Fermierii europeni și-au schimbat preferințele pentru tehnica agricolă. Care este tendința vânzărilor în gama de putere mare și ce se întâmplă cu segmentul de putere mică şi medie?
Urmărește interviul în exclusivitate cu Carlo Lambro, preşedintele New Holland Agriculture şi directorul executiv al CNH Industrial Italia!
Ferma: Cum aţi caracteriza evoluţia pieţei în acest an destul de greu încercat, atât pentru producătorii de tehnică agricolă, cât şi pentru fermieri?
Carlo Lambro: În Europa se observă o tendinţă de scădere a investiţiilor în maşini şi echipamente agricole, lucru evidenţiat de câteva luni chiar şi de barometrul CEMA (Asociaţia Industriei Europene pentru Maşini Agricole – n.r.). Practic, piaţa europeană acţionează în prezent cu două viteze. Pe de o parte, pe segmentul de putere mică şi medie piaţa a înregistrat o contracţie de câteva procente, în vreme ce pe segmentul de putere mare, inclusiv al combinelor de recoltat, care este legat în principal de culturile comerciale (cash crops), există încă speranţe de creştere. Aşadar, în acest caz, ne aşteptăm la o evoluţie pozitivă până la finalul anului. Este exact segmentul pe care în momentul de faţă ne concentrăm şi noi atenţia şi se va putea observa asta la Agritechnica, unde New Holland va lansa câteva noi produse care se încadrează în gama de putere mare.
Ferma: Pe când preconizaţi că îşi va reveni piaţa?
Carlo Lambro: Pe termen scurt nu cred că va exista o îmbunătăţire a situaţiei. Chiar şi anul viitor, cel puţin pentru primele şase luni, prognozele vorbesc de o încetinire, dacă nu chiar o scădere a vânzărilor de maşini şi echipamente agricole. Nu vreau să privesc în mod negativ lucrurile, dar astea sunt tendinţele. Venim totuşi după un an 2022, care a fost unul pozitiv pentru New Holland. Ne-am consolidat poziţia de lider pe segmentul echipamentelor de recoltat în Europa, iar în categoria tractoarelor am reuşit să ne îmbunătăţim cota de piaţă pe anumite game de putere şi aş putea spune că ne aflăm pe o traiectorie bună.
Ferma: Cum aţi gestionat problemele apărute pe lanţul de aprovizionare? Ştiut fiind faptul că atât pandemia, cât şi, mai nou, războiul din Ucraina au cauzat anumite întârzieri din partea furnizorilor care au pus în dificultate termenele de livrare…
Carlo Lambro: Am îmbunătăţit foarte mult timpii de livrare. Ştim că înainte chiar şi pentru comanda unui tractor se putea aştepta şase până la nouă luni, iar în cazul unor echipamente produse în Statele Unite ale Americii se ajungea şi la un an cu termenele de livrare. Acum însă aş putea afirma că ne-am întors la normalitate.
Ferma: În ce măsură activitatea de producţie este afectată de criza pe care Rusia a declanşat-o odată cu invazia Ucrainei?
Carlo Lambro: Nu pot spune că ne afectează în vreun fel în momentul de faţă. După cum ştiţi, noi încă de anul trecut am decis să închidem toate operaţiunile din Rusia şi am reuşit să compensăm această mişcare cu intensificarea activităţilor pe alte pieţe. Pe de altă parte, ne bucurăm că suntem încă prezenţi în Ucraina, care reprezintă o piaţă destul de importantă pentru noi.
Ferma: Totuşi, într-o oarecare măsură criza aceasta a avut un impact major asupra fermierilor şi apetitului lor investiţional. Cel puţin în cazul României…
Carlo Lambro: Sunt conştient de faptul că atât România, cât şi celelalte state aflate în prima linie a sprijinului acordat Ucrainei în ceea ce priveşte tranzitul cerealelor sunt afectate de acest flux de materii prime care au pus o presiune mare pe pieţele interne şi pe comerţul cu cereale în general, însă în restul Europei aceste preocupări au fost depăşite.
Ferma: Cum vedeţi prezenţa New Holland pe piaţa românească?
Carlo Lambro: Suntem foarte mulţumiţi de colaborarea cu AgroConcept şi de performanţele pe care aceasta le înregistrează în România. Iar dacă luăm în considerare faptul că suntem parte a grupului CNH, e clar că avem o poziţie dominantă pe această piaţă. Am convingerea că în ziua în care acest război de la graniţe va înceta, şi rezultatele noastre se vor îmbunătăţi. Aşadar, vom continua să investim în această ţară şi rămânem încrezători într-o evoluţie pozitivă în viitor.
Ferma: Tehnologiile se dezvoltă într-un ritm alert. Când vom vedea în ferme tractoare autonome marca New Holland?
Carlo Lambro: După cum am explicat deja în diferite ocazii, tehnologia pentru tractorul autonom există. Principala piedică în calea adoptării pe scară largă a acestei soluţii o reprezintă cadrul legislativ şi reglementările care trebuiesc făcute. Există în prezent doar câteva aplicaţii unde tehnologia autonomă este permisă, cum ar fi lucrul în viticultură, dar şi acolo în anumite condiţii. Când legea ne va permite, noi vom fi pregătiţi să livrăm aceste tehnologii.
Ferma: Credeţi în electrificarea maşinilor agricole? Poate fi asta o soluţie pentru combaterea schimbărilor climatice?
Carlo Lambro: Credem într-o strategie a propulsiei alternative! Asta ar putea fi electrificare, alimentarea cu hidrogen sau biometan, în funcţie de mărimea şi puterea maşinilor. Cu siguranţă, pe segmentul de putere mică şi medie, unde nu ai nevoie de o perioadă lungă de lucru fără întrerupere, aceste soluţii reprezintă o opţiune de luat în considerare. Dar la fel de bine poate funcţiona şi tehnologia hibridă. Pentru că există preocupări tot mai serioase cu privire la sustenabilitate şi protecţia mediului. Noi deja avem în teste un prototip de tractor acţionat 100% electric. De asemenea, nici nu cred că motorul diesel va dispărea în viitor, în timp ce propulsia cu hidrogen, deşi am demonstrat chiar noi în 2009 că este posibilă, costurile pentru moment sunt prea mari pentru a fi implementată la nivel industrial.