În luna septembrie a acestui an, firma CASE IH a lansat noile serii de tractoare şi combine în capitala Cehiei, Praga. La invitaţia firmei Tadis, reprezentanta firmei CASE IH în România, am avut plăcerea să particip la o acţiune bine organizată, unde am putut vedea noutăţile firmei CASE IH pentru anul 2011.
În cadrul manifestării au fost prezentate şi produsele unei firme renumite din Cehia – Farmet. Aceasta realizează o gamă destul de largă de maşini de prelucrat solul (grubere, cultivatoare, combinatoare, grape, tăvălugi), de semănat şi fertilizat.
Au fost prezentate: noua generaţie de tractoare Case, seria Magnum (cinci modele noi: Magnum 235, de 235 CP, care poate ajunge până la 274 CP, Magnum 260, de 257 CP, care poate ajunge la 298 CP, Magnum 290, de 284 CP, care poate ajunge la 328 CP, Magnum 315, de 312 CP, care poate ajunge la 358 CP şi Magnum 340, de 340 CP, care poate ajunge la 389 CP) şi seria PUMA CVX (trei noi modele: Puma 130CVX, de 131 CP, care poate să ajungă şi la 171 CP, prin “Managementul Puterii”, Puma 145CVX, de 146 CP, care poate să ajungă la 188 CP şi Puma 160CVX, de 160 CP, care poate să ajungă şi la 203 CP), noul tractor Steiger – Quadtrac, care acum ajunge şi la 670 CP, construit pentru a pivota şi oscila pentru un contact constant cu solul, noul tip de combină cu flux axial – Axial Flow, noul concept de “Putere Eficientă” şi noul concept AFS Pro 700 Display.
CASE 2011: putere eficientă, performanţă, consum redus de combustibil
Un complex de tehnologii inovatoare au condus la creşterea eficienţei tractoarelor CASE IH. Elementul central este noul concept de curăţare a gazelor de eşapament, bazat pe un sistem de conversie catalitic, tip SCR.
Odată cu modelul anului 2011, CASE IH introduce noul sistem de “Putere eficientă” la toate seriile de tractoare, de la 130 la 600 CP.
Conceptul de bază este acelaşi, de a folosi o gamă largă de tehnologii, în special în domeniul sistemului de control şi conducere a tractorului, care să îmbunătăţească productivitatea, confortul şi astfel să mărească substanţial eficienţa economică.
“Puterea Eficientă” nu este numai o componentă tehnică, ci şi o interacţiune inteligentă a sistemelor tehnice, care variază la noile tractoare CASE IH. “Noul concept de manipulare a tractoarelor CASE este caracterizat printr-o manipulare intuitivă şi foarte simplă, printr-o tehnologie la motor de ultimă oră, până la un sistem inovator de curăţire a gazelor de eşapament”, explică Sylvain Blaise, director de marketing pentru tractoarele CASE IH în Europa.
Alte componente ale tehnologiei “Putere Eficientă” sunt Managementul Productivităţii Automate (APM) şi Sistemul Avansat de Agricultură (AFS).
Premieră pentru post-tratamentul gazelor de eşapament
Ca şi noutate tehnică, dezvoltată tot în cadrul tehnologiei “Putere Eficientă”, a fost prezentat sistemul inovator de curăţare a gazelor de eşapament, bazat pe SCR – Reducerea Catalitică Selectivă. El este instalat ca şi un asamblu compact între motor şi eşapament.
Sistemul de curăţare a gazelor de eşapament este o dezvoltare tehnologică realizată în colaborare cu Departamentul “Power Train Technologies” al firmei Fiat. Succesul acestui sistem a fost deja demonstrat la vehiculele grele (de mare tonaj). Din 2006, motoarele SCR fabricate de către FPT pentru pieţele de desfacere din întreaga lume au lucrat deja o suprafaţă de 20 de milioane de mile.
