Consumul de fructe și legume în rândul tinerilor poate fi crescut cu ajutorul rețelelor sociale - Revista Ferma
4 minute de citit

Consumul de fructe și legume în rândul tinerilor poate fi crescut cu ajutorul rețelelor sociale

fructe, legume, Marea Britanie, reteaua de socializare
foto: iStock/YelenaYemchuk

Cercetătorii de la Universitatea Aston ( Birmingham, Marea Britanie ) au constatat că persoanele care au urmărit pe rețelele de socializare conturi/pagini care promovează alimentația sănătoasă au mâncat mai multe fructe și legume și mai puține alimente care, în timp, pot dăuna sănătății, cum sunt produsele superprocesate.

Cercetări anterioare arătaseră deja că normele sociale pozitive în ce privește fructele și legumele măresc consumul acestor produse. 

Echipa de experți a încercat, având la îndemână aceste date, să investigheze dacă reprezentarea pozitivă a alimentelor mai sănătoase pe rețelele sociale ar avea același efect. Cercetarea a fost condusă de dr. Lily Hawkins, a cărei lucrare de doctorat a fost supravegheată de dr. Jason Thomas și profesorul Claire Farrow de la Școala de Psihologie.

Cercetătorii au recrutat 52 de voluntari, toți utilizatori ai rețelelor sociale, cu o vârstă medie de 22 de ani, și i-au împărțit în două grupuri. Voluntarii din primul grup, cunoscut sub numele de grupul de intervenție, au fost rugați să urmărească conturile Instagram pentru alimentație sănătoasă, pe lângă conturile lor obișnuite. Voluntarii din al doilea grup, cunoscut sub numele de grupul de control, au fost rugați să urmărească conturile de design interior. Experimentul a durat două săptămâni, iar voluntarii au înregistrat ceea ce au mâncat în perioada respectivă.

A reieșit că participanții care au urmărit postările despre alimentația sănătoasă au consumat în plus 1,4 porții de fructe și legume pe zi și cu 0,8 mai puține produse cu densitate energetică, cum ar fi gustări bogate în calorii și băuturi îndulcite cu zahăr. Aceasta este o îmbunătățire substanțială în comparație cu intervențiile anterioare educaționale și bazate pe rețelele sociale care încearcă să îmbunătățească dietele.

Dr. Thomas și echipa cred că afilierea este o componentă cheie a schimbării comportamentului alimentar. De exemplu, efectul a fost mai pronunțat în rândul participanților care s-au simțit afiliați cu alți utilizatori Instagram.

Studiul NHS Health Survey for England din 2018 a arătat că doar 28% din populația Regatului Unit a consumat cele cinci porții recomandate de fructe și legume pe zi. Consumul redus de astfel de alimente este legat de boli de inimă, cancer și accident vascular cerebral, așa că identificarea modalităților de a încuraja un consum mai mare de fructe și legume este vitală. Expunerea oamenilor la norme sociale pozitive, utilizarea afișelor în cantine care încurajează consumul de legume sau în baruri pentru a descuraja nivelurile periculoase de băutură, s-a dovedit a funcționa. Rețelele sociale sunt atât de răspândite acum, încât cercetătorii cred că ar putea fi o modalitate ideală de a răspândi norme sociale pozitive în jurul consumului ridicat de fructe și legume, în special în rândul tinerilor.

Dr. Thomas a spus: „Acesta este doar un studiu de intervenție pilot în acest moment, dar este o suită destul de interesantă de constatări, deoarece sugerează că chiar și unele modificări minore ale conturilor noastre de rețele sociale ar putea duce la îmbunătățiri substanțiale ale dietei, la costuri zero! Lucrările noastre viitoare vor examina dacă astfel de intervenții ne schimbă într-adevăr percepțiile despre ceea ce consumă alții și, de asemenea, dacă aceste intervenții produc efecte care sunt susținute în timp.”

Dr. Hawkins, care este acum la Universitatea din Exeter, a declarat: „Cercetarea noastră anterioară a demonstrat că normele sociale de pe rețelele sociale pot stimula consumul de alimente”.

Cisteste si...

Recomandările redacției
Ultimele articole
Citește mai multe știri →