Premieră: Motorul cu hidrogen de la JCB - Revista Ferma
5 minute de citit

Premieră: Motorul cu hidrogen de la JCB

O echipă de 150 de ingineri au lucrat aproape doi ani la acest proiect, în care JCB a investit 100 de milioane de lire sterline. Rezultatul: 50 de motoare cu ardere cu hidrogen au ieșit deja de pe linia de producție a JCB. Producătorul britanic a anunțat că încă 50 de astfel de motoare vor fi produse în următoarele câteva luni. Motorul JCB pe hidrogen este utilizat deja pe încărcătoare cu braț telescopic și pe buldoexcavatoare.

Președintele JCB, Lord Anthony Bamford, a condus personal acest proiect ambițios, iar inițialele sale, ”AM”, sunt inscripționate pe noul motor dezvoltat de JCB.

Lord Anthony Bamford_b

Lord Anthony Bamford, președintele JCB

JCB ”ROAD TO ZERO”


Chiar dacă mașinile și utilajele JCB de astăzi consumă, în medie, cu 50% mai puțin combustibil decât cele fabricate acum zece ani, producătorul britanic nu a încetat să caute soluții care să satisfacă cerințele de a reduce emisiile de carbon, și, în același timp, să asigure un timp de funcționare maxim, precum și realimentarea rapidă a mașinilor utilizate de clienții săi din industrie și din agricultură.

Pe drumul către zero emisii de carbon până în 2050, ”Road to zero”, sau, mai exact, cum le place inginerilor JCB să spună, ”Off-road to zero”, producătorul britanic a încercat toate variantele de combustibil posibile: HVO (Hydrotreated Vegetable Oil sau motorină de sinteză), biogazul, bateriile electrice, amoniacul și hidrogenul.

 

BATERIILE ELECTRICE, PENTRU UTILAJE COMPACTE


Bateriile electrice sunt o soluție viabilă pentru autovehicule și pentru utilaje de putere mică, însă nu și pentru nevoile clienților JCB, care produce mașini cu greutatea de până la 50 de tone (70% din mașinile produse de JCB sunt din gama de greutate medie și alte 15% din gama de greutate mare). Bateriile electrice capabile să producă cantitatea necesară de energie pentru mașinile mari ar fi prea grele, ar ocupa prea mult spațiu și ar crește considerabil costul mașinii.

Astfel, JCB și-a concentrat dezvoltarea de mașini electrice pe gama sa compactă, dezvoltând încărcătorul telescopic 525-60E Loadall și miniexcavatorul 19C-1E, primul mini excavator electric din lume.

Motorul cu hidrogen de la JCB 1_b


MOTORUL CU CELULE DE COMBUSTIE


Ca parte a dezvoltării motorului cu hidrogen, JCB a testat și varianta cu celule de combustie (fuel cells). În iulie 2020, a prezentat primul excavator alimentat cu hidrogen din industria construcțiilor – un model JCB 220X de 20 de tone.

Însă, celulele cu hidrogen, tehnologie disponibilă deja pentru autovehicule, sunt prea complicate și prea scumpe pentru mașinile și utilajele grele. Costul mașinilor ar crește de aproape de trei ori față de costul utilajelor diesel obișnuite. Costurile de funcționare ar fi, de asemenea, prea mari.

 

MOTORUL JCB CU ARDERE CU HIDROGEN


JCB nu a convertit un motor diesel într-un motor cu ardere cu hidrogen, ci, pornind de la principiile de bază ale combustiei, a dezvoltat un motor nou-nouț, care, din punct de vedere fizic, nu arată foarte diferit de motoarele diesel.

Singura diferență observabilă este că noul motor este mai puțin zgomotos decât unul diesel.

Punctul forte este însă faptul că proprietățile unice de ardere ale hidrogenului permit motorului să livreze aceeași putere, același cuplu și aceeași eficiență ca un motor diesel, dar cu zero emisii de carbon.

Motorul cu hidrogen de la JCB 3_b


CUM FUNCȚIONEAZĂ


La motorul cu ardere cu hidrogen, injectoarele diesel tradiționale sunt înlocuite cu injectoare cu hidrogen și o bujie. Având o densitate mult mai mică decât motorina, hidrogenul este injectat la o temperatură și presiune mai scăzute decât în cazul unui motor diesel. Pentru ca arderea să aibă loc, trebuie să existe un amestec perfect de hidrogen și aer în interiorul motorului.

Produsul secundar al reacției de ardere din interiorul motorului este aburul, care iese prin evacuare.

Motorul cu hidrogen de la JCB 2_b


ALIMENTARE ÎN CÂTEVA MINUTE


Pentru noul motor cu hidrogen, JCB a dezvoltat și o gamă nouă de uleiuri, care au culoarea galbenă, ceea ce demonstrează lipsa hidrocarburilor, precum și propriul echipament mobil de realimentare, proiectat și construit pentru a transporta hidrogenul către utilaje.

Echipamentul mobil are capacitatea de a stoca 100 kg de hidrogen gazos, suficient pentru a alimenta 16 utilaje cu hidrogen și poate fi transportat fie de un tractor JCB Fastrac modificat, fie pe o remorcă. Echipamentul de alimentare cu hidrogen este proiectat să funcționeze la o presiune de 500 de bari cu o presiune a mașinii de 350 de bari, iar alimentarea unei mașini durează doar 7 minute, similar cu durata alimentării unui utilaj cu motor diesel.

 

Află detalii despre motorul JCB alimentat cu hidrogen, prezentat în martie 2023, în Las Vegas, ca parte a Expoziției Internaționale a Energiei Fluide (IFPE)!

 

PROVOCĂRI


Cei de la JCB sunt convinși că hidrogenul este combustibilul viitorului, iar ei sunt pionieri în domeniu: motorul alimentat cu hidrogen dezvoltat de producătorul britanic a dovedit deja că este funcțional, însă provocarea cea mai mare acum este obținerea de hidrogen la un cost stabil și accesibil și crearea unei infrastructuri la scară largă pentru transportul hidrogenului și alimentarea mașinilor ș utilajelor.

 


un articol de

VIOLETA MÂT

Cisteste si...

Recomandările redacției
Ultimele articole
Citește mai multe știri →