Apex.AI se alătură alianţei Krone-Lemken în proiectul „Combined Powers”. Parteneriatul se concentrează pe tranziţia din stadiul de concept la nivel de producţie de serie a vehiculului autonom dezvoltat de cele două companii germane.
După ce anul trecut au uimit o lume întreagă cu cele două prototipuri funcţionale de tractor autonom, prezentate în cadrul unui eveniment la care a participat şi revista FERMA, Krone şi Lemken sunt pregătiţi să ducă la un alt nivel proiectul lor colaborativ denumit ”Combined Powers”. Pentru asta au apelat la producătorul american Apex.AI, specializat în dezvoltarea de sisteme de operare pentru vehicule autonome şi care are cunoştinţe vaste în domeniul roboticii şi inteligenţei artificiale. Tehnologia software dezvoltată de compania cu sediul în Palo Alto, California, ar putea permite producţia în serie, deoarece are certificare TÜV şi astfel îndeplineşte standardele de siguranţă necesare.
Propulsie diesel-electrică
Prin utilizarea programului software creat de Apex.AI, Krone şi Lemken urmăresc probabil testarea pe scară largă în vederea promovării comerciale a vehiculului cunoscut astăzi sub numele de VTE, acronim în limba germană care defineşte o „unitate de inginerie a proceselor”. Cele două tractoare prototip cu tracţiune integrală sunt complet autonome, dezvoltă 230 de cai putere şi pot ataşa implemente atât în faţă, cât şi în spate.
Modelele prezentate în luna mai anul trecut aveau 5,5 metri lungime, 2,7 metri lăţime şi 2,6 metri înălţime, iar acţionarea era de tipul diesel-electrică, adică roţile sunt antrenate de motoare electrice, în timp ce electricitatea este asigurată de la un generator diesel. Această unitate autonomă dispune de un sistem inteligent pentru a permite aratul, cultivatul, semănatul, cositul şi alte operaţiuni agricole, fără intervenţia operatorului uman.
Controlul tractorului de către implement
Specific acestui echipament este faptul că unitatea de proces este controlată de implement şi nu invers, aşa cum se întâmplă de obicei. Acest detaliu a fost considerat imperativ pentru a obţine rezultate optime, instrumentul şi vehiculul acţionând ca un sistem inteligent integrat. Pe baza experienţei îndelungate în implementarea sistemelor ISOBUS şi TIM pe maşinile Krone şi Lemken, unitatea de antrenare şi instrumentul comunică şi interacţionează, partajând literalmente toate tipurile de date.
Viitorul este al maşinilor autonome
VTE şi-a dovedit deja performanţele în câmp, iar dezvoltatorii săi susţin că acesta a fost creat cu gândul de a economisi timp preţios fermierilor în viitor, menţinând totodată calitatea exactă a muncii. În condiţiile în care agricultura, ca şi alte sectoare, se confruntă cu o lipsă acută a forţei de muncă calificată, fermierii se bazează din ce în ce mai mult pe digitalizare şi automatizare pentru a utiliza în mod optim capacitatea de muncă disponibilă, folosind tehnologii inovatoare, inclusiv roboţi care ajută la creşterea animalelor sau maşini care lucrează câmpurile în mod autonom.
CONDIȚII PENTRU SIGURANȚĂ
Din punct de vedere tehnic, conducerea autonomă în teren nu mai este o problemă majoră. Adevărata provocare o reprezintă controlul şi monitorizarea implementelor, pe lângă siguranţa în operare.
- Vehiculele trebuie să fie capabile să identifice în timp real pericolele pentru a le evita sau pentru a putea lua decizia de a opri.
- De asemenea, pentru a putea opera vehicule autonome în siguranţă, software-ul care controlează aceste maşini trebuie să fie 100% sigur. De aceea, Lemken şi Krone au decis să folosească software-ul Apex.AI, care este deja folosit de alţi producători din sectorul agricol şi din industria auto, în speranţa că vor reuşi să facă într-un timp cât mai scurt tranziţia de la prototip la producţia de serie.
În dezvoltarea produselor sale, Apex.AI se bazează pe software de tip open-source, cum ar fi Robot Operating System (ROS) sau Eclipse iceoryx. Apoi adaugă suport proprietar pentru aplicaţii comerciale şi critice pentru siguranţă, cum ar fi determinismul în timp real.