A fost prezent chiar şi unul din preşedinţii la nivel global ai multinaţionalei recent achiziţionată de către gigantul mondial ChemChina. Este vorba de Jon Parr, President Global Crop Protection Syngenta. La masa rotundă cu presa românească au participat şi
Ioana Tudor – Global Head of Seedcare Syngenta – (pe care cititorii noştri o cunosc în urma unui amplu interviu acordat revistei Ferma în urmă cu doi ani) şi noul manager general al Syngenta România, Sergiu Staicu.
Vibrance şi Maxim Quattro – pe lista noutăţilor
Ioana Tudor, românul cu cea mai înaltă funcţie într-o multinaţională din business-ul agricol mondial şi care conduce divizia de tratament seminţe a Syngenta, a pronunţat şi denumiri de produse noi care vor intra în portofoliul pentru tratament seminţe al Syngenta România. Asta după ce Ioana Tudor a anunţat nu mai puţin de şase noi substanţe active, create la nivelul Syngenta, care aşteaptă intrarea în lumea protecţiei plantelor. „De altfel, noi suntem lideri pe acest segment de tratament seminţe, cu o cotă de 35% din piaţă”, a întărit aceasta realizările companiei la nivel mondial. Cât priveşte noutăţile care vor intra în portofoliul comercial Syngenta România, Ioana Tudor a vorbit de două fungicide. Unul „foarte special, care combate o listă lungă cu boli şi de patogeni, care se întinde pe trei pagini”. Numele său este Vibrance şi ar putea intra în următorii ani în comercial. Produsul va fi lansat la cereale, specii agricole pentru care este deja omologat, şi în următorii ani va fi disponibil şi la porumb, rapiţă şi sfeclă de zahăr.
Al doilea produs – Maxim Quattro – este un „ready mix” cu nu mai puţin de patru substanţe active, care va intra, probabil, în anii următori în România, dacă va fi omologat şi autorizat pentru protecţia porumbului. Este un produs „foarte uşor de aplicat, foarte concentrat şi care este constant peste tot în lume (aceeaşi formulare). Şi asta este foarte important, mai ales pentru România, care este o ţară cu o producţie mare de seminţe care merg şi la export”, a completat Ioana Tudor informaţia despre noul produs Syngenta aflat în procedura de autorizare. Aceste noutăţi sunt autorizate în multe părţi ale lumii, dar, aşa cum ştim deja, în UE procedurile sunt mai complicate şi de lungă durată.
Nu fuziune, ci achiziţie integrală
Jon Parr a primit întrebări despre procesul de preluare a Syngenta de către gigantul
ChemChina, dând asigurări că nimic nu se va schimba în managementul companiei. Cuvântul de ordine a fost „Syngenta rămâne Syngenta”, chiar dacă este cumpărată de ChemChina. De altfel, „asta a fost ceva fundamental în înţelegerea pe care am făcut-o cu ChemChina”, a precizat reprezentantul companiei. În plus, oficialul firmei a ţinut să sublinieze faptul că între ChemChina şi Syngenta nu e vorba de o fuziune, ci de o achiziţie integrală.
Au fost şi întrebări despre ce anume câştigă ChemChina în urma acestei achiziţii destul de costisitoare. Jon Parr a precizat că gigantul chinez a câştigat în primul rând accesul neîngrădit la tehnologiile dezvoltate de Syngenta, ceea ce poate facilita o agricultură sustenabilă pentru viitor în condiţiile în care China deţine o cincime din populaţia mondială şi doar 7% din terenul agricol. În plus, ChemChina poate asigura o poziţie importantă produselor dezvoltate de Syngenta pe piaţa asiatică. Jon Parr spune că achiziţia Syngenta de către ChemChina a început practic în ianuarie 2016, când s-ar fi parafat înţelegerea. Iată că au fost necesare 20 de luni pentru toate aprobările care să ducă la încheierea afacerii. O afacere care se încadrează în fenomenul de consolidare la nivel mondial al afacerilor din agribusiness. „Din punct de vedere al ChemChina, este o achiziţie strategică şi se potriveşte foarte bine cu planul lor cincinal (Chem China este proprietatea statului chinez, deci Syngenta este în proprietatea statului – n.r.) de a face ceva pentru competitivitatea agriculturii din China”, au mai susţinut oficialii Syngenta.
Trebuie spus că preşedintele diviziei globale de protecţia plantelor din Syngenta, Jon Parr a avut o deschidere remarcabilă şi o disponibilitate ieşită din comun la a răspunde întrebărilor presei, ţinând cont că era doar pentru o zi în România, iar programul său era pur şi simplu extrem de solicitant. Ceea ce nu l-a făcut să pară deloc pe fugă, a ascultat cu răbdare atât ce au avut de spus colegii săi, cât şi comentariile presei. În plus, a oferit răspunsuri elaborate fără deja celebra „altă întrebare”.
