În vizita pe care am făcut-o în ferma lui Dan Loagăr la sfârşitul lunii iulie a.c., acesta ne-a mărturisit că înainte de a-şi încerca norocul cu un retailer, s-a înscris într-un program, unde să înveţe cum se face calibrarea legumelor, paletarea etc. Abia după aceea a reuşit să încheie un contract cu Kaufland. “A fost primul contract, dar nu a durat mult pentru că aveam mereu probleme la recepţionarea legumelor. Aşa că am fost nevoit să renunţ. Am luat legătura cu cei de la Lidl, au fost mulţumiţi de ce au văzut în fermă şi am încheiat un contract“, spune fermierul.
Condiţii stricte, printre care şi certificarea Global GAP
Trebuie menţionat pentru fermierii români care vor să livreze pentru Lidl că este obligatorie certificarea Global GAP. Obţinerea certificatului este destul de scumpă, undeva la câteva mii de euro. În fiecare an trebuie confirmată această certificare iar fermierii plătesc o taxă, însă mult inferioară celei de obţinere a certificatului.
Retailerul Lidl a implementat pentru furnizorii locali, încă din 2017, eticheta de trasabilitate – poziţionată astfel încât să fie cât mai vizibilă – din care aflăm întregul circuit al produselor, de la producător, până la magazin.
Tot de atunci, toate fructele şi legumele din Piaţa Lidl trebuie să respecte standardele de calitate şi de siguranţă alimentară specifice Lidl, şi anume ca valoarea reziduului de pesticide să fie la o treime din media admisă la nivel european, iar acesta să fie folosit cât mai responsabil.
Porţia zilnică de prospeţime
„În ceea ce priveşte fructele şi legumele din Piaţa Lidl, încă de la început le-am promis românilor prospeţime, zilnică. Însă, ce mai înseamnă acest cuvânt – proaspăt, în ziua de astăzi? Ne-am propus să răspundem la această întrebare şi am lansat #trecipeproaspăt tocmai pentru ca românii să afle direct şi rapid originea prospeţimii produselor româneşti din Piaţa Lidl, dar şi ca să facă cunoştinţă cu furnizorii noştri locali. Ştim cât de important este pentru români să vadă exact sursa fructelor şi legumelor din magazinele noastre, aşadar ne-am asumat acest demers de transparenţă faţă de clienţii noştri, prin care ei pot verifica rapid şi uşor de unde vin fructele ori cine livrează legumele autohtone din Piaţa Lidl. Ne dorim ca prin această platformă să redescoperim adevărata prospeţime – ce înseamnă că un produs este proaspăt cules, recoltat, livrat. Astfel, invităm toţi românii care ne vizitează magazinele să intre pe surprize.lidl.ro/scan, unde pot scana codurile QR de pe lădiţe, pentru a afla împreună ce înseamnă să treci pe proaspăt în Piaţa Lidl”, a declarat Daniel Ştefănescu, membru în Consiliul de Conducere Lidl România.
În sezonul legumelor româneşti, Lidl renunţă la mare parte din importuri. Reprezentanţii retailerului au declarat că 70% dintre legumele şi fructele vândute în sezon provin din România, iar procentul scade până la 30% doar în extrasezon.
Cap de afiş în ferma lui Dan Loagăr este roşia românească Buzău 1600
Clienţii din România cer mereu fructe şi legume proaspete şi sănătoase, dar mai ales gustoase. ”Urmărim acest foarte important obiectiv – gustul – care de multe ori nu este asociat cu retailul, trebuie să recunoaştem asta. Pentru acest lucru, am iniţiat primul proiect de revitalizare a unor soiuri româneşti, autentice. Vorbim aici şi de roşia Buzău 1600, un soi creat în 1976 la Institutul de la Buzău. Acesta, imediat după Revoluţie, a cam dispărut din pieţe. Căutând ceva autentic şi gustos, şi bun, am identificat acest soi. În 2016 l-am ales, iar 2017 a fost primul an în care a ajuns şi pe rafturile Lidl. Chiar dacă astfel de soiuri sunt mai sensibile, este clar că nu sunt potrivite sută la sută nevoilor retailerilor, de a avea produse rezistente în timp, să nu aibă pierderi. Ele totuşi generează acel aport de gust căutat de clienţi. De aceea, facem nişte concesii pentru a avea gust la raft”, a declarat Claudius Kisfaludy, director achiziţii legume-fructe pentru tot lanţul Lidl.
Dan Loagăr cultivă acest soi de tomată pe jumătate de hectar. Aşa cum spune, nu renunţă la roşia românească Buzău 1600, în ciuda problemelor care se ivesc, pentru că are un gust unic.
„Caracteristica principală a acestui tip de tomate este gustul. De celelalte – rezistenţă, fermitate etc. – nu putem vorbi. Roşiile Buzău 1600 trebuie recoltate şi puse direct în lădiţe, plantate pe maximum două rânduri, iar în magazin trebuie să se vândă foarte repede. Nu cred că pot fi ţinute prea mult pe stoc, pentru că nu rezistă”, a mărturisit fermierul.
