Unii legumicultori trec prin furcile caudine și reușesc! - Revista Ferma
5 minute de citit

Unii legumicultori trec prin furcile caudine și reușesc!

costel ionita m Unii legumicultori trec prin furcile caudine și reușesc!

Legumele sunt ambalate la caserolă, au gust ca cele de la bunica și se vând foarte bine. Atât în supermarket, cât și, de la finalul lunii iulie, în din Piața Obor din București. Acolo unde fermierul a deschis un punct de comercializare direct, pentru a fi mai aproape de clienții lui cu roșiile Siriana (create de celebrul cercetător Costel Vînătoru, de la SCDL Buzău), black cherry, tomate galbene, dar și cu ardei capia gustoși, cu vinete, castraveți cornison și castraveții amari Momordica (soiul Rodeo, de la SCDA Buzău), care îmbunătățesc indicele glicemic. Dar și varză (hibridul Texas de la Agrosel), salată Lores (de la francezii de la Vilmorin), sau dovlecelul Long White Bush care are un gust special în sistem bio. 

 

Hrană curată, cât mai aproape de natural

Lumea își dorește să mănânce cât mai „curat”, cât mai aproape de natural, deși sistemul de producție convențional este stăpân pe piață. Legumele produse astfel, dacă sunt respectate recomandările specialiștilor, nu sunt dăunătoare. Din păcate, unii fermieri încalcă cu bună știință regulile, iar alții din prostie sau lăcomie. Nu putem să nu ne gândim că unii legumicultori folosesc aiurea substanțele de protecția plantelor (PPP), uneori cu exagerări și fără să se țină cont de perioadele recomandate. Povestea Costel Ioniță că acum câțiva ani buni, un legumicultor din zonă i-a spus că a scăpat de niște dăunători la varză cu Furadan (o substanță care nu se recomandă să fie folosită decât la tratamentul semințelor). Pot veni și eu cu multe exemple negative de acest fel, dar sper că toate acestea să fi rămas de domeniul trecutului. De aceea, consum de regulă legume bio, chiar dacă sunt mai scumpe. Pentru cei care vor dori să caute legumele BioValley, am aplecat un ochi pe analizele făcute de supermarket, dar și pe cele făcute ca martor de producător. La toate reperele, valorile erau cu mult sub cele admise. Uneori și cu două sau trei zerouri sub limitele admise, ceea ce vine ca o garanție a unui produs natural. 

 

Prima redută cucerită: Lidl 

Costel Ioniță, administratorul SC Prod A & M SRL, a gândit în perspectivă de fiecare dată. Așteptăm să se îndeplinească și restul planurilor lui. E adevărat că prima redută a fost cucerită cu îndemânare. A devenit primul legumicultor român în sistem bio care livrează în magazinele Lidl. Sună ca un record național. Nu a fost ușor, ne asigură fermierul ialomițean: „Sunt multe pretenții la calibrarea produselor, deși în bio e mai greu să atingi dimensiunile din convențional, dar ne străduim să construim o colaborare din ce în ce mai bună”. Cât despre cantități, Costel Ioniță spune că nu dispune de cantitatea pe care și-ar dori să o achiziționeze lanțul de magazine. Se gândește la extindere și asociere, dar va fi greu de găsit parteneri care să facă treaba ca la carte. La urma-urmelor, e vorba de brandul lui.

 

Excelența se face cu un șef de fermă spaniol și cu 30 de angajați permanenți

Iată că planurile funcționează și perspectivele devin realitate în, de acum bio, ferma lui Costel Ioniță. Un fermier care a făcut de toate. A plecat de jos, a muncit și în străinătate, a vândut PPP și tot felul de inputuri. Anul trecut avea și peste 300 de capre de lapte și făcea și brânză. A lucrat pământul de mic și nu a încetat niciodată să viseze. Iar la pensie și-ar dori să locuiască în Creta. Unde iernile sunt blânde și apusurile mirifice. Până atunci, mai are câțiva pași pentru ca afacerea lui să crească așa cum și-a propus. Știu că așa va fi. Poate chiar mai mult, pentru că cei care îndrăznesc și cutează reușesc întotdeauna!

 

 

 

CERINȚE DE BAZĂ ÎN COLABORAREA CU RETAILUL

Dacă până anul trecut legumele produse în sistem de conversie, spre legumicultura ecologică, le puteam găsi în Mega Image, iată că de anul acesta (când certificarea a confirmat cu patalama calitatea produselor), legumele produse la Valea Măcrișului, atât cele cultivate în spațiu protejat (peste 8.000 mp), cât și cele crescute sub cerul liber, în câmp (15 ha), se vând sub brandul BioValley în magazinele Lidl. 

Dacă unii fermieri s-au aliniat cerințelor de calitate cerute de retaileri și au reușit să facă contracte, nu văd de ce nu ar urma și ceilalți. Dar asta presupune să produci și să livrezi conform contractului. Seriozitate și promptitudine. Chiar și atunci când ești tentat de prețul pieței existent la un moment dat. Cred că noua lege a cooperativelor, împreună cu schimbările făcute Legii 321, vine să creeze premisele acestei dezvoltări de piață. 



 

 

 

 

Articol publicat in revista Ferma nr.14(175) 15 – 31 august 2016

Cisteste si...

Recomandările redacției
Ultimele articole
Citește mai multe știri →