
FONDURI EUROPENE 2024. Comisia Europeană va aloca 185,9 milioane EUR pentru finanțarea activităților de promovare a produselor agroalimentare sustenabile și de înaltă calitate din UE, atât în Uniune, cât și în afara ei.
Campaniile de promovare a produselor agricole din UE sunt menite a deschide noi oportunități de piață pentru fermierii din UE și pentru industria alimentară a UE în general și a-i ajuta pe aceștia să își asigure stabilitatea activităților lor economice existente. În plus față de sporirea producției și consumului sustenabile de produse agricole, politica de promovare sprijină și redresarea sustenabilă a sectorului agroalimentar al UE într-un context economic dificil.
CUM VOR FI ÎMPĂRȚIȚI BANII?
Sumele disponibile pentru campaniile selectate în 2024 sunt împărțite între promovarea pe piața internă a UE și promovarea în țări terțe, alocările fiind de 81,3 milioane EUR și, respectiv, de 85,1 milioane EUR.
În afara UE, țările și regiunile cu un mare potențial de creștere – printre care se numără China, Japonia, Coreea de Sud, Singapore și America de Nord – sunt identificate ca ținte principale ale programelor de promovare.
Regatul Unit rămâne una dintre principalele piețe de export pentru produsele agroalimentare din UE, absorbind peste 20 % din exporturile din UE-27.
PRODUSELE ECOLOGICE ÎN PRIMPLAN
Se vor aloca 62 de milioane EUR pentru produse agroalimentare realizate în mod sustenabil, inclusiv 42 de milioane EUR pentru produsele ecologice. Unul dintre rezultatele preconizate constă într-o și mai amplă recunoaștere de către consumatori a logoului UE pentru producția ecologică și în sporirea consumului de produse ecologice, conform planului de acțiune al UE pentru dezvoltarea producției ecologice.
COFINANȚARE ȘI CAMPANII PROPRII ALE UE
Comisia Europeană cofinanțează până la 80% din proiectele selectate, prezentate de operatori privați, și, de asemenea, își desfășoară propriile campanii de comunicare în țări terțe. Activitățile de promovare includ participarea la târguri agroalimentare, organizarea de delegații de afaceri în țări terțe și elaborarea de manuale privind accesul pe piață pentru exportatori.
SCHEME EUROPENE DE CALITATE
Un alt obiectiv este sporirea gradului de conștientizare în privința sistemelor de calitate ale UE și în privința produselor înregistrate ca denumiri de origine protejate (DOP), indicații geografice protejate (IGP) și specialități tradiționale garantate (STG). În prezent sunt protejate peste 3 500 de denumiri de produse agroalimentare și de băuturi, ceea ce garantează produse autentice pentru consumatori și păstrează patrimoniul cultural și culinar al UE.
CÂND ȘI UNDE SE DEPUN CERERILE?
Cererile de propuneri pentru viitoarele campanii din 2024 vor fi deschise în perioada 18 ianuarie-14 mai 2024. Cererile de propuneri sunt gestionate de Agenția Executivă Europeană pentru Cercetare (REA). Printre numeroasele și diversele organisme eligibile pentru a solicita finanțare și a-și prezenta propunerile se numără organizațiile profesionale, organizațiile de producători și grupurile agroalimentare responsabile cu activități de promovare.
La 31 ianuarie și 1 februarie 2024 va avea loc un eveniment de informare la Bruxelles și online.