„După cererea pe care o avem, credem că aceste tomate se vând repede. Noi nu ştim ce se întâmplă în magazin. Am cultivat roşiile Buzău 1600 pe jumătate de hectar şi obţinem, în medie, un randament de 25-30 de tone de fructe la hectar, dar sunt foarte multe care pică din cauza calităţii şi se duc la fabrică. Costul de producţie al unui kilogram de tomate Buzău 1600 depinde de an. Anul acesta, am pierdut foarte mult, pentru că au fost ploi foarte dese, venea căldura, ieşea soarele, apăreau probleme cu mana, cu bacterioza permanent. Nu reuşeam să le tratăm la timp, au fost pierderi mari. Livrăm (n.r. – către Lidl) undeva la doi-trei paleţi pe zi, asta înseamnă între 500 şi 700 kg/zi, la un preţ de 3-4 lei, în funcţie de cum oscilează celelalte preţuri pe piaţă. În fiecare săptămână, preţul este negociat. Buzău 1600 este singurul soi cultivat de mine şi vândut celor de la Lidl, restul fiind hibrizi”, spune fermierul.
Zilierii sunt greu de găsit
Ferma lui Dan Loagăr este dotată cu utilaje agricole performante – preferă marca John Deere -, şi cu o hală de sortare a legumelor în funcţie de calibru şi de ambalare. Legumele care nu corespund calibrului sau calităţii cerute de retaileri ajung la fabricile de conserve.
Problemele nu ocolesc ferma din Scânteia. Principala, aşa cum era de aşteptat, este cea a găsirii forţei de muncă. “Lucrăm cu zilieri pe care însă îi găsim foarte greu, chiar dacă sunt plătiţi ca la lege sau cum ne spune legea”, declară fermierul.
Agricultorul caută să uşureze munca zilierilor prin achiziţionarea unor noi utilaje agricole, performante. A văzut cum lucrează nemţii, de exemplu, la culegere castraveţilor cu un utilaj care seamănă cu un avion, iar pe aripile lui sunt culcaţi pe burtă lucrătorii şi adună cu mâna castraveţi. Dan Loagăr a cumpărat un astfel de utilaj şi l-am văzut la lucru în ferma sa.
Dan Loagăr: ”Acum, când un retailer află că am un contract de patru ani cu Lidl, consideră că asta e o garanţie a calităţii şi nu mai e o problemă să livrez şi pentru el. Astfel, în prezent, livrez şi pentru Profi şi o cantitate mai mică de legume pentru Mega Image”.
Claudius Kisfaludy: ”În fiecare an, trebuie să vorbim cu mai mulţi producători de-ai noştri, astfel încât să-i convingem să intre în această aventură (în proiectul de revitalizare a unor soiuri româneşti – n.r.). Mereu sunt reticenţi când vine vorba de soiuri noi, în special autentic româneşti sau mai vechi, pentru că ştiu că pot avea diverse probleme, sunt mai susceptibile la diverse boli. Însă, având deja experienţa anilor trecuţi, este mai uşor, pentru că le prezentăm exemple de succes, cum este roşia Buzău 1600”.
PLATFORMA FURNIZORILOR LIDL
Povestea lui Dan Loagăr şi a altor furnizori români de legume pentru Lidl poate fi aflată de pe platforma surprize.lidl.ro/piatalidl. Legumele din ferma lui Dan Loagăr aprovizionează Piaţa Lidl. Cumpărătorii pot afla despre el şi despre cum sunt cultivate legumele de pe platforma #trecipeproaspăt.
Cum se ajunge la informaţii? Simplu. Pe lădiţele cu legume livrate de către fermierul ialomiţean sau de alţi fermieri români există o etichetă cu un cod QR. Scanarea cu telefonul a acestui cod îi arată cumpărătorului de unde provin legumele şi informaţii despre cine le cultivă şi cum sunt cultivate. Este ceea ce numim trasabilitate, atât de importantă când vrem să ştim ce mâncăm şi de unde. De exemplu, pe eticheta de trasabilitate a lădiţelor cu legume livrate de inginerul Loagăr este numele firmei, Tehnoplant Farm LGR SRL, şi codul QR.
În prezent, Lidl are încheiate contracte cu 130 de producători români pentru livrarea legumelor şi fructelor. Lidl, parte a grupului Schwarz, cu sediul central în Neckarsulm, este una dintre companiile de top de pe piaţa de retail alimentar din Europa. Lidl este prezent în 30 de ţări din întreaga lume şi operează aproximativ 10.500 de magazine şi peste 150 de centre logistice în 29 de ţări la nivel mondial.
SOIUL DE TOMATE BUZĂU 1600 – GUSTOS ŞI PRODUCTIV
Buzău 1600 este o varietate de tomate cu creştere nedeterminată, ce produce fructe de calitate deosebită, mari, de 200-250 grame, de culoare roşu-aprins. Buzău 1600 este un soi de roşii cu o maturitate medie-târzie (semitardivă), destinat cu precădere consumului sub formă proaspătă.
Este un soi viguros, adaptat la condiţiile climatice din zonele din România, care sunt favorabile culturii tomatelor, şi care este rezistent la atacul principalilor agenţi patogeni.
Buzău 1600 este considerat un soi de roşii productiv. Potenţialul normal de producţie este de 60-80 t/ha, dar cu o tehnologie optimizată, producţia poate creşte până la 150 t/ha.
Articol publicat în revista Ferma nr. 15/242 (ediţia 1-14 septembrie 2019)