Discuția purtată cu Alexandru Precup a fost destinsă și, totodată, plină de informații atent furnizate.
Ferma: Cum l-ați descrie pe omul Alexandru Precup?
Alexandru Precup: Aș spune optimist, vesel, un om care este foarte ambițios și care se va lupta atunci când mulți alții vor abandona lupta. Au fost asemenea momente în viață și mi-am demonstrat că pot reuși atunci când îmi propun.
Ferma: Cum ați ajuns să aveți o carieră în agricultură?
Alexandru Precup: Am început această carieră la USAMV București. Aici am urmărit ciclul de viață al plantelor, lucru care m-a fascinat și m-a făcut să continui activitatea în agricultură. După ce am terminat facultatea, am început să lucrez în horticultură. Apoi am avut șansa să mă angajez la unul dintre cei mai importanți jucători din piața produselor pentru protecția plantelor. Aici am început cu testele în câmp, am văzut ce înseamnă o plantă și dezvoltarea ei. Am lucrat așa câțiva ani, după care am fost promovat director de produs pentru cereale și tratament sămânță. Am ocupat această funcție timp de trei ani, apoi am decis să-mi pun experiența în slujba unui distribuitor național. Acolo am fost director de marketing. Încununarea întregii cariere a fost acceptarea postului de președinte la Summit Agro România.
Ferma: Cum a încheiat Summit Agro România anul 2015?
Alexandru Precup: L-am încheiat cu bine, cu o creștere importantă venită în primul rând din segmentul de produse pentru protecția plantelor. Noi am crescut cu 18%, procent mult peste media celor mai importante opt companii din segmentul de produse pentru protecția plantelor.
În 2015 vânzările au ajuns la o valoare netă de 15,8 milioane de euro. Am avut o creștere cu 5% per ansamblu. La fel ca și în cazul vânzărilor, profitul a crescut cu un procent semnificativ, dar nu atât de mare.
Ferma: Care este ponderea Summit Agro România în grupul din Europa?
Alexandru Precup: Suntem pe locul patru în cadrul grupului din Europa. Banii pe care-i producem reprezintă 17-18% din total venituri la nivelul Europei.
Ferma: Pentru România care este structura vânzărilor?
Alexandru Precup: În portofoliul nostru, cele mai importante sunt produsele pentru protecția plantelor. Acestea ajung la 75% din vânzări. Urmează apoi semințele, cu o pondere de 15% din cifra de afaceri și fertilizanții, cu o pondere de 10% din vânzări.
Ferma: Pentru acest an, ce v-ați propus la nivelul Bugetului de Venituri și Cheltuieli?
Alexandru Precup: Pentru 2016 avem un obiectiv foarte îndrăzneț, o creștere a vânzărilor cu două cifre, dar peste 30%. Și asta pentru că ne pregătim pentru 2019, an în care Sumitomo Corporation împlinește o sută de ani. Pentru a celebra acest moment important ne-am propus ca până în 2019 să dublăm profitul net și vânzările companiei în România. Ceea ce înseamnă o creștere cu 100%.
Ferma: Mai permite piața o creștere atât de mare?
Alexandru Precup: Din păcate, în zona de produse pentru protecția plantelor piața nu mai are aceeași creștere ca în anii trecuți, de 18-20%. Anul trecut creșterea medie a pieței a fost mult mai mică, de 5-7%. Acest procent se explică și prin faptul că vânzările din 2015 se compară cu cele din 2014, an extraordinar, cu creștere de peste 20%. Or, acest nivel este greu de menținut.
Ferma: Și atunci, de unde vine această dublare a vânzărilor până în 2019?
Alexandru Precup: Mai sunt două zone de dezvoltare în care noi credem – semințele și îngrășămintele. Investim în dezvoltarea și promovarea acestor două segmente și suntem absolut convinși că și din această zonă vom extrage creșteri și profit. Pe de o parte, aducem produse noi, testate atât în țări din Europa, dar și în România. În al doilea rând, investim în oameni. Avem o echipă de 36 de angajați în acest moment, dintre care 15 sunt în câmp. Plănuim să mai angajăm cinci-șase promotori, pentru a întări segmentul de marketing, un departament strategic pentru noi.
Avem o împletire foarte bună a experienței cu entuziasmul tinereții. Avem în echipă oameni cu lungă experiență în agricultură, doctori în agricultură, precum și oameni care au lucrat ani de zile în fermă, dar și tineri. Încercăm să împletim și să ne folosim de ambele calități. Pentru că cel mai important lucru pentru companie sunt oamenii. Cred că în momentul de față chiar avem un echilibru în această zonă.
În câteva cuvinte, strategia ar fi dezvoltare, promovare și oameni. Pentru acest an, vrem ca aproximativ 20% din venituri să fie investite în promovare.
Ferma: Ce noutăți aveți pentru acest an?
