VFI și SOLOVERDE împreună pe piața uleiului bio din România - Revista Ferma
11 minute de citit

VFI și SOLOVERDE împreună pe piața uleiului bio din România

Soloverde_b

La începutul anilor 2000, grupul elvețian Bordoni – o afacere de familie cu 170 de ani de tradiție în producția de uleiuri vegetale – a explorat solul fertil al României și a găsit teren propice pentru investiții în agricultura locală, înființând compania Soloverde. A început cu o fermă vegetală în jud. Timiș, apoi a deschis o bază de recepție a semințelor oleaginoase și de cereale, bio și convenționale. Din 2013, societatea s-a axat pe colectarea și procesarea semințelor oleaginoase bio și a deschis la Stamora Germană, în județul Timiș, o unitate de producție care astăzi prelucrează anual 20.000 tone de semințe și produce 7000 de tone de ulei bio brut.

Licențiat în Agronomie în Italia, Riccardo Gelati – CEO Soloverde – a venit în România în 2003, la începutul carierei sale profesionale. Proaspătul inginer agronom și-a perfecționat știința în domeniu ca șef de departament Agronomic la Smithfield Ferme, jud. Timiș. În scurt timp, a devenit director general al firmei Soloverde. Riccardo Gelati conduce încă de la început operațiunile filialei elvețiene în România, crescând acest business la o cifră de afaceri de 15 milioane de euro și 37 de angajați în prezent.

Riccardo Gelati CEO_b

Riccardo Gelati – CEO Soloverde

 

Începând cu 1 octombrie 2022, Soloverde a fost preluată de VFI Oils for Life, o firmă de familie din Austria, unul dintre cei mai mari jucători de pe piața uleiurilor alimentare bio din Europa.

Directorul general al Soloverde ne-a vorbit despre planurile de investiții ale firmei VFI Oils for Life la fabrica de la Stamora Germană, precum și despre noile oportunități pe care le pot valorifica fermierii care vor să facă agricultură ecologică în România.

 

Reporter: De ce v-ați axat pe procesarea semințelor de oleaginoase bio în România?

Riccardo Gelati: Terenurile din România, fertilitatea lor, sunt pretabile pentru producția biologică, capacitatea lor de producție fiind foarte bună. Pe un teren slab, ca să ai producție, trebuie administrate mai multe îngrășăminte. Într-un teren slab, plantele sunt mult mai sensibile în fața dăunătorilor, a bolilor. Însă dacă terenul e bun, substanța organică e suficientă, planta se apără bine, fermierul putând aplica un singur insecticid biologic, nu trebuie 4-5 tratamente. Iar dacă planta pornește repede în vegetație, e mai puțin expusă la concurența din partea buruienilor.

În 2013, piața bio a trăit o frumoasă primăvară, fiind în creștere. Fabrica de la Stamora Germană a fost investiția potrivită la momentul potrivit. În 2014 a curs primul ulei pur biologic. De altfel, Soloverde înseamnă ”Numai verde. Numai ecologic”. Doi ani mai târziu s-a trecut și la rafinarea uleiului biologic, având acum o capacitate de rafinare de 10.000 tone pe an. Soloverde este singura fabrică de procesare a semințelor oleaginoase din România care nu doar produce uleiul brut, ci are și partea de producție a uleiului bio rafinat.

 

Reporter: Piața de desfacere pe segmentul bio este foarte slab dezvoltată în România… Unde ajung produsele Soloverde?

Riccardo Gelati: Uleiul, în general, merge la export. Noi nu avem îmbuteliere. Uleiul vrac îl trimitem clienților noștri industriali din Italia, Austria, Franța, Elveția, Olanda, China, câte puțin în toată lumea. Uleiul nostru bio rafinat este ingredientul multor produse finite, precum maioneză, biscuiți sau lapte vegetal etc., pe care le găsim și în supermarketurile din România.

Șrotul îl vindem și în străinătate, și în România. Vânzarea șrotului în țară este o prioritate, dar deocamdată vindem mult și în restul Europei. Grație creșterii numărului fermelor ecologice de exploatare a găinilor ouătoare, mizăm pe cucerirea pieței șrotului ecologic din România. Fiind un produs de calitate, cu un conținut ridicat de proteină, șrotul nostru se pretează foarte bine pentru fabricile producătoare de furaj destinat diferitelor specii de animale.

VFI si SOLOVERDE impreuna pe piata uleiului bio din Romania3_b

„Floarea soarelui este un produs strategic în spațiul comunitar. De aceea, fermierul român va avea o piață de desfacere garantată în toată Europa.” – RICCARDO GELATI, Director General Soloverde

 

Reporter: Care a fost cea mai mare provocare în toți acești ani?

