Când vine vorba de tractoare şi de alte maşini agricole autopropulsate, părerile sunt încă împărţite. Mai mulţi producători consacraţi lucrează de ceva timp pentru a perfecţiona conceptul unei maşini complet electrice. În timp ce aceste tehnologii oferă beneficii operaţionale, impactul costurilor lasă de înţeles că va mai dura ceva până când vor fi adoptate pe scară largă în industrie. Însă în timp ce tractoarele sunt încă dependente de motorină, majoritatea roboţilor autonomi funcţionează pe baterii.
Tractorul pe hidrogen EOX al companiei H2Trac
Bateriile – sursă dominantă de energie
O interesantă dezbatere pe această temă a avut loc cu ocazia Forumului Internaţional de Robotică Agricolă (FIRA), desfăşurat în luna decembrie, la Toulouse (Franţa). Aici s-a vehiculat ideea că bateriile ar putea deveni, în următorii ani, sursa dominantă de energie în acest sector de activitate.
Varta este un jucător cheie pe această nişă, fiind un furnizor important pentru producătorii de roboţi agricoli. Un segment de piaţă care cunoaşte o dezvoltare spectaculoasă şi despre care se spune că are puterea de a aduce o schimbare radicală în viaţa fermierilor, comparativ – ca impact – cu ce a însemnat la momentul respectiv revoluţia industrială şi trecerea de la plugul tras de cai la munca mecanizată.
Soluţie ideală pentru roboţi
„Privind în ansamblu, deocamdată electrificarea pare soluţia potrivită pentru roboţii de mici dimensiuni, însă pe măsură ce va creşte capacitatea de stocare a sarcinii electrice în acumulatori, vom putea vedea şi maşini mai mari care funcţionează pe acelaşi principiu”, spunea Steve Saunders, reprezentantul companiei germane Varta.
Robotul Earth Rover
Au apărut încărcătoarele wireless
Desigur, există încă destule piedici în calea adoptării pe scară largă a tehnologiei electrice în agricultură, iar una dintre provocări este legată de timpii de încărcare a bateriilor. Din fericire, soluţii există. Startup-ul german Wiferion, de pildă, a dezvoltat un soi de încărcător wireless care funcţionează pe principiul inducţiei. Avantajul acestei tehnologii este că ea poate fi plasată direct în câmp, pentru a transmite energie fără contact propriu-zis şi poate funcţiona în cele mai dure condiţii. De asemenea, un aspect extrem de important este acela că mai multe vehicule pot împărţi aceeaşi infrastructură. „Poate că soluţia noastră nu este potrivită pentru echipamentele grele, care mişcă mult sol în timpul lucrărilor, iar în cazul acesta motorina este singura opţiune, dar pentru roboţii mai mici şi o mulţime de aplicaţii, electricitatea este deja cea mai bună sursă de alimentare”, a precizat Johannes Mayer, director general şi co-fondator al Wiferion. În plus, într-o regiune cu mult soare, panourile sunt o sursă alternativă de energie.
Tractorul pe hidrogen e pregătit de lansare
Dacă electrificarea vi se pare totuşi nerealistă, mai ales în condiţiile în care lucraţi suprafeţe mari şi aveţi nevoie de tractoare de putere, atunci există varianta hibridă sau chiar propulsia cu hidrogen. H2Trac este o companie olandeză care a dezvoltat un astfel de tractor, ce poate funcţiona cu un pachet mic de baterii (45 kWh) şi un sistem generator pentru motor de 120 de kilowaţi, alimentat cu motorină, benzină, GPL (gaz petrolier lichefiat) sau GNC (gaz natural comprimat), respectiv poate fi alimentat exclusiv cu hidrogen.
Primul astfel de tractor alimentat cu hidrogen va fi livrat în luna aprilie anul acesta!
Cât va costa utilajul?
O încărcătură de 30 kg de hidrogen asigură o autonomie de lucru de până la opt ore, iar fiecare roată este acţionată independent.
Preţul unui astfel de tractor este estimat la 280.000 de euro în configuraţia hibridă, respectiv 400.000 de euro în varianta de alimentare cu hidrogen. O grămadă de bani, însă producătorul ne asigură că investiţia este justificată printr-un cost total de proprietate foarte scăzut.
Alții au pariat pe motorină
Chiar dacă majoritatea producătorilor de roboţi agricoli au optat pentru propulsia electrică, există şi unii care au ales o abordare mai conservatoare. Este cazul danezilor de la Agrointelli, care au dezvoltat acel tractor autonom pe care l-am putut vedea şi în România vara trecut, când a participat la o sesiune de teste în Insula Mare a Brăilei. Revista Ferma a relatat această demonstrație! Citește articolul! https://www.revista-ferma.ro/articole/agricultura-viitorului/cine-a-testat-primul-agbot-din-romania
„Unul dintre motivele pentru care folosim motorină este că robotul nostru autonom este de fapt în dezvoltare de mai bine de 20 de ani şi nu exista o altă opţiune atunci. Dar asta reprezintă un avantaj pentru noi acum, pentru că fermierii sunt obişnuiţi cu tehnologia motoarelor diesel, ceea ce le induce un oarecare confort. Nu excludem că s-ar putea să ne schimbăm sursa de alimentare în viitor”, a recunoscut Jakob Møhl Bebe, director comercial la Agrointelli.
Toate opţiunile pe masă
Dacă ar fi să trag acum o concluzie, după toate cele auzite în cadrul conferinţei FIRA, aş spune că în acest moment e greu de anticipat care va fi sursa de energie agreată pentru tractoare peste zece ani. Realitatea e că încă se caută cea mai potrivită soluţie, atât din punct de vedere al producătorului, cât şi pentru fermier. Suntem abia la început de drum, iar tehnologiile noi trebuiesc validate de piaţă şi de consumatori. Cel puţin astăzi, toate scenariile par plauzibile.