Alexandru Precup: Avem o organigramă nouă. Am strâns oamenii tehnici într-un departament tehnic. Acum sunt trei experți tehnici, vom mai aduce încă unul. Ei au rolul de a monitoriza tot ce se întâmplă în România în materie de evoluție a factorilor de stres (nu numai a buruienilor, dar și temperatură ridicată, îngheț, arșiță) și de a sprijini promotorii în a recomanda tehnologia adaptată fiecărui fermier. Asta nu înseamnă că vindem fermierului, ci recomandăm, iar fermierul este liber să aleagă.
Avem programe de marketing și acțiuni adaptate pentru fermieri. Generăm cerere pentru distribuitori, chiar dacă noi nu vindem direct fermierilor.
O pondere foarte mare în bugetul de marketing o are bugetul pentru mostre. Dăm produsele fermierilor în toate zonele țării pentru a le aplica și pentru a se convinge singuri de calităților lor.
Avem 135 de clienți activi și este acoperită toată România. Ne gândim să extindem și numărul de parteneri, nu atât de brusc, ci cu o medie de cinci-șapte la sută pe an.
Pentru divizia de semințe, ne îmbunătățim portofoliul de hibrizi de la ZP, fiind reprezentantul exclusiv al institutului Zemun Polje din Serbia. Venim și anul acesta cu un hibrid nou, adaptat condițiilor meteo din România. Toți hibrizii de la ZP sunt adaptați condițiilor din România, fiind cunoscută toleranța lor foarte bună la secetă.
Ferma: Ce noutăți pregătiți pentru platformele Summitterra din acest an?
Alexandru Precup: Avem noutăți în toate diviziile de business. În cazul produselor pentru protecția plantelor vom aduce noul produs Inazuma, un insecticid complet ce are în componență acetamiprid și lambda-cihalotrin. Vom aduce și fungicidul Fezan Plus, o combinație de clorotalonil și tebuconazol. Alături de aceste produse, dar nu în platformele Summitterra, o să mai venim cu un nou fungicid pentru cartof, Mixanil, o combinație de clorotalonil și cimoxanil. Aceste produse pot fi cumpărate din primăvara aceasta.
Pentru îngrășăminte venim cu o noutate, disponibilă și în platformele Summitterra – Liqui K – potasiu lichid pentru aplicare foliară.
Ca și anul trecut, vom avea trei platforme mari Summitterra, unde vrem să testăm în condiții de câmp toate tehnologiile propuse de noi. Ca noutate, una dintre platforme va fi la Constanța, dar le păstrăm pe celălalte două, de la Oradea și Bărăganu. Cea de la Bărăganu a adus cei mai mulți fermieri și parteneri în câmp.
Anii trecuți am avut o platformă în zona Timișoara, dar Constanța este o zonă agricolă foarte importantă pentru România.
Avem niște platforme și în zona Modovei, nu atât de mari precum Summitterra. Participăm la loturile de la Târgu Frumos și la evenimentele organizate de grupul Almos. Plănuim să facem o platformă și în zona Moldovei, cel mai probabil de anul viitor sau din toamna aceastui an. În Moldova este mai greu din punct de vedere climatic, din cauza lipsei ploilor. Dacă o facem cu irigații, nu este reprezentativă. Aceste platforme sunt de dimensiuni mari, de 20 ha, și sunt concepute în condiții reale de cultivare, în care se regăsește fermierul de cultură mare. Respectăm tehnologia de cultivare din fermă, cu utilajele din fermă.
Ferma: Ce planuri de extindere mai aveți în România?
Alexandru Precup: Vrem să ne mărim echipa și portofoliul. Urmărim o acoperire mai bună a țării și o extindere a operațiunilor în România. Ne propunem să ne extindem și în afara României și am primit aprobare să desfășurăm operațiuni și în țările limitrofe. Avem în acest moment vânzări în Republica Moldova, Croația, Serbia, Albania și o să începem, anul acesta, și cu Slovenia.
Pentru toate aceste țări vindem în momentul de față doar produse pentru protecția plantelor. Am testat anul trecut, pentru piața din Croația, și semințe și plănuim să ducem și portofoliul de semințe către aceste țări.
Ferma: De ce ar avea nevoie fermierii români pentru a-și crește randamentul?
Alexandru Precup: Nu am o soluție mesianică. Dar cred că una dintre zonele de impact în dezvoltarea fermierilor ar fi finanțarea. Sunt multe proiecte pe care fermierii le-au început, dar, din păcate, băncile nu au deschidere foarte mare pentru a le acorda credite.
O altă zonă care ar sprijini dezvoltarea fermierilor ar fi asocierea, nu numai în vederea achiziției de inputuri pentru ferme, ci și în vederea vânzării producției.
Ferma: Ce va urma după ce vă încheiați misiunea cu Summit Agro România?
Alexandru Precup: Această misiune a început acum trei ani. În primă fază mai am încă trei ani din actualul mandat. În 2019 avem planuri mari, nu numai noi la Summit Agro România. Dezvoltarea mea ulterioră îmi doresc să fie legată de Sumitomo Corporation, care la nivel global are 72.000 de angajați. Există cazuri multiple și fericite în care angajații au ieșit la pensie de la Sumitomo.
Articol publicat in revista Ferma nr.8(169) 1 – 14 mai 2016