un articol de
GABRIEL GHERGHESCU
Consultanţa agricolă este un program de succes în multe ţări europene. Și ar fi bine să învăţăm din experienţa lor, aşa că astăzi continuăm prezentarea serviciilor de informare şi instruire a fermierilor, extrase din lucrarea „Organizarea Activităţii de Consultanţă Agricolă pe Plan European şi Mondial”.
OLANDA, CAMPIOANA CU 100 DE ANI DE CONSULTANŢĂ
Extensia agricolă se realizează prin organizaţia DLV Dutch Agricultural Advisory Service, care oferă servicii fermierilor, organizaţiilor particulare şi instituţiilor publice naţionale şi internaţionale. Cu o experienţă de peste un secol, DLV sfătuieşte fermierii în activităţi agricole, aspecte tehnice şi economice ale producţiei agricole la nivel de fermă, până la formularea politicii agricole naţionale. Două treimi din venitul net al companiei este obţinut direct din plăţile clienţilor pentru consultanţa la nivel de fermă: fermieri olandezi şi din ce în ce mai mulţi fermieri din regiunile de graniţă ale Belgiei şi Germaniei.
Există 37 echipe de specialişti perfecţionaţi în toate sectoarele agricole importante: producţia de lapte, producţia de carne de vită, creşterea porcilor, creşterea păsărilor de curte, producţie vegetală, cultivarea legumelor şi florilor în câmp, producţia de bulbi, culturi de seră, pepiniere, producţie de fructe, creşterea oilor, creşterea cailor, cultivarea ciupercilor, precum şi specialişti în agricultura organică. De asemenea, a fost creată o echipă ce furnizează consultanţă pentru companiile implicate în contractarea de maşini agricole.
Echipele DLV îşi au sediul în birouri regionale, situate în centrele de producţie, aproape de locurile de activitate ale fermierilor.
JUMĂTATE DIN FERMIERI CER CONSILIERE
În fiecare an, peste jumătate dintre fermierii olandezi care se ocupă de creşterea vacilor de lapte apelează la serviciile DLV.
Pe măsură ce contribuţiile financiare ale Ministerului Agriculturii s-au diminuat, DLV s-a transformat într-o organizaţie de piaţă, orientată spre satisfacerea cererilor şi nevoilor fermierilor. DLV are un rol central în schimbul mutual de informaţii între fermieri, înfiinţând, printre altele, cluburi de studii pentru aceştia. Schimbul intensiv de informaţii între cercetători, cei din unităţile de extensie şi fermieri este unul dintre factorii-cheie datorită căruia Olanda a devenit un mare exportator agricol al lumii.
Conducerea generală a DLV este sprijinită de un Consiliu format din reprezentanţi ai federaţiei organizaţiilor de fermieri, sindicatului lucrătorilor din ferme şi Ministerului Agriculturii.
OLANDA: BENEFICII REALE PENTRU FERMIERI
• În 2.000 de ferme zootehnice s-a optat pentru îmbunătăţirea raţiilor printr-un amestec optim de furaje produse la fermă, iar veniturile fermierilor au crescut considerabil.
• Identificarea oportunităţilor de împrumuturi cu rate scăzute ale dobânzilor.
• Pentru 200 de ferme s-au efectuat analize ale beneficiilor investiţiilor în maşini agricole. S-a arătat că pentru majoritatea fermelor, contractarea maşinilor este mult mai economică decât cumpărarea acestora.
„MODELUL DANEZ” – SUCCES INCONTESTABIL
Suprafaţa agricolă totală a Danemarcei ocupă 63% din aria totală a ţării, fiind unul dintre cele mai mari procente, dacă nu cel mai ridicat din lume. Producţia agricolă totală a Danemarcei este suficientă cât să satisfacă de trei ori necesarul populaţiei. Afacerile locale sunt protejate printr-o lege specială: este ilegal să se achiziţioneze un număr nelimitat de ferme care apoi să fie închise.
CONSULTANŢA E ÎN MÂNA FERMIERILOR
Serviciul danez de consultanţă agricolă, numit „modelul danez”, se caracterizează printr-o serie de cuvinte-cheie care-i definesc funcţionarea şi relaţia cu fermierii.
Serviciul este administrat de utilizatorii acestuia şi de organizaţiile de fermieri. Uniunea fermierilor danezi – organizaţia centrală a tuturor uniunilor locale de fermieri şi Asociaţia Daneză a Familiilor de Fermieri au reuşit să înfiinţeze Centrul Naţional de Consultanţă Agricolă.
De la înfiinţarea serviciului de consultanţă, agricultura daneză a beneficiat de subvenţii publice, ce acopereau în principal salariile consultanţilor şi cheltuielile de călătorie.
Serviciul local furnizează fermierilor consultanţă, pe când Centrul Naţional sprijină centrele locale de consultanţă şi constituie o legătură cu institutele de cercetare din Danemarca şi din străinătate. În ultimii ani, în serviciul danez de consultanţă numărul serviciilor plătite de utilizatori este în creştere.
4 AVANTAJE ALE SERVICIILOR PENTRU ÎNTREAGA FERMĂ
Iniţial, serviciile de consultanţă se adresau întreprinderilor cu un singur tip de producţie: bovine, porcine sau vegetală. Din punct de vedere al fermierilor nu era o situaţie ideală. Ca administrator, fermierul răspunde de întreaga fermă.
Astăzi, cele patru caracteristici ale unui serviciu pentru întreaga fermă sunt:
- Este un pachet de programe informatice, folosind o linie telefonică modernă pentru conectarea la baza de date centrală.
- Aceleaşi programe interconectează fermierii şi consultanţii în cadrul centrelor de consultanţă.
- Oricine cumpără o parte din pachetul de programe se abonează şi la versiuni actualizate.
- Vânzările şi servirea (cumpărarea) au loc prin centrele de consultanţă, iar fermierii implicaţi beneficiază în permanenţă de un serviciu de urgenţă.
MODELUL DANEZ: CUVINTE-CHEIE
- serviciu condus şi organizat de utilizatorii acestuia, organizaţiile de fermieri
- serviciu subvenţionat de stat
- serviciu „oficial” şi recunoscut de departe ca fiind imparţial
- servicii de consultanţă pentru toate tipurile de ferme.
CITIŢI ÎN NUMĂRUL VIITOR: MODELUL FRANCEZ
În numărul viitor prezentăm organizarea consultanţei agricole din Franţa. Este modelul legislativ preluat de România, dar neimplementat!
În timp ce în alte ţări Consultanţa Agricolă face din Agricultură un sector de vârf al economiei, la noi fermierii pierd milioane de euro, pentru că… nu avem Camere Agricole! Click AICI şi află cine şi cum a zădărnicit înfiinţarea Camerelor Agricole în ţara noastră!