Legea a fost promulgată de președintele Klaus Iohannis pe 11 aprilie, actul legislativ devenind Legea 81/2022. Care sunt prevederile?
SERVICIILE VIZATE DE LEGE
Legea 81/2022 reglementează relațiile comerciale dintre furnizori și cumpărători, în cadrul lanțului de aprovizionare, cu privire la practicile comerciale neloiale săvârșite în legătură cu vânzarea de produse agricole și/sau alimentare, după cum urmează:
1. vânzările realizate pe teritoriul României, precum și cele realizate în afara teritoriului țării, atunci când produc efecte pe teritoriul României și
2. serviciile prestate de cumpărător furnizorului, în măsura în care acestea vizează practicile comerciale neloiale.
Prevederile nu se aplică acordurilor dintre furnizori și consumatori.
CUANTUMUL CIFREI DE AFACERI
Prezenta lege se aplică anumitor practici comerciale neloiale săvârșite în legătură cu vânzarea de produse agricole și/sau alimentare de către:
1. furnizori a căror cifră de afaceri anuală nu depășește 2 milioane euro către cumpărători a căror cifră de afaceri anuală depășește 2 milioane euro;
2. furnizori a căror cifră de afaceri anuală depășește 2 milioane euro, dar este de maximum 10 milioane euro, către cumpărători a căror cifră de afaceri anuală depășește 10 milioane euro;
3. furnizori a căror cifră de afaceri anuală depășește 10 milioane euro, dar este de maximum 50 milioane euro, către cumpărători a căror cifră de afaceri anuală depășește 50 milioane euro;
4. furnizori a căror cifră de afaceri anuală depășește 50 milioane euro, dar este de maximum 150 milioane euro, către cumpărători a căror cifră de afaceri anuală depășește 150 milioane euro;
5. furnizori a căror cifră de afaceri anuală depășește 150 milioane euro, dar este de maximum 350 milioane euro, către cumpărători a căror cifră de afaceri anuală depășește 350 milioane euro.
4 PRACTICI NELOIALE INTERZISE
Cumpărătorului, adică hypermarketului, îi sunt interzise, printre altele:
1. Să depășească termenul de plată, astfel:
• cu mai mult de 14 zile calendaristice de la scadența stabilită prin contract în cazul produselor perisabile;
• cu mai mult de 30 zile calendaristice de la scadența stabilită prin contract în cazul produselor neperisabile.
2. Să stabilească un termen de preaviz:
• mai mic de 30 de zile lucrătoare pentru anularea comenzilor de produse agricole și/sau alimentare, pentru a nu pune furnizorul în imposibilitatea de a comercializa sau de a utiliza produsele respective;
• mai mic de 60 de zile pentru delistarea unui produs marcă privată a unui producător pentru categoriile de produse care includ comercializarea unei mărci proprii a magazinului.
3. Să modifice în mod unilateral clauzele unui contract comercial pentru produse agricole și/sau alimentare care se referă la frecvența, metoda, locul, calendarul sau volumul furnizării sau livrării produselor agricole și alimentare, standardele de calitate, condițiile de plată, prețurile sau în ceea ce privește furnizarea de servicii.
4. Să solicite facturarea și/sau refacturarea și să încaseze de la furnizor orice alte costuri decât cele convenite în contractul comercial.
CINE VA IMPLEMENTA LEGEA?
Autoritatea de implementare a legii este Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, cu competențe în monitorizarea practicilor comerciale neloiale și raportarea acestora către Comisia Europeană.
Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale este punctul unic de contact pentru cooperarea cu Comisia Europeană și cu celelalte autorități.
CINE VA APLICA LEGEA?
Autoritatea cu rol în aplicarea legii este însă Consiliul Concurenței, în calitate de autoritate administrativă autonomă în domeniul concurenței, asigurând protecția, menținerea și stimularea concurenței și a unui mediu concurențial normal, în vederea promovării intereselor întreprinderilor de pe lanțul de aprovizionare cu produse agricole și alimentare.
Consiliul Concurenței urmărește, de asemenea, să asigure o concurență comercială loială pe piața din România, în limita competențelor încredințate prin legea 81/2022. În vederea aplicării legii, Consiliul Concurenței asigură resursele umane și financiare necesare.
AVEM LEGE, AŞTEPTĂM EFECTELE!
Avem, așadar, o lege care sancționează practicile neloiale pe lanțul de aprovizionare. Am scăpat de infrigement. Cum va fi aplicată legea, cât de mult va ajuta sectorul agroalimentar în ansamblul său vom vedea la timpul potrivit. Poate vom înceta să mai demonizăm, propagandistic, rețelele de retail, datorită cărora numeroși fermieri au reușit să-și dezvolte afacerile și chiar să prospere.
RELAŢII COMERCIALE EXISTĂ, DAR SĂ FIE CORECTE!
Revista Ferma a semnalat deseori că tot mai multe produse agroalimentare românești și-au găsit drumul către hypermarketuri. Dacă relațiile dintre furnizori și comercianți sunt corecte, vom avea de câștigat cu toții!
Ştim bine că unul e preţul la poarta fermei şi la alt cost ajunge acelaşi produs în magazin. Între fermă şi furculiţă drumul poate fi lung, iar creşterile de preţ se socotesc în multe procente cu plus.
Costurile aferente extinderii rețelei de distribuție a cumpărătorului, amenajării spațiilor de vânzare și evenimentelor de promovare a activității și imaginii cumpărătorului nu pot fi puse în sarcina furnizorului!
Sancțiunile aplicate pentru practici comerciale neloiale pot ajunge până la 600.000 de lei!
CUM SUNT DEFINIŢI FURNIZORII?
Furnizorii de produse agricole sunt definiți în lege astfel: orice producător agricol sau orice persoană fizică, persoană fizică autorizată, întreprindere individuală, întreprindere familială sau persoană juridică ce vinde produse agricole și/sau alimentare. Termenul furnizor poate include un grup de astfel de producători agricoli sau un grup de astfel de persoane fizice și juridice, precum organizațiile de producători, organizațiile de furnizori și asociațiile unor astfel de organizații.
un articol de
STELIAN RĂDESCU