Fermierii români: NU ne discrimnați! Ce se întâmplă, de fapt, cu transporturile din Ucraina! - Revista Ferma
7 minute de citit

Fermierii români: NU ne discrimnați! Ce se întâmplă, de fapt, cu transporturile din Ucraina!

transporturi cereale din ucraina

Fermierii români membri ai Alianței pentru Agricultură și Cooperare solicită autorităților române și europene reguli egale pentru transporturile din Ucraina și pentru transportatorii români.

Ce spune comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, despre noul acord de liberalizare a transportului rutier între Ucraina şi Uniunea Europeană (UE).

Reacțiile vin după ce transportatorii din România au declarat că ”Comisia Europeană a decis că transportatorii ucraineni nu mai pot fi opriţi nici la vamă, nici în trafic”.

SCRISOARE DESCHISĂ

Domnului Klaus IOHANNIS, Președintele României
Domnului Marcel CIOLACU, Prim-ministrul României
Domnului Nicolae CIUCĂ, Președintele Senatului României PNL
Domnului Sorin GRINDEANU, Ministrul Transporturilor și Infrastructurii
Domnului Marian-Cătălin PREDOIU, Ministrul Afacerilor Interne
Doamnei Luminița-Teodora ODOBESCU, Ministrul Afacerilor Externe
Domnului Florin-Ionuț BARBU, Ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale
Domnului Marcel Simion MUTESCU, Președinte Autoritatea Vamală Română
Doamnei Adi-Ioana VĂLEAN, Comisar European pentru Transporturi
Domnului Achim IRIMESCU, Ministru plenipotențiar Reprezentanța Permanentă a României pe lângă UE, Secția Agricultură, Păduri și Pescuit
Doamnei Mara ROMAN, Șefă a Secției Politice Reprezentanța Comisiei Europene în România
Doamnei Elli TSIFOROU, Secretar General COPA-COGECA

Poziția Alianței pentru Agricultură și Cooperare cu privire la prelungirea Acordurilor de Transport între Uniunea Europeană cu Ucraina și Republica Moldova

Alianța pentru Agricultură și Cooperare a luat la cunoștință despre actualizarea și prelungirea a acordurilor privind transport rutier dintre Uniunea Europeană și Ucraina până la 25 iunie 2025, precum și Uniunea Europeană și Republica Moldova până la 31 decembrie 2025.

Alianța pentru Agricultură și Cooperare înțelege necesitatea semnării acestor acorduri în contextul războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei, a perturbării sau chiar pierderii rutelor de transport ale celor două țări, cu scopul de a facilita tranzitul prin țările UE și a ajuta Ucraina să acceseze piețele mondiale pentru exportul cerealelor, minereurilor și oțelului.

Alianța pentru Agricultură și Cooperare salută completarea și actualizarea in iunie 2024 a acordurilor încheiate inițial în 2022, care aduc precizări suplimentare prevederilor inițiale și completează lista documentelor pe care trebuie să le aibă transportatorii vizați de aceste acorduri, a condițiilor pe care aceștia trebuie să le îndeplinească, precum și măsurile și situațiile în care pot acționa statele membre UE pentru a respecta aceste acorduri sau a semnala situațiile de natură să perturbe activitatea în anumite regiuni.

În acest sens, Alianța pentru Agricultură și Cooperare a luat la cunoștință cu îngrijorare despre o serie de informații primite de la transportatorii și fermierii din România, pe care dorește să vi le aducă la cunoștință pe această cale:

• Nu sunt realizate verificări ale transportatorilor din Ucraina și Republica Moldova, dacă au documente conforme cu prevederile legislației în vigoare (inclusiv și mai ales conform prevederilor din aceste acorduri de transport rutier încheiate între UE și Ucraina, UE și Republica Moldova);

Nu sunt realizate verificări dacă operatorii de transport rutier desfășoară transport rutier de mărfuri neautorizate, cum ar fi operațiuni de transport în contul terților sau de cabotaj, sau care sunt implicați în fraudarea sau falsificarea documentelor conducătorilor auto sau utilizează aceste documente ori beneficiază de pe urma lor;

