, dacă are nevoie de o turaţie fixă a motorului, o alege şi pe aceea, iar în rest totul se întâmplă în mod automat în interiorul cutiei de viteze.
Transmisia CVX o putem evalua în două feluri. Pe de o parte, cât de mult din puterea motorului ajunge efectiv la roţi şi pe de altă parte, cât de mult combustibil consumă tractorul pe unitatea de teren procesată. În amândouă privinţele, transmisiile continue de la CASE IH sunt impresionante.
Transmisiile continue CASE IH pot lucra mai ales atunci când este vorba de un teren cu o poziţie variabilă, ceea ce ne determină în mod normal să schimbăm vitezele, pentru că, de exemplu, apar situaţii precum „s-a făcut prea greu”, nu mai trage motorul şi trebuie să trecem într-o treaptă inferioară pentru ca motorul să revină la turaţia nominală. Noi nu avem nevoie de aşa ceva în materie de transmisii continue CASE IH. Putem păstra o viteză constantă de deplasare şi să reducem turaţia motorului până la acel minim care ne asigură puterea necesară pentru acea viteză de deplasare. Noi nu trebuie să facem aproape nimic. Singurul lucru pe care trebuie să-l facem e să împingem multicontroller-ul în faţă şi tractorul merge la viteza de deplasare predefinită.
Turaţie constantă în condiţii de lucru variabile
Pe de altă parte, în momentul în care avem nevoie de o turaţie constantă a motorului şi condiţiile de lucru sunt variabile, acolo se poate „juca” cu această transmisie astfel încât turaţia motorului să rămână constantă, iar transmisia să regleze viteza de deplasare în funcţie de cât este de dur solul şi de condiţiile de lucru efective. Chiar atunci când se lucrează cu o presă de balotat, binecunoscând faptul că la un moment dat materialul e mai dens, mai mult pe teren, se solicită mai multă putere în maşină, se cunoaşte cazul tipic în care cu o transmisie powershift se trece dintr-o transmisie inferioară şi motorul „gâfâie” puţin până revine la turaţia nominală. Nu avem această problemă cu o transmisie continuă. Tractorul rămâne în mod constant la punctul de putere maximă iar transmisia schimbă raportul de transmisie fără nici un fel de intervenţie din partea operatorului.
Focus pe confort
Altă clasă de avantaje ar putea fi următoarea. Vorbim prea puţin de confort „la noi acasă”. Unii dintre fermieri au tendinţa să spună „Lasă, domnule, că eu rezist şi la puţin mai multe vibraţii în cabină, şi dacă e puţin mai zgomotos, şi dacă trebuie să schimb de mai multe ori rapoartele, şi dacă trebuie să schimb grupurile etc.” Toate aceste lucruri nu se întâmplă în cazul unui tractor cu transmisie continuă. Confortul este unul deosebit. Se setează numai viteza de deplasare şi atât. Se împinge multicontroller-ul în faţă şi tractorul face toate celelalte lucruri automat. Acest lucru este important pentru fermieri, pentru că, în pofida vârstei, aceştia îşi doresc să aibă o viaţă particulară şi după 8-10 ore de stat în câmp, în tractor, unde confortul are o coordonată esenţială. În acest sens, operatorul se concentrează pe felul în care funcţionează utilajul şi nu pe conducerea tractorului.
Bogdan CONSTANTIN
PR & Communication Specialist
Titan Machinery România
CE ARE ÎN PLUS TRANSMISIA CONTINUĂ A CASE IH?
Trebuie să menţionăm că transmisia continuă a CASE IH este diferită de celelalte transmisii continue ale altor utilaje de pe piaţă. O funcţie în plus a transmisiei continue CASE IH este „Stop activ”. Să ne închipuim ce înseamnă să tractăm două remorci încărcate la circa 35 de tone fiecare. Dacă vom întâmpina o pantă, va trebui să oprim. Cu un tractor obişnuit, în această situaţie intervine stresul, când trebuie să apăsăm ambreiajul şi acceleraţia în aşa măsură încât să nu omorâm motorul. Nu avem genul acesta de problemă cu transmisia continuă de la CASE IH. „Stop activ” ţine în sarcină motorul la viteza 0. Acest lucru a fost explicat şi demonstrat în câmp la turul Agronomic Design din acest an, unde pe lângă acest lucru, s-au putut observa şi confortul în exploatare şi uşurinţa de a face anumite manevre.
ST. VALENTIN (AUSTRIA) – LOCUL DE NAŞTERE AL MODELELOR MAXXUM, PUMA ŞI OPTUM
Case IH susţine agricultura de 176 de ani, iar marca Case IH reprezintă o tradiţie de impunere pe piaţă. Istoria sa reprezintă apogeul unor eforturi conjugate depuse de mari companii şi mărci din domeniul echipamentelor agricole, precum Case, International Harvester şi David Brown, pentru a preciza doar câteva. Fiecare dintre aceste mărci a jucat un rol important în istoria şi evoluţia Case IH. De-a lungul anilor s-au schimbat multe, însă legendara marcă roşie va reprezenta întotdeauna angajamentul nostru privind asigurarea succesului producătorilor agricoli.
Orice maşină Case IH din St. Valentin poartă steagul excelenţei austriece de fabricare şi proiectare. Sediu european al Case IH, fabrica din St. Valentin se bazează pe pasiunea şi experienţa inginerilor săi şi a lucrătorilor din producţie, precum şi pe liniile de asamblare moderne care produc 31 de modele de tractor, ce variază între 99 şi 300 CP, la cele mai înalte standarde de calitate şi precizie. Nouăzeci la sută dintre tractoarele produse în St. Valentin sunt exportate, ducând propria cultură a excelenţei peste tot în lume.
Un articol publicat în revista Ferma nr. 15/220 (ediţia 1-14 septembrie 2019)