Riccardo Gelati: Stabilirea unei relații de încredere cu fermierii. Acum 10 ani, agricultorii din sector, și așa puțini, erau atât de sceptici, încât nu încărcau mașina până nu vedeau banii în cont. Am început cu 20 de fermieri, iar acum avem 70 de producători în toată țara, care s-au convins că Soloverde este una dintre cele mai fiabile fabrici procesatore de semințe oleaginoase și un cumpărător de încredere pentru fermieri. Menținem relații profesionale bune cu mulți fermieri din toată țara. Din cele 60.000 tone de floarea-soarelui bio produsă anual în România, 15.000 de tone le cumpărăm noi. Iar acum, fiind parte a firmei VFI Oils for Life, vom deveni un și mai important achizitor de semințe bio de pe piața din România.

 

Reporter: Cum fidelizați fermierii parteneri?

Riccardo Gelati: Avem o relație de încredere reciprocă cu fermierii noștri. Suntem pe piață de foarte mult timp și am dovedit că suntem un cumpărător de încredere. Fermierul trebuie doar să producă un produs certificat bio și să aibă o analiză multireziduală în regulă, analiză pe care oricum o facem și noi. Suntem foarte punctuali la ridicarea mărfii, mai ales că fermierii au probleme cu depozitarea. În plus, de-acum, fiind parte a VFI, pe lângă semințele oleaginoase, vom achiziționa și producția bio de la culturile de leguminoase, cum este soia, precum și de cereale.

 VFI si SOLOVERDE impreuna pe piata uleiului bio din Romania4_b

Reporter: Piața uleiului convențional s-a confruntat în acest an cu o criză fără precedent. Cum s-a raportat piața uleiului bio la această criză și cum a resimțit Soloverde acest context de piață delicat?

Riccardo Gelati: Noi, având contracte în derulare, am avut marfa asigurată, la prețurile stabilite la data încheierii contractelor. Norocul nostru a fost că lucrăm cu fermieri cinstiți. Deci am trecut prin șocul războiului relativ liniștiți. Ne sunau oameni disperați din toată Europa ca să le dăm uleiul, că ni-l plătesc mai mult, dar noi a trebuit să facem față contractelor existente. Am onorat cu prioritate comenzile clienților noștri. Pentru că așa cum noi cerem seriozitate profesională de la fermierii noștri, și noi, la rândul nostru, ne respectăm relațiile cu clienții noștri.

Acum, vedem că, în general, marii procesori din Europa Centrală, din sectorul bio, și-au făcut un pic plinul în perioada de criză, au refăcut stocurile de semințe și încă folosesc marfa respectivă, ceea ce înseamnă că ne confruntăm cu o contradicție, în sensul că acum fermierul are expectative mari de preț, pentru că acum 4-5 luni se dădea floarea cu 1000 euro/tonă. Acum piața se mișcă altcumva, șocul a fost absorbit, iar pe piața uleiului și a șrotului bio sunt prețuri nu ca cele de dinaintea războiului din Ucraina, dar aliniate… cu restul lumii. În momentul de față este o discrepanță între cererea din partea fermierului și oferta din partea industriei. Pentru că piața merge în altă direcție. Din septembrie încoace, prețul la floare și la rapiță a scăzut. Pe piața oleaginoaselor convenționale a fost același trend.

 

Reporter: Piața convențională dictează prețul în piața bio?

Riccardo Gelati: Aceasta este o veche problemă a industriei noastre, una încă nerezolvată. Teoretic, da, dictează, pentru că prețul la producția bio este văzut ca un bonus pentru certificarea biologică. De exemplu, îți dau 600 de euro pe floarea soarelui convențională, iar dacă mi-o dai bio, ai un bonus de 200 euro. Piața uleiului convențional are un preț mondial, pentru că floarea-soarelui o face SUA, Argentina, Rusia, Spania etc. În sectorul ecologic, fiecare regiune are un standard diferit. De exemplu, nouă în Europa ne place biologicul din Europa. Dar mai depinde și de cantitățile de marfă ecologică disponibilă pe piață, care nu corespund întotdeauna cu ceea ce cere industria în diverse momente ale anului.

VFI si SOLOVERDE impreuna pe piata uleiului bio din Romania2_b

Reporter: Putem spune că VFI a valorificat noul context de piață ca pe o oportunitate de a-și dezvolta operațiunile în România prin preluarea Soloverde?

