Cifra invitaţilor a ajuns la o mie, iar aproape jumătate au venit din toate colţurile ţării. Raportându-ne la cifra hectarelor lucrate de cei prezenţi în sală, cifră pronunţată de către directorul general al diviziei Agribusiness a Agricover, Ghiţă Pinca, putem face o medie de peste 2.000 ha de căciulă.
Lume bună şi teme interesante, abordate cu profesionalism
Adevărul e că mai rar găseşti la un eveniment de agribusiness atâţia fermieri pur sânge. De la cel mai renumit crescător de vaci din România, Nicuşor Şerban, preşedintele Holstein Ro şi administrator al Agroserv Măriuţa, la nu mai puţin vestitul Alexandru Baciu, din Grădiştea, judeţul Călăraşi, cel care a ridicat la alt nivel afacerea în agricultură. Dar să nu-l uităm pe Romulus Oprea, vicepreşedintele Federaţiei „Cartoful” din România, poate unul dintre cei mai mari producători de cartof din România, sau pe Constantin Bazon, vicepreşedinte LAPAR. Nu pot să nu-l pomenesc aici pe Cristinel Brânză, din Brăila, cel care face la Agro Hagiu o treabă profi, cum face şi Cosmin Băcanu, fermier din Teleorman, sau Constantin Dume, cunoscut ca arendaşul lui Băsescu. Toţi aceştia au venit la conferinţa Agricover nu doar ca să afle de la Ghiţă Pinca sau de la Robert Rekkers, directorul general al AgriFinance Agricover, care sunt tendinţele şi inovaţiile în finanţarea agriculturii. Probabil în aceste momente fermierii bat palma pentru un împrumut important sau pentru cine ştie ce alt contract de colaborare.
Agricover a crescut şi în 2017
Creşterea cea mai vizibilă este pe segmentul de AgriFinance. O majorare de 38 la sută (1,37 miliarde lei plasamente) în 2017 faţă de 2016 nu este ceva la îndemâna oricui. De aceea, Agricover a atras atenţia Băncii Europene de Reconstrucţie şi Dezvoltare, care s-a şi hotărât să devină partener cu Agricover pentru întâmpinarea nevoilor de bani cash ale fermierilor români.
De altfel, spicuind din spusele lui Robert Rekkers, fermierii români au contabilizat, doar anul trecut, un profit de circa 5 miliarde de lei, adică peste un miliard de euro. O cifră atrăgătoare chiar şi pentru cei mai circumspecţi bancheri.
Creşterea a fost susţinută şi cu produse noi. Unele dintre aceste fiind adevărate programe de susţinere pentru ferme, cum a fost unul dintre produsele mai recente – „Motorină la recoltă”. Acest produs complex s-a bucurat de un mare succes la fermieri. Aşa se face că, deşi iniţiat de Agricover doar de anul trecut, „Motorina la recoltă” (prin care fermierii primesc carburantul când au nevoie şi îl achită la valorificarea producţiei agricole) a atins nişte cifre demne de remarcat. Doar într-un singur an, 2017, acest produs a reuşit să ajungă în peste 1600 de ferme, care au consumat 55.000 de metri cubi de carburant, echivalentul a 180 de milioane de lei.
Portofoliul Agricover este într-o atletică dezvoltare
Portofoliul Agricover în agribusinessul românesc a ajuns la circa 4.500 de fermieri care lucrează aproape două milioane de hectare, conform afirmaţiilor lui Ghiţă Pinca. Cât despre tendinţe, celălalt director general, Robert Rekkers, spune că din profitul reinvestit, într-o mare proporţie, banii s-au dus spre achiziţia de teren agricol. Ceea ce arată maturizarea fermierilor şi pregătirea pentru vremurile în care arenda va creşte. Doar anul trecut au fost tranzacţionate circa 100.000 de hectare, din care 15% prin intermediul creditelor derulate prin Agricover. Însă oferta de vânzare a terenului agricol este în scădere, iar preţurile, normal, în urcare. O urcare ce se va menţine, dar cu o curbă mai lejeră, ne „promite” Robert Rekkers. Încă, spune specialistul Agricover, fermierii nu sunt tentaţi să achiziţioneze teren agricol, deoarece la terenul arendat se menţine o cotă de profitabilitate destul de ridicată (în jur de 20%, conform studiului prezentat de către directorul de cetăţenie olandeză al AgriFinance Agricover), deşi a scăzut constant în ultimii ani. Dar se menţine la o cotă care le permite fermierilor, în continuare, şi un profit din care pot investi în dezvoltarea fermelor.