Caracteristica de bază a sistemului SCR este eficienţa termodinamică. Experienţa practică arată că, prin comparaţie cu tehnologia motoarelor convenţionale, sunt posibile economii de combustibil mai mari de 10%; în plus, experienţa relevă performanţa motorului îmbunătăţit, cum ar fi comportamentul de răspuns, reacţia, sensibilitatea şi receptivitatea comportamentului. Sistemul SCR asigură nu numai conformitatea cu standardele nivelului de emisie Tier 4a, care sunt mai stricte, dar şi consumul de combustibil mai mic.
Oxizii de azot din gazele de eşapament sunt transformaţi în azot şi apă. Pentru a declanşa această reacţie chimică se utilizează AdBlue, un amestec netoxic de uree, fără negru de fum, obţinut din uree produsă sintetic şi apă pură.
Gazele de eşapament de la motoarele CASE IH sunt acum aproape mai curate decât aerul de la admisie. Pentru funcţionarea practică, sistemul oferă numeroase avantaje. Datorită procesului de combustie optimizat, proprietăţile fizice ale uleiului de la motor au o durată de viaţă mult mai mare.
Aceasta înseamnă că efortul de mentenanţă şi timpul acordat service-lui de imobilizare sunt mult mai reduse. În completare, sistemul SCR face posibilă reducerea căldurii emisă de numeroasele componente ale motorului, crescând astfel durata de exploatare.
Sistemul SCR funcţionează automat şi trainic, indiferent de calitatea combustibilului. Utilizatorul trebuie doar să se asigure că soluţia de uree (AdBlue) este umplută până la vârf în mod regulat. Analizele economice iniţiale arată că, în ciuda costurilor suplimentare cauzate de umplerea cu AdBlue, consumul de combustibil este substanţial redus. Pentru fiecare euro cheltuit pe AdBlue, se pot economisi până la 7 euro la combustibil.
Tehnologie de ultimă oră, putere mai mare
Puterea motorului pentru toate tractoarele echipate cu sistemul “Putere Eficientă” este mai mare decât la modelele anterioare. De exemplu, la Puma CVX 225 puterea maximă a fost crescută de la 251 CP la 269 CP, ceea ce înseamnă mai mult de 7 procente. În acelaşi timp, cuplul motor a fost crescut de la 1,025 Nm până la 1,160 Nm, ceea ce înseamnă un plus de 13 procente.
Sisteme combinate inteligente
Un element suplimentar al sistemului “Putere Eficientă” este Managementul Productivităţii Automate (APM). Acesta este un sistem ISO – compatibil BUS (CAN – BUS), care cuplează în reţea motorul, transmisia şi elementele de manipulare din compartimentul de conducere. El potriveşte şi viteza motorului cu raportul transmisiei la viteza dorită. APM găseşte automat strategia de conducere corectă, pentru orice condiţii.
Concept de manipulare universal. Manipularea computerizată
Case IH foloseşte pentru prima dată un concept de manipulare identic în compartimentul de conducere pentru toate tractoarele de la 100 la 600 CP. Elementul central este Multicontroller-ul de ultimă generaţie. Cu cotiera Multicontroller, şoferul controlează toate funcţiile importante cu o singură mână (de exemplu: schimbătorul de viteze, schimbarea direcţiei, viteza motorului sau managementul promontoriului).
Panoul de Control Intuitiv (ICP) este integrat în cotieră. Este un element complementar, ideal la manipularea cu Multicontroller. Diferite butoane pentru diverse funcţii ale tractorului oferă operaţii uşoare prin simpla tastare. Ele sunt dispuse logic în jurul unei scheme a tractorului şi astfel indică paşii corecţi de manipulare, executaţi intuitiv chiar şi de către un şofer neexperimentat.
Conceptul de manipulare include şi aparatura de măsură şi control a tractorului. În coloana A sunt integrate indicatoarele pentru toate funcţiile importante ale tractorului. O altă caracteristică este sistemul de “Agricultură de precizie”. Prin monitoarele AFS ale tractorului CASE IH pot fi controlate toate funcţiile tractorului: sistemul de autoghidare cu înregistrarea datelor AccuGuide şi ansamblurile de accesorii compatibile IsoBus. Sistemele de viraj automat AccuGuide cu receptor GPS, îmbunătăţesc precizia şi acurateţea sistemelor.