Riccardo Gelati: Cu siguranță. Dorința de a stabili o relație mai strânsă cu fermierii din sectorul bio din România era o țintă cheie pentru VFI. Împreună cu VFI avem un plan de dezvoltare industrială foarte atractiv, prin care dorim să devenim un procesator și mai eficient pentru partenerii noștri:

  • Vom crește capacitățile de depozitare a semințelor bio, nu doar oleaginoase, ci și leguminoase și cereale;
  • Vom mări capacitățile de stocare și de producție a uleiului;
  • Vom eficientiza procesul industrial prin investiții în retehnologizarea fabricii;
  • Vom diversifica gama de produse;
  • Investim în eficientizarea energetică. Deja avem un parc fotovoltaic operațional, care ne asigură 35% din necesarul de energie.

Toate aceste proiecte care sunt pe masă sunt urgentate și de faptul că în ultimul an lumea s-a schimbat. Trebuie să fim pregătiți pentru aceste schimbări, pentru a economisi energie, resurse și pentru a avea un produs mai sănătos și mai conform cu noile cerințe ale Uniunii Europene, dar și ale consumatorilor.

 

Reporter: Cât de fezabil este angajamentul Uniunii Europene ca, până în anul 2030, 25% din suprafața agricolă a Uniunii Europene să fie cultivată în sistem ecologic?

Riccardo Gelati: Cred că trebuie să asistăm în perioada următoare la o politică europeană de subvenționare substanțială a agriculturii ecologice. Altfel nu cred că acest obiectiv va fi realizabil.

VFI si SOLOVERDE impreuna pe piata uleiului bio din Romania1_b

Reporter: Cât de avantajos este să faci agricultură bio în România? 

Riccardo Gelati: Agricultura bio este o variantă absolut avantajoasă pentru că:

  1. Se acordă o subvenție substanțială.
  2. Produsul ecologic este bine plătit, cu cel puțin 200 euro/tonă în plus față de convențional.
  3. Producția agricolă ecologică din România este sigură, fiind supusă unui număr mare de controale în câmp. În plus, înainte de a procesa un produs, Soloverde operează un atent control de calitate al produselor achiziționate.
  4. Rotația culturilor are o serie de avantaje agronomice: pe de-o parte, leguminoasele îmbunătățesc fertilitatea solului și, pe de altă parte, fermierul poate valorifica și producția celorlalte specii utilizate în rotație. În plus, din cauza riscului secetei, fermierii se vor orienta mai mult spre culturile de toamnă, printre care și rapița, specie care nu necesită irigații și are preț bun. Floarea soarelui și soia sunt potrivite în rotația agricolă: floarea se pretează bine din punct de vedere agrotehnic, pe timp de secetă, iar soia garantează un aport substanțial de azot.
  5. Se aplică îngrășăminte organice și produse fitosanitare care nu depind de prețul gazelor, cum se întâmplă cu îngrășămintele chimice.
  6. Pesticidele se folosesc atât de puțin, încât costul lor nu afectează bilanțul fermierului la sfârșitul anului.
  7. În agricultura ecologică faci o producție mai mică, dar în armonie cu natura. Iar piața te premiază pentru asta.

 

Reporter: România, cel mai mare producător de floarea-soarelui din UE, are unul dintre cele mai mari prețuri la uleiul alimentar. Cum vă explicați acest paradox?

Riccardo Gelati: Au fost niște schimbări la nivel internațional care au adus o speculație, situație ce nu prea are de-a face cu echilibrul dintre cererea și oferta dintr-un an normal. Dar în sezonul următor n-o să mai fie așa. Criza din Ucraina va determina Europa să-și asigure singură producția de floarea soarelui, care este un produs strategic. De aceea, fermierul român va avea o piață de desfacere garantată pentru toată Europa. O să vedeți că focusul pe care-l va avea România de-acum încolo la floarea soarelui va fi unul strategic.

 

GRUPUL AUSTRIAC VFI

VFI Oils for Life Group are sediul central în Wels, Austria, unde deține o modernă fabrică de procesare, rafinare și îmbuteliere a uleiului. Lider al pieței uleiurilor bio din Austria, VFI operează la Ennsdorf, lângă Dunăre, una dintre cele mai mari prese de ulei organic din Europa.

vfi-oils-logo_t_b

SOLOVERDE sigla_b

 

un interviu de

OLIVIA FIRI

Cisteste si...

Recomandările redacției
Ultimele articole
ADAMA Innovation Day ADAMA Innovation Day

ADAMA Innovation Day

ADAMA România a organizat pe 6 februarie evenimentul ADAMA INNOVATION DAY adresat partenerilor din întreaga țară, distribuitori, fermieri, integratori, lideri […]

Citește mai multe știri →