SE PRELUNGEŞTE perioada de aplicare a prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.174/2014 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru reducerea accizei la motorina utilizată în agricultură până la data de 31 decembrie 2026.
Cel puţin aşa se arată în noul proiect de act normativ, publicat ieri pe site-ul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi aflat încă în dezbatere.
Perioada de aplicare a prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.174/2014 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru reducerea accizei la motorina utilizată în agricultură, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 965 din 30 decembrie 2014, cu modificările şi completările ulterioare, se prelungeşte până la data de 31 decembrie 2026.
“Potrivit tehnologiilor cadru din sectorul vegetal, ponderea cheltuielilor cu motorina este între 19-30% din totalul cheltuielilor cu input-urile pe hectar, iar din analiza tehnologiilor cadru de cultură, cheltuielile cu lucrările mecanizate pentru a asigura înfiinţarea culturilor, precum şi verigile tehnologice pentru o cultură, reprezintă între 40-59% din cheltuielile totale pentru realizarea tehnologiei unei culturi. Bunul mers al sectorului agricol depinde de continuitate şi stabilitate, pentru a se asigura păstrarea unor costuri de producţie în limite sustenabile, iar preţul motorinei utilizate în agricultură reprezintă o componentă semnificativă a acestor costuri.”, se arată în motivarea emiterii actului normative.
Potrivit sursei, “beneficiile estimate prin intrarea în vigoare şi aplicarea măsurilor cuprinse în prezentul proiect de act normativ au în vedere reducerea sau eliminarea consecinţelor generate de actuala situaţie privind preţurile inputurilor agricole asupra fermierilor din sectoarele vegetal, zootehnie şi îmbunătăţiri funciare, precum:
-imposibilitatea desfăşurării activităţilor specifice sectoarelor agricole, în condiţii de minimă rentabilitate, stabilitate şi predictibilitate;
– constituirea şi acumularea la producătorii agricoli de cereale şi seminţe oleaginoase, de costuri suplimentare la imput-uri agricole, inclusiv motorina, generate de preţurile crescute şi evoluţiile negative pe piaţă datorate presiunii concurenţiale .
– afectarea viabilităţii economice a fermierilor;
– impact asupra deciziilor fermierilor în privinţa continuării în viitor a cultivării suprafeţelor arabile;
– menţinerea vulnerabilităţii şi expunerii fermierilor faţă de evoluţiile nefavorabile ale pieţelor agricole pentru un sector agricol important din structura şi realităţile agriculturii autohtone, care produce pentru piaţă produse de calitate.