Ciprian Bodescu, inginer agronom și Cristinel Bodescu, inginer zootehnist cu specializarea în apicultură, au primit grupul de profesori în „Livada cu stupi” din Solești, o livadă de cireș realizată printr-un proiect cu finanțare europeană, pe o suprafață de 5 hectare.
SUPER-INTENSIVĂ ŞI ECOLOGICĂ
La început, cei doi frați, Ciprian și Cristinel Bodescu, au desfășurat o activitate apicolă profesionistă, reușind să dețină prima stupină acreditată de fosta ANCA (Agenția Națională de Consultanță Agricolă), ca stupină de multiplicare dar și ca stupină didactică.
Odată cu declinul familiilor de albine, fenomen denumit și sindromul dispariției subite, frații Ciprian și Cristinel Bodescu au fost nevoiți să se reinventeze și au luat decizia de a planta o livadă.
În anul 2016, au depus un proiect pentru a accesa fonduri europene și au reușit să planteze 5 hectare de cireș, investiția de 660 mii euro fiind finalizată în anul 2018.
Încă de la momentul scrierii proiectului, Cristinel și Ciprian Bodescu și-au propus să folosească cele mai noi tehnologii pentru a pune bazele unei plantații super-intensive și ecologice.
SISTEME INTELIGENTE ÎN LIVADĂ
“După o documentare asiduă, am inclus în proiect mai multe elemente inovatoare aduse sistemului de plantare și de susținere (nu am plantat în mod clasic, la 4 metri distanță între rânduri, ci în sistem super-intensiv, la 2 m), dar şi pomilor și sistemului de irigații. Pur și simplu, de la început am vrut să ne ferim să fim robii livezii și să ne rugăm permanent să plouă. Am investit în puțuri forate, pentru a asigura tot timpul 4 litri apă/secundă, adică o normă de irigare de 50 tone apă/zi. Desigur, ne-am gândit și la modul de gestionare responsabilă a apei şi am realizat investiții și într-o stație capabilă de a sesiza scăderea cantității de apă din plantă și de a declanșa automat irigarea.
Acum beneficiem de un sistem de irigații bazat pe această stație inteligentă care monitorizează umiditatea pe frunză, prin măsura 4.0. Avertizarea asupra scăderii nivelului optim de apă din frunză apare automat pe telefon sau pe laptop. Același tip de avertizări primim și în caz de îngheț, printr-un sistem la fel de inteligent, fiind descrise în amănunt apariția fenomenului de îngheț, localizarea, intensitatea înghețului. Acest sistem de avertizare este specific pentru 4 culturi, în ferma noastră, nu doar pentru livadă”, explică Ciprian Bodescu.
În manuale, încă se prezintă pomii așa cum se plantau înainte. Acum, pomii vin altoiți. Stropirea se face cu drone. Putem sta la birou și de acolo să coordonăm sistemele care ne ajută să întreținem procesele agricole. Ori, manualele școlare nu prezintă această realitate!
CRISTINEL BODESCU
Pomicultor Solești, jud. Vaslui
LIVADA, CLASĂ ÎN AER LIBER
Instalarea unui parc fotovoltaic, sistemul de irigare, echipamentele agricole și soiurile de cireș au fost atent selecționate, astfel încât toate acestea să valorifice caracteristicile locației și să asigure cel mai bun randament economic.
A fost și multă muncă, cei doi frați Bodescu au plantat, au recoltat și își fac în continuare tăierile la pomi singuri, pentru că „tehnica formării coroanei la cireș și mugurele de rod înseamnă producție”, spun cei doi vasluieni.
Frații Bodescu nu vor să țină tot ceea ce au învățat doar pentru ei, ci au transformat livada și într-o clasă în aer liber, unde profesorii și elevii de la liceele agricole din zonă sunt bineveniți, să vadă și să înțeleagă atât procesul de producție, de la pregătirea solului și plantare, până la recoltare, cât și care drumul concret de la o idee, până la realizarea planului de afacere și materializarea lui în câmp.
AGRICULTURA 4.0, CAPITOL CARE LIPSEŞTE DIN MANUALE
Problema cea mai mare din educația agricolă, la momentul actual, este că profesorii încă mai predau din literatura de specialitate veche și nu dispun de material didactic actualizat.
Profesorii au recunoscut, la rândul lor, că au fost copleșiți de complexitatea informațiilor prezentate și au mărturisit că se simt descoperiți pentru că nu dispun de instrumentele necesare care să îi ajute în predarea noțiunilor specifice pentru Agricultura 4.0, o realitate a zilei de astăzi.
“Este absolut necesară atragerea agenților economici care lucrează în domeniul Agriculturii 4.0, să se implice în actul educațional, stabilind parteneriate care să asigure transfer de cunoștințe atât în rândul elevilor cât și al profesorilor. Noi vom continua să sprijinim atât școlile cât și liceele, să efectueze vizite de studiu în livadă. Am avut alături de noi, în cadrul acestei vizite, reprezentanți de la companiile care comercializează sisteme și echipamente specifice pentru Agricultura 4.0, tocmai pentru că ne dorim să încurajăm implicarea acestora în sprijinirea tinerilor și elevilor. Ne-am bucurat să vedem că în urma acestei vizite, am facilitat un alt parteneriat realizat între o companie care realizează software pentru drone de stropit și învățământul liceal de profil. Aceștia vor continua să colaboreze pentru a oferi profesorilor și elevilor mai multe oportunități de învățare”, explicau fermierii vasluieni.
Deși suntem în era Agriculturii 4.0, calificările, materiile și manualele au rămas neschimbate de zeci de ani!
LIVADA CU STUPI DIN SOLEŞTI
Fiind o livadă ecologică, noi am înconjurat-o cu culturi agricole. Aici, în livadă, avem și stupii, noi nerenunțând la această mare pasiune. Faptul că albinele trăiesc și își fac treaba foarte bine, în livada noastră, denotă faptul că, deși facem și noi anumite stropiri, dar permise de agricultura ecologică, înseamnă că tot ceea ce spunem se verifică în practică”, arăta Ciprian Bodescu.