„Când un produs este mai fiabil cu 20% decât altul similar de la o firmă competitoare iar investiţia este cu numai 10% mai mare, e normal să aleg acel produs, chiar dacă el este puţin mai scump. În timp, eu voi recupera acei bani şi voi înregistra profit. E tot ce contează pentru mine. Sunt calcule economice până la urmă”, argumentează fermierul. Primele echipamente John Deere achiziţionate au fost un tractor 8300 şi o combină model 9510. Iar de atunci a rămas fidel acestei mărci.
Colecţie „de cai putere”
Astăzi, grupul de firme Olt Piess deţine nu mai puţin de 13 tractoare, 9 combine şi două sprayere autopropulsate pentru aplicarea tratamentelor fito-sanitare, toate marca John Deere. „Avem trei tractoare mari, de aproape 600 CP, două pe şenile şi altul pe roţi, dar articulat. Ele sunt folosite evident la lucrările grele. Spre exemplu, anul acesta, pentru că ne-au permis condiţiile din câmp, am arat în jur de 70% din suprafaţă. O dată la trei ani am observat că trebuie să întoarcem brazda”, ne-a explicat fermierul din Slatina.
John Deere m-a convins prin fiabilitatea echipamentelor. Dar la fel de importantă a fost şi relaţia cu IPSO. Ne respectăm reciproc şi atunci e normal să fim mulţumiţi de acest parteneriat. În zona noastră există şi o echipă de service foarte bună
ILIE POPESCU
Antreprenor agricol din judeţul Olt
O mie de ore per utilaj într-un an
În general, un tractor la el în fermă nu lucrează mai mult de o mie de ore într-un an. „Acordăm o importanţă majoră service-ului şi întreţinerii utilajelor pentru a ne asigura campanii liniştite, fără dureri de cap inutile. Dacă ne spune calculatorul că la 200 de ore trebuie schimbat un anumit filtru, atunci aşa procedăm. Nu facem rabat, pentru că ne putem trezi cu probleme mai grave în plină campanie şi atunci pierderile pot fi enorme”, susţine Ilie Popescu.
Poliţă de asigurare
În perioada aceasta, la final de campanie, activitatea s-a mutat din câmp în atelierele de lucru, unde mecanizatorii se ocupăm exclusiv de mentenanţa utilajelor şi stabilirea necesarului de consumabile pentru sezonul care vine. Fiecare operator ştie cam care sunt problemele de rezolvat, pe lângă faptul că specialiştii IPSO vin în fermă să facă diagnoza tuturor maşinilor. „Avem foarte multe utilaje cărora dorim să le prelungim durata de viaţă. În general, de partea mecanică se ocupă operatorii noştri, care lucrează în echipe de câte doi. La parcul auto pe care îl avem noi nu mi se pare mult 200.000 de euro pe care îi cheltuim în fiecare sezon agricol cu partea de servisare. E ca o poliţă de asigurare pentru noi, fără de care am fi expuşi riscurilor”, consideră economistul.
Programul de diagnoză Service Advisor
Echipele IPSO vin în fermă şi împreună cu mecanizatorii analizează în detaliu fiecare echipament, cu atenţie pe elementele care de obicei sunt în mişcare, după care se verifică eventualele coduri de eroare cu programul de diagnoză Service Advisor de la John Dere şi se identifică problemele electrice, hidraulice şi aşa mai departe. „După ce comanda este plasată, ne ocupăm şi de repararea echipamentelor sau de înlocuirea consumabilelor. Recomandarea noastră este ca fermierii să-şi facă o evaluare a flotei imediat după încheierea campaniei de toamnă. E mai uşor să previi decât să combaţi. Pentru că în plin sezon e posibil să găseşti mai greu anumite piese sau sunt multe cereri de service şi rişti să stai pe loc câteva zile. Deşi noi încercăm să intervenim cât de rapid putem”, afirmă Radu Dumitru, manager training şi suport tehnic la IPSO Agricultură.
Asistenţă gratuită
Legat de campania Expert-Check, intervenţia service a tehnicianului este cu discount de 100%, adică gratuită, iar pe perioada în care se desfăşoară această campanie se oferă o reducere de preţ de până la 25% pentru piese. „Încurajăm fermierii să-şi pregătească din timp necesarul de piese, cu atât mai mult în actuala conjunctură geo-politică, când ştim cu toţii că pot apărea întârzieri. Ilie Popescu este conştient de acest lucru. El e conectat la noile tehnologii iar asta i-a dat posibilitatea de a creşte şi a se dezvolta în permanenţă. Pe lângă faptul că este un bun cunoscător al mărcii John Deere şi deţine gama de echipamente premium”, susţine specialistul IPSO.
„Când ţi se oferă un discount suplimentar de 10-15%, e normal să profiţi. Reducerile de preţ pe care le obţinem în perioada aceasta le putem folosi în final pentru a ne plăti mai bine angajaţii”, a subliniat antreprenorul din Slatina.
SFATUL SPECIALIŞTILOR
Bunele practici pentru pregătirea noului sezonrecomandă să începi cât mai repede cu reparaţiile şi să o faci pe cât posibil într-un mod ordonat. Astfel, e firesc să acorzi mai întâi atenţie primelor utilaje care vor pleca în câmp. Nu te apuci de combină, pe care o vei folosi abia în iunie. Mai degrabă te ocupi de maşinile de erbicidat, dacă e cazul, după care treci la tractoare. Ideal ar fi să te apuci de reparaţii încă din luna noiembrie. Trebuie diagnosticat fiecare utilaj în parte, trebuie făcut necesarul de piese şi, în final, plasată comanda. Vin piesele şi abia apoi urmează reparaţiile propriu-zise. „Deşi pare o perioadă lungă din noiembrie şi până la sfârşitul lui martie, te poate prinde nepregătit dacă nu eşti atent la toate detaliile. Lucrurile se pot precipita şi rişti să rămâi descoperit. Din experienţa noastră, dacă se efectuează cap-coadă un Expert-Check, conform listelor de verificări şi a programului Service-Advisor, incidenţa problemelor din campanie scade cu până la 90 la sută! Multe pot fi detectate încă din toamnă”, ne asigură Radu Dumitru.
un reportaj de
LIVIU GORDEA