Picătura de succes: 2 stele Michelin pentru uleiul din Oțeleni - Revista Ferma
6 minute de citit

Picătura de succes: 2 stele Michelin pentru uleiul din Oțeleni

În 2012, în comuna ieșeană Oțeleni, Genoveva Cojocaru și familia sa au pus bazele unei afaceri în producerea de ulei presat la rece, din dorința de a reveni la tradiție, de a păstra aroma semințelor și plantelor autohtone și de a oferi o alternativă sănătoasă la uleiul rafinat.

 Foto 2 Zorian_b

 

Zorian – 200 de tone de ulei vrac pe lună

 

Așa s-a născut brandul Zorian, iar fabrica are capacitatea de a obține lunar două sute de tone ulei vrac, în prezent fiind atins maximul de producție.
Banii pentru investiție au provenit din credite și din surse proprii, inclusiv cei strânși după zece ani de muncă în Italia. „Ideea a apărut în 2004 – 2005, când căutam produse alimentare sănătoase și să părăsesc Bucureștiul. Apoi, părinții și bunicii mei provin dintr-o zonă cu suprafețe însemnate cu floarea-soarelui, așa că a fost natural să mă opresc la prelucrarea florii-soarelui și să revin la Oțeleni”, mărturisea Genoveva Cojocaru.

 

Piatra de succes

 

Amintindu-și de uleiul obținut de bunici și de aroma semințelor presate, antreprenoarea a dorit să le aducă în lumea de astăzi. „Era un mare risc să obțin ulei rafinat, de care sunt pline magazinele, și să intru în competiție cu producători consacrați. M-am îndreptat către un produs ce exista înainte să mă nasc eu, numit oloi. Oamenii de la țară mergeau cu sacul de floarea-soarelui la presă, luau oloiul negru, îl lăsau în butoaie sau îl fierbeau cu ceapă, spre a nu fi iute sau amar. Acest produs se numește ulei presat la rece și e la fel de sănătos”, spunea producătoarea.

 

Cu oloiul la Berlin

 

Foto 1 Zorian - Genoveva Cojocaru_b

În primii trei ani a obținut doar ulei vrac, uneori volumul de producție fiind mai mare cu peste 50% decât capacitatea fabricii și apelându-se la soluții suplimentare de presare. Din 2015 au început îmbutelierea și participarea la târguri, la Săptămâna Verde de la Berlin. „Îmi amintesc că după Berlin am mers la primul târg în țară; aveam doar etichete în limba engleză și oamenii nu prea înțelegeau ce prezentam noi. Atunci au început degustările, pe care le continuăm și azi”, explica antreprenoarea.

 

Metodă tradițională, prezentare modernă

 

Odată cu reapariția în România a semințelor de cânepă, ieșenii și-au îndreptat atenția și către uleiul din cânepă. Diversificarea gamei de produse a continuat, în 2020 obținând ulei de floarea-soarelui, cânepă, in, armurariu, ricin și mixuri de ulei de floarea-soarelui (aromat cu salvie, cătină, usturoi).
Acum obțin uleiuri la plic. „Pledăm pentru metoda tradițională, dar suntem ancorați la realitatea de pe piață, la cerințele privind ambalarea. Consumatorii sunt cuceriți de sticle speciale, de etichete atrăgătoare, de caracteristicile practice ale ambalajelor. E normal să aibă la dispoziție recipiente cu cantități mai mici de ulei: așa au apărut sticlele cu ulei extravirgin de 0,25 l sau plicurile cu ulei suficient pentru o salată”, menționa Genoveva Cojocaru.

 

Succes în Europa și Asia

 

Uleiul Zorian e produs pentru piața locală și externă, recent fiind dezvoltată și gama uleiurilor ecologice. „Uleiul nostru vrac, natural 100%, ajunge în industria alimentară, în cea energetică, chimică și metalurgică. Am livrat în Italia, la o fabrică de tomate, ce utiliza uleiul pentru energie regenerabilă. Anul trecut, am participat la un proiect susținut de Ambasada Elveției și am ajuns la Shanghai, unde am prezentat produse ecologice. Noi suntem o unitate certificată ecologic. O mare bucurie a fost atunci când, la Bruxelles, în 2018, în urma unei degustări prin metoda oarbă, uleiul nostru de floarea-soarelui a obținut două stele Michelin, o recunoaștere a calității”, preciza producătoarea.

 

Semințe din dulcea Moldovă

 

Materia primă provine din nord-estul Moldovei, din județele Iași, Botoșani, Neamț, achiziția realizându-se în funcție de contractele de livrare a uleiului și de orizontul producției de ulei. „Nu facem precontracte: avem nevoie de o calitate înaltă a florii-soarelui și nu ne putem angaja să achiziționăm orice și oricum. Recolta trebuie să aibă anumiți parametri ai masei hectolitrice și ai umidității. Umiditatea ideală e între 7,5 și 8, astfel încât uleiul să fie dulce și cu aroma specifică. Dacă apare o mică abatere, uleiul are de suferit. Pe piață apar destule variabile, inclusiv neonorarea contractelor de către clienți ori reducerea vânzărilor”, declara Genoveva Cojocaru.

 Foto 4 Zorian - bun_b

 

Pandemia a crescut prețurile

 

2020 a fost dificil din cauza pandemiei, care a oprit târgurile, și a secetei, ce a redus producția și a dus la fluctuații mari de preț, ajungându-se la o creștere cu 40-50% a prețului florii-soarelui față de 2019. „Dacă în noiembrie 2019 se plătea 1,4 lei/kg, în noiembrie 2020, prețul a ajuns la 2,20 lei/kg”, menționa Genoveva Cojocaru.
Pentru 2021, ieșenii vizează extinderea gamei Zorian, cu alte semințe și plante, exclusiv autohtone, precum și noi colaborări, probe fiind trimise și în Japonia.

La degustări, persoanele de vârstă matură fac aceeași remarcă: «wow, este exact ca oloiul de la bunica!». Și e adevărat. Numai că, acum, uleiul este filtrat, curat și ambalat – GENOVEVA COJOCARU, producător de ulei presat la rece, din Iași

SĂNĂTATE CURATĂ, ULEI NATURAL
Uleiurile presate la rece, nerafinate chimic, se obțin prin presarea mecanică a semințelor, fiind bogate în acizi grași polinesaturaţi, vitamine, minerale şi antioxidanți, cu o acţiune complexă, benefică asupra organismului uman. Uleiul Zorian de floarea-soarelui este 100% extract natural, rafinat non-chimic, folosind primul proces de presare la rece; acesta păstrează calitățile antioxidante naturale și substanțele nutritive, esențiale pentru o dietă sănătoasă.

un articol de
PETRONELA COTEA MIHAI
redactor Radio România Iaşi

Cisteste si...

Recomandările redacției
Ultimele articole
Citește mai multe știri →