Un alt indicator al prosperităţii fermierilor, am dedus din prezentarea excelentă a finanţistului Robert Rekkers, este şi procentul de bani, juma-juma (bani proprii/bani împrumutaţi) folosiţi la achiziţiile de teren agricol. Ceea ce mai arată faptul că fermierii evită să se îndatoreze prea mult, deşi pragul lor de îndatorare este relativ scăzut (sub 1000 euro/ha).
Exportăm cereale în disperare
Un alt tablou, desfăşurat de Cezar Gheorghe, ca şef al tradingului Agricover, a arătat o Românie agricolă în creştere, cu o producţie de circa 25 milioane tone de cereale (cam cu 2 milioane mai puţin decât cifrele oficiale). Paralela făcută, peste timp, cu producţia României din 1938, într-un an cu probleme de secetă în Europa, când România a exportat 3 milioane tone de grâu, la o producţie medie de 0,7 t/ha (faţă de o medie europeană de 0,5 t/ha), ne arată că la noi s-a păstrat cam acelaşi sistem. Adică exportăm cu disperare fără să reuşim crearea de valoare adăugată. Chiar şi fractura dintre latifundiarii actuali şi mica proprietate de subzistenţă este la fel de emblematică ca şi acum o sută de ani. Din cele 8,4 milioane de hectare arabile, conform afirmaţiilor lui Cezar Gheorghe, 54% aparţin unui număr de 13.000 de ferme, cu peste 100 ha fiecare, pe când restul de 46%, desigur că şi cel mai puţin productiv, aparţin unui număr de 1,1 milioane de exploataţii agricole, mai degrabă de subzistenţă.
La buna desfăşurare a conferinţei au participat şi mari companii de agribusiness precum Adama, Arista, Bayer, Belchim, Bunge sau DowDuPont, fiecare având şi prezentări de produse consacrate, dar şi de soluţii inovative. De remarcat prezenţa la nivelul de directori de companii, ceea ce a fost în favoarea fermierilor, care au putut stabili strategii pentru acest an agricol.
AGRICOVER – UN IMPORTANT ACTOR PE PIAŢA PORCINELOR ÎN SUDUL ROMÂNIEI
Odată cu definitivarea investiţiilor în abatorul de la Periş, rezultatele au clasat Agricover pe poziţia a doua, după gigantul Smithfield. Aproape 500.000 capete de porci sacrificaţi pe an este o cifră importantă şi impresionantă pentru România de azi! În plus, Agricover a investit şi în desfacere pe acest segment iar anul trecut a deschis zece magazine proprii.
Chiar şi în ceea ce priveşte distribuţia de inputuri, Agricover a fost nevoit să se repoziţioneze şi să regândească logistica. Acum au două depozite centrale, la Bucureşti, care alimentează cele zece depozite regionale. În plus, s-au constituit şi trei centre logistice la Timişoara, Braşov şi Bacău, pentru a ajunge cât mai aproape şi în timp util la toţi fermierii care au nevoie. În aşa fel încât să se găsească soluţii noi, care să reducă din costuri şi să crească eficienţa.
Ghiţă Pinca: „Faptul că o instituţie financiară internaţională (BERD – n.r.) a ales să devină acţionar în Agricover este o onoare, în acelaşi timp este o foarte mare responsabilitate. Prin acest pas sperăm şi avem încredere că vom putea fi mult mai aproape de dumneavoastră în ceea ce priveşte serviciile financiare şi nu numai. Agricover este ceea ce este astăzi mulţumită dumneavoastră şi vă mulţumim!”
Articol publicat in revista Ferma nr. 3/207 (ediţia 15-28 februarie 2018)