“Testele practice efectuate cu fermierii au arătat că acest concept de manipulare oferă un ajutor substanţial pentru şofer, mai ales în zilele lungi de muncă, mărind astfel eficienţa. În plus, timpul de iniţiere este mult mai scurt, comparativ cu alte concepte de manipulare similare. Având un astfel de sistem, la toate tractoarele CASE IH creşte productivitatea pentru lucrarea agricolă, exploatează potenţialul tractoarelor şi scade rata de eroare în manipulare”, a precizat Sylvain Blaise.
Pentru aplicaţii speciale, firma CASE IH a introdus sistemul cu cinematica în timp real RTK, ce ne oferă acurateţe de +/-2 cm între treceri. Ţinând cont de acest lucru, se poate face o economie de 27 Euro/ha, adică 5% din preţul total al lucrărilor agricole (cultivare – 60 Euro/ha + stropire – 150 Euro/ha + semănat – 130 Euro/ha + fertilizat – 200 Euro/ha = 540 Euro/ha). Asta înseamnă că dacă avem 300 de hectare, se face o economie de 8100 de Euro.
Ceea ce doresc să evidenţiez este faptul că recordul mondial la arat este deţinut de Case IH, cu al său Steiger STX535 Quadtrac. Acest tip de tractor, de 600 CP, a arat 321 ha în doar 24 de ore.
DEMONSTRAŢII CASE IH, ÎN CEHIA
Demonstraţiile practice cu echipamentele firmei CASE IH au fost realizate la o fermă care deţine 1200 ha, la 30 km de Praga. Dintre echipamentele prezentate în câmp, amintim:
Tractor CASE Puma 160 + grapă Amazone Catros 3001 cu 2 rânduri de discuri crestate, discul montat separat pe suport şi disc (tăvălug) din cauciuc (anvelope).
Tractor CASE Puma 160 CVX – AFS + Cenius 3002 Amazone – utilaj de lucrat solul cu trei rânduri de organe active care efectuează şi o răsturnare, un rând de discuri şi un tăvălug din cauciuc (discuri din cauciuc).
Tractor CASE Puma 225 CVX + semănătoare Pottinger Terrasem R3 – (Eficient Power Simplicity, Multicontroller, Eco Drive, AFS Pro 300 touch screen monitor, ICP).
Tractor CASE Puma – AFS 155 (130-160 CP) + utilaj Triolent T 300N tăvălug cu bare, 2 rânduri, 3 rânduri de organe active, tip săgeată, cormană puţin răsucită, un rând de discuri.
Tractor CASE Magnum 315 – AFS + gruber Pottinger – 3 rânduri de organe active tip săgeată, un rând de discuri, un tăvălug metalic cu discuri.
Tractor pe şenile CASE QuadTrac 600 + combinator Diskomat 8 (extra steel line) cu 2 rânduri de discuri crestate, 2 tăvălugi cu anvelope (unul cu anvelope mari şi unul cu anvelope mici), 2 nivelatoare cu degete.
Tractor pe şenile CASE Steiger 450 – AFS + combinator Kompaktomat K1250 (extra steel line), un tăvălug cu bare, 2 rânduri de organe active de tip săgeată de lucrat solul, tăvălug Crosskill.
Combina CASE 8120 cu flux axial, cu hederul de 9 m (tipul hederului 2050), un rotor, 425 CP, max. 469 CP.
Combina CASE 7088 Axial-Flow – AFS.
Noua generaţie de tractoare CASE, seria Magnum, a fost prezentată de Uli Sommer – Product Training.
Andrew Porsons, directorul de marketing pentru AFS, a prezentat noul concept AFS Pro 700 Display – interfaţă de top care afişează datele în cabină, le stochează pentru analiză şi efectuează ajustările necesare din mers.