În primele trei trimestre ale anului 2024 prin portul Constanța au fost expediate doar 5,17 milioane de tone de cereale ucrainene, față de 10,4 milioane de tone, în aceeaşi perioadă a anului trecut.
Prin portul Constanţa, în trimestrul III au fost expediate doar 930 mii de tone de cereale ucrainene, față de 2,08 milioane de tone în T II și 2,16 milioane de tone în T I. Luna august a înregistrat livrarea a doar 120 de mii de tone de cereale ucrainene prin Constanța. În septembrie, traficul s-a „redresat” oarecum şi prin port au trecut 430 de mii de tone de cereale din Ucraina. Va reamintim că în lunile iulie, august și septembrie 2023, tranzitul cerealelor ucrainene prin portul românesc a fost de 600 mii de tone, 1,1 milioane de tone, respectiv 1,3 milioane de tone.
„Volumul traficului total de mărfuri, inclusiv cereale din Ucraina, prin portul Constanța în primele trei trimestre a scăzut cu 12,9%, până la 21,9 milioane de tone, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut” conform site-ului mind.ua.
Astfel, „cota” cerealelor ucrainene din volumul total tranzitat prin portul Constanţa a scăzut de la 40% în 2023, la 28% în prima jumătate a acestui an. După încheierea celui de-al treilea trimestru, ponderea cerealelor din Ucraina a scăzut cu încă 4%, până la 24% din totalul „traficului” prin portul Constanţa.
Ucraina introduce prețuri minime de export pentru cereale!
Rapiţa îşi continuă parcursul ascendent
Prețul rapiței la bursa europeană continuă să crească din cauza recoltei slabe de floarea soarelui. În cursul săptămânii trecute, prețurile la rapiță Euronext au crescut din nou, până la 532,75 euro/tonă, cu 10,50 euro/tonă mai mult decât în săptămâna anterioară.
Ieri (11 noiembrie 2024) rapiţa a fost cotată la 539 euro/tonă la Euronext pentru contractele din februarie 2025.
Prețurile internaţionale sunt susținute de o reducere a ofertei de ulei de palmier și de deteriorarea estimărilor pentru cultura europeană de floarea soarelui. Uleiul de soia este, de asemenea, angajat într-o mișcare de recuperare rapidă, ca reacție la alegerea lui Donald Trump. Implementarea taxelor vamale promise de viitorul președinte american ar putea limita de fapt importurile chineze de ulei din SUA. În schimb, revenirea unui război comercial chino-american riscă să afecteze exportul SUA de soia.