Syngenta România are un nou manager general
Iar noul director general al Syngenta România, Sergiu Staicu, numit în urmă cu mai mult de trei luni, a povestit mai întâi cum au decurs primele 90 de zile de la numirea sa pe noua poziţie. Dacă Ioana Tudor a adunat două decenii de muncă în echipa Syngenta (chiar înainte ca firma să poarte acest nume), iată că şi managerul general Syngenta România se apropie de primul său deceniu în firmă. Aproape jumătate din acest timp (4 ani) ocupând posturi de conducere pe zona Europa de Sud-Est. În România a revenit odată cu preluarea funcţiei de director general, în luna mai a.c..
Andrei Măruţescu, director de comunicare şi relaţii publice pentru Europa de Sud-Est al Syngenta, cel care a asigurat funcţia de moderator al simpozionului de tip Syngenta (practic, o aşezare a scaunelor în cerc, ca la un cenaclu literar), l-a provocat pe Sergiu Staicu să-şi prezinte pe scurt activitatea din cele 90 de zile de când a preluat şefia Syngenta România. Sergiu Staicu a precizat că „am găsit aici o echipă foarte bună, care m-a ajutat în această perioadă să înţeleg anumite detalii operaţionale care, din rolul precedent, nu îmi erau aşa de comune. Am petrecut împreună această perioadă pentru a înţelege care sunt oportunităţile pe care le avem, care sunt lucrurile unde putem îmbunătăţi ceva, astfel încât în continuare să fim alături de fermierii şi clienţii noştri”. Despre targetul asumat ca director general pentru creşterea businessului din România, „pot să vă spun că este vorba de o ţintă formată din două cifre (cifre procentuale – n.r.)”, a răspuns Staicu.
Sergiu Staicu a adăugat că Syngenta va veni în continuare în întâmpinarea provocărilor cu care se confruntă fermierii, îndeosebi cele climatice, care sunt din ce în ce mai dinamice şi de neprognozat. „Când mă gândesc la aceste provocări, primele lucruri care îmi vin în minte sunt extremele din anul acesta. Nu sunt neapărat provocări specifice doar anului 2017, deja cred că am văzut în toată perioada aceasta fenomene mai puţin obişnuite. Mă gândesc la zăpada şi la frigul din aprilie, care într-o măsură ne-au luat un pic pe nepregătite. Mă uit şi la ultimele 30 de zile în care temperaturile de peste 35-40 de grade au fost la ordinea zilei. De aceea trebuie să găsim acele soluţii care să adreseze aceste provocări şi care să reducă pe cât posibil din impactul acestor extreme”, a conchis tânărul manager general al Syngenta România.
Iată că Syngenta promite că va rămâne tot Syngenta în urma achiziţiei de către ChemChina. Iar în unele aspecte chiar mai mult decât atât! Cartierul general al companiei va fi tot la Basel, în Elveţia.
(de la stânga la dreapta): Ioana Tudor, Sergiu Staicu, Jon Parr şi Andrei Măruţescu
FERMIERII SUNT TOT MAI ATENŢI LA CE ANUME ŞI CÂT MAI CULTIVĂ
Ioana Tudor a vorbit despre partea de Seedcare pe care o administrează la nivel global în Syngenta, „o divizie cu o cifră de afaceri de un miliard de dolari, care este la intersecţia dintre divizia producătoare de chimicale şi divizia de producere de seminţe”, a specificat aceasta. Chiar a subliniat că divizia de seedcare are grijă ca sămânţa să fie protejată cel puţin 30 de zile, indiferent de provocările cu care se va confrunta în pământ (secetă, îngheţuri târzii, umiditate excesivă etc).
Abordând tematica privind tendinţa pe piaţa producerii de seminţe, specialistul Syngenta a spus că se manifestă un trend descrescător, deoarece majorarea costurilor inputurilor, coroborat cu scăderea preţurilor la produsele agricole, i-a determinat pe fermieri să fie foarte atenţi la ce şi mai ales la cât cultivă. Doar la seminţele de porumb s-a observat un trend crescător în ultimul an.
Jon Parr: „În acest moment, circa 98% din acţiunile Syngenta sunt deţinute de ChemChina şi cred că până la sfârşitul acestui an ChemChina va fi proprietarul Syngenta în proporţie de sută la sută”.
Articol publicat in revista Ferma nr. 16 (199) (15-30 septembrie)