Pe lângă alimentarea cu gaz metan, care a fost deja implementată ca tehnologie alternativă de propulsie a tractoarelor, austriecii de la Steyr vor să exploreze o nouă abordare privind înlocuirea motorinei ca principală sursă de energie utilizată la motoarele cu combustie.
Rezultat al colaborării dintre inginerii uzinei de tractoare a grupului CNH din St. Valentin şi ai Universităţii Tehnice din Viena, acest prototip de tractor alimentat cu pile de combustie cu hidrogen este o inovaţie în domeniu şi urmăreşte transformarea unui tractor Steyr 4140 Expert CVT convenţional într-un model mai prietenos cu mediul înconjurător.
Tractorul este încă în stadiu experimental iar Steyr nu oferă nici o indicaţie despre când sau dacă va fi vreodată disponibil comercial. Botezat FCTrac, acesta se bazează pe puterea furnizată de o baterie de 14 kWh şi un sistem electric de 400 V, care dezvoltă 127 CP (95 kW), ceea ce corespunde echivalentului său diesel.
Hidrogen obţinut din biomasă
Alimentarea este asigurată de un rezervor de hidrogen care conţine puţin peste 12 kilograme de combustibil stocat la o presiune de 700 de bari în patru rezervoare din fibră de carbon situate pe acoperişul maşinii, cu un volum total de 310 litri. Aerul este pompat în celulă de către un compresor, iar din reacţia dintre hidrogen şi oxigen, pe lângă energia electrică, produce doar vapori de apă la temperatură joasă. Hidrogenul pentru tractorul de testare este produs din aşchii de lemn prelucrate într-o centrală de energie termică şi electrică din regiunea austriacă Carinthia.
Autonomie de jumătate de zi
Per total, componentele care diferenţiază tractorul cu hidrogen de cel tradiţional reprezintă aproximativ 46 la sută din maşină. Totuşi, aceasta nu include transmisia variabilă continuu, o componentă care facilitează funcţionarea motorului electric, dar este, evident, calibrată diferit de transmisia originală.
Printre componentele nou introduse se numără radiatoarele, a căror suprafaţă de schimb de căldură a fost dublată pentru a permite celulei să funcţioneze întotdeauna la temperatura optimă indiferent de climatul exterior. Masa tractorului a crescut, de asemenea, cu 20 la sută, ajungând acum la 7.250 de kilograme, iar autonomia de lucru este în prezent limitată la o jumătate de zi dacă nu este folosit pentru lucrări grele ale solului.