„Sperăm că domnul ministru va reuşi să găsească un moment în care se va opri din elanul zelos al plafonărilor îşi va putea face o imagine de ansamblu și va încerca să aibă un dialog real cu toţi participanţii la lanţul agro-alimentar din România.” Acesta este mesajul transmis de reprezentanții supermarketurilor și ai comercianţilor mici şi mijlocii din România ministrului Agriculturii, Florin Barbu, care promite, din nou, adaos comercial plafonat la maximum 20% la produse românești.
Ministrul Barbu, a anunţat, în urmă cu o săptămână, că noua Ordonanţă privind plafonarea adaosului comercial la alimentele de bază va fi finalizată în două săptămâni şi că îşi doreşte ca toate produsele obținute cu materie primă din România să aibă adaos comercial plafonat la maximum 20%.
În replică, Asociaţia Naţională a Comercianţilor Mici şi Mijlocii din România şi Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România cer un studiu de impact înainte de luarea oricărei decizii privind o nouă plafonare extinsă la toate produsele româneşti, pentru a înţelege implicaţiile în funcţionarea pieţei agroalimentare din România:
„În zece luni au fost adoptate cinci măsuri de plafonare, se pregăteşte a şasea care le şi întrece.
Asociaţia Naţională a Comercianţilor Mici şi Mijlocii din România (ANCMMR) şi Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR) apreciază că, în contextul în care ministerul Agriculturii a comunicat în spaţiul public despre intenţia de a opera o a şasea plafonare – mult mai extinsă faţă de toate celelalte şi care să privească toate produsele româneşti – devine critică necesitatea unui studiu de impact”, precizează reprezentanții comercianților, într-un comunicat transmis pe 28 mai.
Aceștia consideră că ”realizarea unui studiu este practic singura modalitate de a obţine informaţii şi evaluări clare, pentru toţi operatorii economici din sectorul agro-alimentar, despre implicaţiile pe care o astfel de decizie le poate avea, atât pe termen scurt, dar şi în contextul pieţei concurenţiale comune.
Astfel ar trebui să fi exprimate clar oportunităţile, riscurile şi responsabilităţile plafonărilor succesive, pentru a nu intra cu toţii într-o aventură cu final extrem de incert.”
Potrivit comercianților din România,
”la această oră, nu există niciun fel de evaluare sau aproximare asupra efectelor concrete în piață pentru consumatori, fermieri, producători sau retaileri și nici obiectivul pe care astfel de măsură l-ar putea urmări”.
„Sperăm că domnul ministru va reuşi să găsească un moment în care se va opri din elanul zelos al plafonărilor îşi va putea face o imagine de ansamblu şi va încerca să aibă un dialog real cu toţi participanţii la lanţul agro-alimentar din România.
Astfel, şi-ar putea asigura un răgaz pentru a înţelege cu adevărat nivelul de îngrijorare şi de incertitudine privind echilibrul sectorului agro-alimentar din ţară.
Aşteptăm şi de la domnul Ministru de Finanţe un input în această situaţie, care în opinia noastră necesită o abordare decizională integrată”, mai precizează reprezentanții celor două asociaţii ale marilor și micilor comercianți din România.
Potrivit Agerpres, preşedintele Consiliul Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, a anunțat, recent, că Autoritatea de concurenţă va lansa o variantă simplificată diferită de Monitorul Preţurilor cu produsele de bază ale căror preţuri au fost plafonate de Guvern, astfel încât consumatorii să se informeze mai ușor și să ştie unde găsesc produse alimentare la un preţ mai bun.