Programul Ministerului mediului pentru achiziționarea unui tractor nou a intrat în linie dreaptă, după ce miercuri, 11 septembrie, a fost ultima zi pentru dezbaterea publică a proiectului aferent schemei de ajutor de stat „Sprijin în vederea achiziționării de tractoare și mașini agricole autopropulsate”.
Bugetul alocat acestui program de înnoire a parcului naţional de tractoare este de 500 de milioane de lei.
”Vorbim de o schemă de ajutor de stat în baza căreia se poate achiziţiona un tractor de până la 55.000 euro, cu TVA inclus”, a precizat Mircea Fechet, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor.
SPRIJIN DE 65%, RESPECTIV 80% PENTRU TINERII FERMIERI
Scopul programului constă în sprijinirea producătorilor agricoli care își desfășoară activitatea în domeniul producției agricole primare, în vederea achiziționării de tractoare și mașini agricole autopropulsate, inclusiv a accesoriilor agricole aferente, noi, mai puțin poluante.
În cadrul programului, Administraţia Fondului pentru Mediu – AFM are calitatea de furnizor al ajutorului de stat, precum și de administrator al schemei de ajutor de stat.
Intensitatea ajutorului reprezintă 65% din valoarea de achiziție a tractorului şi/sau mașinii agricole autopropulsate noi, inclusiv accesoriile agricole aferente.
În cazul tinerilor fermieri, sprijinul este de 80% din valoarea de achiziție a tractorului şi/sau mașinii agricole autopropulsate noi, inclusiv accesoriile agricole aferente.
Ajutorul de stat va fi acordat solicitantului sub rezerva predării spre casare a unui autovehicul uzat și achitării contribuţiei proprii.
CHELTUIELI ELIGIBILE
Sunt considerate eligibile cheltuielile propuse a fi realizate cu achiziţia de:
- tractoare
- mașini agricole autopropulsate
- accesoriile agricole aferente, care pot fi finanțate doar sub condiția achiziționării unui tractor sau a unei mașini agricole autopropulsate
ETAPELE PROGRAMULUI RABLA PENTRU TRACTOARE
- publicarea pe pagina de internet a AFM a informaţiilor necesare demarării sesiunii de validare a dealerilor;
- derularea procesului de validare a dealerilor;
- publicarea pe pagina de internet a AFM a informaţiilor necesare demarării sesiunii de înscriere a solicitanţilor de finanțare;
- înscrierea solicitanților în program şi rezervarea sumelor aferente finanţării, etapă care poate fi derulată în paralel cu acţiunile menţionate la lit. b)-d);
- selectarea de către solicitanţi a unui dealer validat, prin intermediul aplicaţiei;
- analiza documentelor încărcate de solicitanţi, prin intermediul dealerilor selectați;
- aprobarea/respingerea cererilor de finanțare de către dealer, prin intermediul aplicaţiei;
- aprobarea/respingerea acordării ajutoarelor de stat de către AFM, în baza listelor generate de aplicaţie;
- comunicarea rezultatelor procesului de analiză solicitanților;
- analiza și soluționarea contestațiilor transmise de solicitanţi;
- implementarea proiectului;
- verificarea eligibilității cheltuielilor solicitate de dealeri prin cereri de decontare și virarea de AFM contravalorii acestora;
- monitorizarea beneficiarilor.
BENEFICIARUL ELIGIBIL. CATEGORII IMPORTANTE DE FERMIERI EXCLUSE DIN PROGRAM!
Mai mulți dealeri locali de tractoare și utilaje agricole au transmis către Ministerul mediului o serie de sesizări privind Ghidul de finanțare al noului program. Una dintre ele se referă la producătorii agricoli care pot solicita sprijin pentru achiziționarea unui tractor sau a unei autopropulsate.
La Art. 4, lit. y) din proiectul Ghidului de finanțare supus dezbaterii publice se specifică: solicitant de ajutor de stat – producător agricol, persoană fizică, care își desfășoară activitatea în domeniul producției agricole primare și depune în aplicație o cerere de finanțare în vederea acordării ajutorului de stat pentru finanțarea achiziției unui tractor sau a unei mașini agricole autopropulsate, precum și accesoriile agricole
”Considerăm că limitarea accesului la schema de ajutor de stat este discriminatorie și solicităm introducerea în categoria solicitanților ajutorului de stat și a persoanelor fizice organizate sub formă de PFA, II sau IF, în condițiile în care sunt foarte multe cazuri acestea dețin exploatații cu dimensiuni similare cu ale producătorului agricol persoană fizică.
Menționăm că o mare parte dintre cei care își desfășoară activitatea sub aceste forme de autorizare au aceleași nevoi de dotare și mecanizare a muncilor agricole ca și persoanele fizice”, transmit reprezentanții firmelor care importă și distribuie mașini și utilaje agricole pe piața românească.
De asemenea, dealerii solicită introducerea în Ghid a unor criterii clare și măsurabile pentru solicitanții de sprijin.
”În condițiile în care dealerul este direct răspunzător pentru declararea eligibilității beneficiarului și răspunde în mod direct în cazul în care se demonstrează că acesta nu este eligibil, ce instrumente legale ale dealerul la dispoziție pentru a se asigura că potențialul beneficiar este de bună credință?
Solicităm introducerea în Ghidul de finanțare a unor criterii clare și măsurabile privind eligibilitatea beneficiarilor, în baza cărora să putem verifica activitatea acestora și, după caz, să putem cere documente suplimentare pentru întocmirea dosarelor”, precizează dealerii.