Decizia CE priveşte corecţii financiare aplicate din cauză că APIA, aflată în subordinea Ministerului Agriculturii, nu şi-a actualizat, ani la rând, softul cu declaraţiile (IACS) în baza cărora se fac plăţile către agricultori, ieşind din standardele europene, potrivit site-ului Curs de guvernare.
Corecţii financiare au fost aplicate de către CE altor 14 state UE.
ACEBOP reacţionează
În cazul României, Asociaţia Crescătorilor şi Exportatorilor de Bovine, Ovine, Porcine din România (ACEBOP) precizează că „în urma unui audit desfăşurat în 2015 de către Curtea Europeană de Conturi, au fost constatate erori de calcul sistematic în privinţa sumelor acordate fermierilor pentru subpachetele 1a, 3a, 5a şi 3b, 4b din cadrul Măsurii 215, vinovaţi de săvârşirea acestor erori fiind, în egală măsură, Statul Român şi Comisia Europeană”.
Potrivit ACEBOP, prima şi cea mai importantă consecinţă a identificării erorilor de calcul a constat în reducerea sprijinului financiar nerambursabil acordat fermierilor români care şi-au asumat angajamente în baza Măsurii de bunăstare a animalelor 215, aceştia pierzând aproape 59 milioane de euro din sumele totale cuvenite, „deşi şi-au îndeplinit corespunzător angajamentele şi, evident, nu au avut nici o responsabilitate în legatură cu modul în care statul român a calculat acest sprijin”.
ACEBOP mai precizează că „respingerea ca tardivă a acţiunii înseamnă că autorităţile responsabile din România au lăsat să treacă termenul legal în care putea fi introdusă acţiunea, astfel că Tribunalul Uniunii Europene a sancţionat această lipsă, fără a mai analiza pe fondul lor argumentele Statului Român de anulare a Deciziei CE nr. 873 din 13.06.2018”.
Potrivit HotNews, termenul limită până la care Guvernul României, prin agentul guvernamental, putea să conteste decizia CE a fost 24 august 2018, însă respectiva contestaţie a fost depusă abia pe 7 septembrie 2018. Agentul guvernamental responsabil cu introducerea acţiunii este Radu Canţăr, subsecretar de stat în MAE.