În lipsa Acordului cerealelor, Ucraina are o singură posibilitate de a-şi exporta producţia pe mare, iar aceea este România! În contextul în care afluxul cerealelor din Ucraina a creat haos în Portul Constanţa!
În timp ce presa internaţională relatează frecvent despre situaţia creată de afluxul cerealelor din Ucraina în Portul Constanţa, ucrainenii cer Comisiei Europene compensaţii pentru transportul cerealelor. România vrea să dubleze capacitatea de tranzit a cerealelor ucrainene în următoarele luni, sacrificând interesul fermierilor români, care nu primesc despăgubiri sau compensaţii pentru pierderile suferite.
Aflux masiv de cereale ucrainene în Portul Constanţa
Peste 75 mil. tone de mărfuri au trecut prin Portul Constanţa în 2021, inclusiv 27 mil. tone de cereale româneşti, sârbe, bulgare şi maghiare. Acordul pentru transportul de cereale din Marea Neagră a permis exportul a 33 mil. tone de produse agricole ucrainene de la începutul războiului. Acum produsele agricole ucrainene ajung în Portul Constanţa pe cale rutieră şi pe cale ferată, fluvială sau pe mare şi apoi sunt transbordate pe vase care navighează de-a lungul apelor româneşti, bulgare şi turceşti înainte de a ajunge în Strâmtoarea Bosfor şi apoi în alte destinaţii.
Porturile dunărene au asigurat o pondere semnificativă a exporturilor de cereale ucrainene de la începutul războiului: 30% în aprilie trecut, 50% în mai şi 39% în iunie, potrivit UkrAgroConsult.
Un nou record în 2023
Cu o creştere de 10% a traficului total şi de 25,1% a traficului de cereale (la 19 Mt) în ianuarie-iulie faţă de anul trecut, portul „se îndreaptă către un nou record în 2023”, comentează Florin Vizan, director general al CN Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa.
Fii la curent cu ce se întâmplă pe piaţa internaţională a cerealelor!