Deşi nu are un design prea atrăgător – pare chiar o ciudăţenie, TER (acronimul vine de la Tractor Electric Românesc) reprezintă un cec în alb pentru comunitatea cercetătorilor din domeniul agricol. Realizarea în sine nu pare cine ştie ce (şi am să vă şi argumentez de ce), însă iniţiativa este una demnă de toată aprecierea. În contextul în care omenirea a devenit din ce în ce mai preocupată de conservarea resurselor şi protejarea mediului, iată că românii sunt şi ei prezenţi în aceast peisaj al viitorului. Chiar dacă nu dispune de resursele financiare pe care le au la dispoziţie marii producători de echipamente agricole, INMA a creat un tractor electric perfect funcţional. Autonomia sa în drum drept, căci nu a fost testat decât în aceste condiţii, este de aproximativ 5 ore. Şasiul a fost împrumutat de la un tractor legumicol vechi, cu ecartament îngust, care era pregătit pentru casare. S-a păstrat şi transmisia în trei trepte. Volanul a fost împrumutat de la o maşină Dacia 1300. Motorul este unul electric de 15 kW, care dezvoltă aproximativ 20 de cai putere, iar bateria de tip li-ion are o capacitate de 17,28 kWh. Pentru o încărcare completă la o priză de 220 de volţi şi 16 amperi (priză normală de apartament) e nevoie de circa trei ore.
Bateria a „înghiţit” aproape jumătate din buget
Implementarea acestui proiect a costat în jur de 20.000 de euro şi a fost finalizat în urmă cu două luni. „Mai ieftin nu se putea. Vreo zece persoane au lucrat la acest proiect. Ideea a avut-o directorul ştiinţific Mihai Matache. Cam trei luni s-a lucrat efectiv la el. Au existat însă foarte mulţi timpi morţi din cauză că s-a aşteptat după piese. Cea mai scumpă piesă a fost acumulatorul, care a costat 9.000 de euro!”, ne-a explicat Mario Cristea, cercetător ştiinţific, care s-a ocupat de partea electronică.
Pentru că nu emite gaze şi e destul de mic şi uşor de manevrat, tractorul acesta poate fi folosit în sere. Are o forţă de tracţiune de circa 1.500 de kg pe pământ. Pe asfalt, însă, aceasta scade la 800 kg din cauză că derapează. Nu are suficientă aderenţă. Ar trebui probabil să fie ceva mai greu. Greutatea tractorului este de aproape o tonă. Are însă un cuplu foarte mare. Dacă accelerezi brusc, rişti să te dai peste cap cu el. „Deşi vorbim de un model funcţional, acesta se află încă în testare. Putem să ne deplasăm cu el, să cărăm o remorcă. Viteza maximă testată de institut, dar neoficială, a fost de 65 km/oră. Pentru înregistrare a fost nevoie de o maşină care să ruleze în paralel, pentru că tractorul nu dispune de un vitezometru. Are în schimb o cutie de viteze automată. Opţional, acesta poate fi echipat şi cu un display, cu modul GPS. Un fel de tabletă care se conectează la controlerul de motor şi afişează toate datele. Dar pentru că nu am avut suficienţi bani să-l achiziţionăm, a rămas doar pe hârtie”, constata cercetătorul.
Aşa cum spuneam, nu s-a pus accentul pe design. De aceea, conceptul gândit de INMA nu este unul foarte atrăgător din punct de vedere estetic. În schimb el este perfect funcţional şi util pentru a fi testat în diferite condţii de lucru. consideră.
Mario Cristea: „Credem că este doar un model de început, căruia să-i aducem îmbunătăţiri pe parcurs. Teoretic ar trebui să fabricăm încă un model, mai avansat, după ce vom culege toate datele de la acest tractor. Cam de mărimea unui U650, cu două motoare şi o baterie mai mare, cu tracţiune pe toate cele patru roţi. Actualul model are doar tracţiune pe spate. Tractoarele electrice vor fi o necesitate în viitor, din cauza poluării”.
Articol publicat în revista Ferma nr. 10/237 (ediţia 1-14 iunie 2019)