• Sunt operatori de transport rutier care conduc fără tahograf (de aici risc crescut de accidente);

• Operatorii de transport rutier din aceste țări nu respectă prevederile legislative în vigoare privind greutatea maxim admisă la transportul de marfă – așa cum sunt obligați transportatorii români sau fermierii din România;

• Din păcate, atunci când constată că sunt încălcate prevederile legale în vigoare, poliția română nu are mecanisme să aplice și să încaseze pe loc amenzi sau să blocheze vehiculele operatorilor de transport rutier din aceste țări, în caz de nerespectare a prevederile acordurilor încheiate între UE cu Ucraina și Republica Moldova, motiv pentru care ofițerii de control sunt descurajați de parcurgerea acestei proceduri.

Acordurile încheiate între UE cu Ucraina și Republica Moldova au ca scop sa faciliteze tranzitul bunurilor vitale spre Ucraina sau dinspre Ucraina înspre piețele Uniunii Europene și spre piețe globale, cu respectarea legislației europene și naționale în vigoare, precum și a acestor acorduri și să nu perturbe activitățile de transport din UE sau să afecteze activitatea operatorilor de transport rutier din UE.

Suntem în plină campanie agricolă, perioadă în care fermierii din România au nevoie la rândul lor să-și transporte producția agricolă în vederea depozitării sau vânzării către partenerii comerciali.

În condițiile în care fermierii și transportatorii din România sunt obligați să respecte prevederile legislative în vigoare, altfel sunt amendați sau penalizați, considerăm că este corect și absolut necesar ca toți operatorii de transport rutier să respecte legea și să nu se facă discriminări.

În acest sens, facem un apel la autoritățile din România să verifice că prevederile legislației în vigoare și prevederile acordurilor de transport rutier între UE cu Ucraina și Republica Moldova sunt respectate fără excepție de către toți operatorii de transport rutiere, să fie realizate controale și să se adopte măsurile necesare, în cazul în care sunt identificate nereguli și comportamente care nu respectă legea.

Avem încredere că veți face demersurile necesare pentru ca activitatea fermierilor și a transportatorilor din România să nu fie perturbată și să se desfășoare în cele mai bune condiții, și, totodată, să se respecte principiul reciprocității de către toți operatorii implicați în activitățile de transport.

Peste 50 de vagoane cu cereale din Ucraina au intrat zilnic în România, în iunie!

Comisarul european pentru transporturi: Nu e scutit nimeni de nimic!

”Nu e scutit nimeni de nimic. Este vorba de prelungirea acordului de liberalizare a transportului rutier între Ucraina şi Uniunea Europeană. În primăvară am prelungit şi acordul Moldovei cu Uniunea Europeană şi n-a mai zis nimeni nimic, dar, din cauza disputelor existente între Polonia şi Ucraina pe transportul rutier, de data aceasta pentru prelungirea acordului cu Ucraina s-au luat măsuri de siguranţă, să spunem, sporite.

Asta ce înseamnă? Înseamnă mai multe garanţii că acest transport se va desfăşura sub verificare, sub reguli clare. Deci, este exact opusul la ceea ce am văzut că spun transportatorii români, ceea ce mă miră, pentru că, în general, transportatorii români sunt foarte buni cunoscători ai legislaţiei europene în materie. Ori, ceea ce am văzut ieri era opusul a ceea ce este în realitate", a spus comisarul.

"Acum s-a introdus mai multă stricteţe şi s-au definit clar documentele pe care trebuie să le aibă, garanţii suplimentare că nu fac cabotaj.

Deci, dacă sunt găsiţi cu camionul gol, trebuie să facă dovada faptului că e gol pentru că au lăsat marfă undeva, care făcea parte dintr-un transport bilateral Ucraina - un stat membru.

Deci, este o înăsprire a regulilor pentru transportatorii ucraineni, tocmai pentru a da garanţii statelor membre, în special celor din prima linie, că nu se fac abuzuri şi că regulile europene sunt respectate şi de transportatorii din Ucraina", a explicat Vălean, citată de Agerpres.

Cisteste si...

Recomandările redacției
Ultimele articole
Citește mai multe știri →