Scandal la Rabla pentru Tractoare, după ce Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a exclus posibilitatea de a achiziționa prin program mai multe tipuri de tractoare mici, dar și autovehicule de tip ATV și UTV. Asociația Importatorilor de Motociclete și Motocicluri (AIDMM) amenință statul cu procese. Ce răspunde ministrul Mediului, Mircea Fechet!
Ghidul oficial al programului „Rabla pentru Tractoare”, publicat recent în Monitorul Oficial, a stârnit controverse majore după ce autoritățile au modificat în mod esențial și netransparent definiția eligibilă a „tractorului”, excluzând din program tocmai subcategoriile T1a, T1b, T2a, T2b, T3a și T3b – adică exact acele vehicule care, potrivit legislației europene, sunt tractoare agricole sau forestiere, mai accesibile pentru fermierii români mici și mijlocii.
”Excluderea din program a celor 6 categorii de tractoare de dimensiuni mici și medii și păstrarea doar a celor de categorie mare și pe șenile (categoria C) defavorizează exact segmentul cel mai numeros din domeniul agricol, cel al fermelor mici și mijlocii, care nu vor avea astfel acces la această subvenție.
În același timp, în forma sa actuală Ghidul favorizează atât marii fermieri, cu un potențial financiar mai mare, cât și importatorii de tractoare și utilaje agricole de mari dimensiuni”, explică Asociația Importatorilor de Motociclete și Motocicluri (AIDMM), prin reprezentantul său Ivan Sebastian.
REGULAMENTUL (UE) NR. 167/2013 STABILEȘTE CLAR, LA ART. 3 PCT. 8, CĂ: Tractor înseamnă orice vehicul agricol sau forestier cu motor (…) a cărui principală funcție constă în puterea sa de tracțiune – iar în art. 4 detaliază categoria T ca fiind destinată tractoarelor pe roți, inclusiv cu indicele „b”, adică tractoare care ating viteze peste 40 km/h”, atrage atenția AIDMM.
În noul Ghid al programului Rabla pentru tractoare aprobat prin Ordinul 1.149 din 15 aprilie 2025, tractoruleste definit ca vehiculul cu motor, pe roți sau pe șenile, conceput special pentru a trage sau a împinge anumite utilaje sau remorci folosite în exploatările agricole sau pentru alte lucrări, care se deplasează numai ocazional pe drumul public și care are categorii de omologare T și C; sunt excluse subcategoriile de omologare: T1a, T1b, T2a, T2b, T3a și T3b.
Tot în Ghid, mașină agricolă autopropulsată este definită ca vehicul motorizat, special conceput pentru a îndeplini diverse operațiuni agricole fără a necesita un alt vehicul pentru tracțiune și care se încadrează în categoria de folosință „mașină autopropulsată“;
aceste mașini sunt echipate cu propriul motor și sistem de propulsie, permițându-le să se deplaseze autonom pe terenurile agricole; ele sunt proiectate pentru a executa sarcini specifice în agricultură, cum ar fi recoltarea, pulverizarea pesticidelor, cosirea fânului, balotarea și alte operațiuni similare;
cu titlu de exemplu intră în această categorie: combine de recoltat, tractoare autopropulsate, pulverizatoare autopropulsate, cositori autopropulsate etc.; sunt excluse dronele agricole, ATV/UTV și motocultoarele.
Credit foto: istockphoto.com/Jevtic
”În forma sa supusă consultării publice, Ghidul programului Rabla pentru Tractoare nu conținea nicio mențiune despre excluderea acestor categorii. Aceste modificări au fost adăugate doar în forma finală, fără reluarea consultării publice — fapt ce contravine dispozițiilor Legii nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică.
Nu poți schimba o definiție stabilită printr-un regulament european printr-un ghid administrativ și să excluzi din legalitate o categorie omologată. Tractoarele T1a, T1b, T2a, T2b, T3a și T3b sunt omologate la nivel european și recunoscute în legislația națională. A le scoate din eligibilitate echivalează cu o discriminare mascată în normă tehnică,, avertizează juriștii specializați în drept administrativ și legislație tehnică”, mai precizează
Fermierii și distribuitorii de tractoare și vehicule de uz agricol (alte utilaje decât tractoarele, folosite în fermele mici și mijlocii pentru lucrările de mici dimensiuni efectuate pentru creșterea plantelor sau animalelor) solicită emiterea de urgență a unui nou ordin, care să:
suspende aplicarea prevederilor actuale până la clarificarea legală;
corecteze definițiile în conformitate cu alinierea la Regulamentul (UE) nr. 167/2013;
includă explicit în cadrul eligibilității a tuturor vehiculelor omologate legal în categoriile T și subcategoriile aferente, cu respectarea principiului liberei concurențe și al egalității de tratament între beneficiari.
În lipsa unui răspuns oficial, se ia în calcul acționarea în contencios administrativ pentru anularea parțială a ghidului, în baza art. 1 alin. (6) din Legea 554/2004, pentru încălcarea principiilor de legalitate și transparență, precizează reprezentanții AIDMM.
