3 obligații noi în legislația dronelor - Revista Ferma
5 minute de citit

3 obligații noi în legislația dronelor

Tehnologiile utilizate în construcţia, echiparea şi comanda aeronavelor fără pilot la bord fac posibile, în prezent, o gamă largă de operațiuni aeriene de zbor (UAS), alături de aeronavele cu pilot la bord. Toate aceste operațiuni sunt reglementate de norme stabilite proporțional cu riscurile pe care le pot avea ele faţă de bunuri şi persoane aflate la sol.

ZBORUL DRONELOR, SUB STRICT CONTROL LEGISLATIV

La mijlocul lunii decembrie, în cadrul conferinţei online cu tema „Implementarea noii legislații europene privind dronele în România”, organizată de PRIAevents și Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR), au fost expuse noile prevederi ale Regulamentului (UE) nr. 947/2019 care, alături de Regulamentele UE nr. 1139/2018 şi 945/2019, reprezintă baza legală în gestionarea problematicii aeronavelor fără pilot în întreg spaţiul european.

Foto 1 CANVA_b

1. CATEGORII NOI PENTRU ACTIVITĂȚILE DE ZBOR

„După 1 ianuarie lucrurile vor începe să intre într-o normalitate. Regulamentul 947/2019 schimbă filosofia după care aceste aeronave sunt operate. Dacă înainte diferenţierea se făcea în funcţie de greutatea acestora, acum separarea activităților aeriene se face în funcţie de riscul pentru persoanele şi bunurile aflate la sol”, a explicat Remus Dogaru, inspector aeronautic AACR. Potrivit acestuia, activitățile de zbor se vor încadra într-una din următoarele categorii: „deschis”, „specific” sau „certificată”, cu cerinţe specifice privind înregistrarea aeronavelor, licenţierea piloţilor şi autorizarea operaţiunilor.
Spre exemplu, în categoria „deschis” (open) vor putea fi operate aeronave fără pilot cu o greutate de maxim 25 kg, în câmp vizual și la o înălțime de maxim 120 de metri, precum şi cu respectarea în continuare a legislaţiei naţionale.

2. IDENTIFICAREA DRONELOR ȘI ÎNREGISTRAREA OPERATORILOR

O altă noutate introdusă de Regulamentul 947/2019 cuprinde modificarea condițiilor de identificare a dronelor şi de înregistrare şi certificare a piloţilor acestor aeronave, care se va face de acum printr-o procedură nouă – o aplicație online. În scopul respectării cadrului legislativ european, AACR a creat Platforma online – înregistrare operatori, respectiv licențiere piloți pentru operatorii de drone/UAS.
În cadrul acestei aplicaţii vor fi introduse numele operatorilor/proprietarilor de drone (persoane fizice sau juridice care deţin dronele), după care aplicaţia va genera automat un cod care este valabil pe întreg teritoriul UE şi care va fi aplicat pe/pentru toate dronele deţinute şi operate de către acești operatori.

3. EXAMINARE ȘI LICENȚIERE ONLINE

Piloţii care vor utiliza aceste drone vor trebui să se înregistreze în cadrul aplicaţiei respective şi să susţină un examen online. Procedura de licenţiere a piloţilor la distanţă în categoria „open” este valabilă pentru toate statele UE. Procedura de licenţiere se va desfăşura online, iar piloţii vor primi (tot online) un certificat care confirmă obţinerea certificatului. De asemenea, instruirea piloţilor se va desfăşura online.

DATE VALABILE PENTRU TOT SPAȚIUL EUROPEAN
Sistemele naționale de înmatriculare digitale în care sunt stocate informațiile sunt armonizate și interoperabile, respectiv au aceleași date de bază referitoare la aeronavele fără pilot la bord și la operatorii de aeronave fără pilot la bord înmatriculate în conformitate cu actele normative europene. Înregistrările naţionale sunt valabile pe tot teritoriul Uniunii Europene.
Actele normative europene și naţionale referitoare la aeronavele fără pilot la bord contribuie şi la realizarea respectării drepturilor corespunzătoare garantate de UE și în special a dreptului la respectarea vieții private și de familie, precum şi a dreptului la protecția datelor cu caracter personal.

Vom continua prezentarea noii legislaţii privind operarea dronelor, precum şi aspecte privind clasificarea, asigurarea şi certificarea operaţiunilor UAS.

Foto 2 CANVA_b

OPERAȚIUNILE UAS DIN CATEGORIA „DESCHISE”
Aeronava fără pilot la bord care desfăşoară operațiuni UAS din categoria „deschise” are o masă maximă la decolare mai mică de 25 kg, păstrează o distanță de siguranță față de oameni și nu zboară pe deasupra mulțimilor. Pilotul la distanță trebuie să mențină aeronava fără pilot la bord în raza vizuală (Visual Line of Sight Operation – VLOS), cu excepția cazului în care zboară în modul „urmărire”, şi la maximum 120 m față de cel mai apropiat punct al suprafeței pământului, cu excepția cazului în care survolează un obstacol. De asemenea, nu trebuie să transporte mărfuri periculoase și nu lansează niciun material.

LEGEA DRONELOR ÎN ROMÂNIA
În România, HG 912/2010 stabileşte condiţiile pentru aprobarea procedurii de autorizare a zborurilor în spațiul aerian național, precum și a condițiilor în care decolarea și aterizarea aeronavelor civile se pot efectua și de pe/pe alte terenuri sau suprafeţe de apă decât aerodromurile certificate. HG 912 este în curs de „amendare”, iar noile modificări vor fi probabil aprobate în cursul lunii februarie 2021.

CONSULTĂ GHIDUL LEGISLATIV!
Conform noii legislaţii europene, proprietarii/operatorii și piloții (persoane fizice şi juridice) pentru toate tipurile de drone, indiferent de masa lor operaţională, şi care desfăşoară operaţiuni UAS în spaţiul aerian trebuie să fie înregistrați. În plus, piloţii acestor aeronave autonome trebuie să fie și certificaţi.
Click AICI și consultă Ghidul legislativ privind utilizarea dronelor!

Cisteste si...

Recomandările redacției
Ultimele articole
Citește mai multe știri →