MINISTRUL MEDIULUI: NU EXCLUDEM NICI UN TRACTOR DIN PROGRAMUL RABLA PENTRU TRACTOARE
”Nu excludem nici un tractor! Există o eroare materială în Ghid, pe care o vom corecta foarte rapid și care va lămuri această situație. Ceea ce au încercat colegii mei de la AFM să facă, dar cred că au pierdut un rând pe traseu, este să excludă ATV-urile din finanțarea Rabla pentru tractoare, pentru că vrem să cumpărăm tractoare, nu vrem să luăm ATV-uri.
Dacă vreodată o să facem un program cu ATV-uri, o să-l numim Rabla pentru ATV-uri, deocamdată e Rabla pentru tractoare.
Nu ne propunem să excludem tractoarele. Este adevărat că atunci când colegii de la AFM au făcut propunerea de Ghid și încercând, așa cum bine au procedat, să excludă ATV-urile, pentru că unii se pregăteau să cumpere ATV -uri și, cel puțin în opinia colegilor de la Administrația Fondului de Mediu, asta ne-ar fi îndepărtat de la scopul programului, însă vom corecta acea eroare materială, nicio problemă, dar în continuare ne propunem să cumpărăm tractoare, nu alte lucruri cum ar fi ATV-uri, UTV-uri, considerând că Rabla pentru tractoare trebuie să fie pentru achiziția de tractoare și nu pentru achiziția altor lucruri”, a explicat ministrul Mediului, Mircea Fechet.
”Bugetul există pentru Rabla pentru tractoare. Astăzi (24 aprilie-n.red) a fost aprobat bugetul Administrației Fondului pentru Mediu, mă aștept să fie publicat în Monitorul Oficial rapid, asta înseamnă că nu există niciun risc. Bugetul pentru Rabla pentru tractoare a rămas același, 500 de milioane de lei.
Țin să vă reamintesc că este un program pilot, în care e posibil să apară unele erori, însă pe măsură ce toate aceste erori sunt identificate, ele sunt rapid corectate. Deja am trimis documentul de îndreptare, de corectare a acelei erori materiale la Monitorul Oficial”, a adăugat ministrul Mircea Fechet.
Acesta a mai precizat că bugetul AFM pentru anul 2025 este de 16,4 miliarde de lei, o creștere cu aproximativ 80% față de anul trecut.
CÂND ÎNCEPE RABLA PENTRU TRACTOARE 2025
Întrebat data exactă când va începe programul Rabla pentru tractoare ministrul Mediului a răspuns că ”mă feresc să dau date exacte, pentru că nu depinde doar de mine de mine. Colegii de la AFM uneori să țin de program, alte ori nu se țin, din acest motiv mă feresc să-mi asum lucruri de care nu mă voi ocupa personal, însă trebuie să știți că din discuțiile pe care le-am avut cu aceștia, înscrierea în programul Rabla pentru tractoare va începe în prima parte a lunii mai.”
”Nu uitați că vă trebuie certificat fiscal care să dovedească că nu aveți datorii la bugetul local și la bugetul de stat și certificat de producător de la primărie”, a mai spus ministrul Fechet.
Fermierii trebuie să fie atenți ca actele să fie în termen de valabilitate la data înscrierii în program. Certificatele fiscale au un termen de valabilitate de 90 de zile, în cazul certificatelor fiscale eliberate de ANAF, respectiv 30 de zile, în cazul certificatelor fiscale eliberate de primării.
Giacomo Loro, manager regional de vânzări la Massey Ferguson, şi-a adus personal contribuţia la dezvoltarea strategiei Sigma România, distribuitorul oficial […]
Agricultura modernă cere soluţii inovatoare, adaptate cerinţelor actuale, iar Horsch, recunoscut pentru tehnologiile sale avansate, a dezvoltat special buncărul frontal […]
HIMEL Maschinen transformă provocările din agricultură în oportunităţi, oferind soluţii inovatoare care optimizează resursele, reduc costurile de producţie din fermele […]
Giacomo Loro, manager regional de vânzări la Massey Ferguson, şi-a adus personal contribuţia la dezvoltarea strategiei Sigma România, distribuitorul oficial […]
Agricultura modernă cere soluţii inovatoare, adaptate cerinţelor actuale, iar Horsch, recunoscut pentru tehnologiile sale avansate, a dezvoltat special buncărul frontal […]
Corteva Agriscience, compania internațională de știință și tehnologie în domeniul agricol, a invitat studenți din instituții românești de învățământ de […]
UE prelungește suspendarea taxelor pentru importurile industriale din Ucraina până în 2028, menținând restricțiile pentru produsele agroalimentare. Pe 14 mai […]
Subvenții dublate și reguli mai simple în noua PAC. Cum sprijină Comisia Europeană fermierii și măsuri pentru creșterea competitivității agriculturii! […]