La sfârșit de septembrie, în viile societății Agrimat Matca lucru peste 200 de muncitori sezonieri. În plus, o echipă de 30 de viticultori era angajată la culesul strugurilor de masă. Ritmul de lucru era bun, în jur de 80 de tone de struguri la zi, ceea ce le-a dat speranța finalizării campaniei în mai puțin de trei săptămâni, adică până la 10 octombrie a.c. “Via a fost înființată în anii 1991-1992; când alții demolau, noi plantam 94 ha. De când a intrat pe rod, au fost producții mulțumitoare, cu vârfuri în 1996 de 16,8 t/ha; în 2008, 20,6 t/ha, iar anul acesta sperăm să depășim 15 t/ha”, ne-a declarat Gavrilă Tuchiluș, managerul societății.
Structura de producție viticolă a plantației este următoarea: 70 ha ocupate cu Fetească regală, 15 ha cu Băbească, iar diferența până la 94 ha reprezintă struguri de masă.
Un an dificil, cu mari cheltuieli
Pentru Agrimat, anul viticol 2014 a fost dificil din cauza bolilor și a dăunătorilor. Astfel, cheltuielile pe hectar s-au dus în sus cu circa 40% față de un an normal, apropiindu-se de 10.000 lei. Necazul mare, așa cum l-am aflat din discuțiile purtate în fermă, constă în prețul mic de desfacere a strugurilor. Cu toate acestea, costurile de producție sunt acoperite de recolta medie obținută la hectar. “Am urmărit îndeaproape evoluția agenților patogeni, presiunea foarte mare a fost din partea manei și a făinării, ambele au concurat la fel de puternic. Am intervenit cu un set de nouă tratamente cu produse fitosanitare sistemice dintre cele mai bune, începând cu tratamentul în uscat și până la stropitul cu zeamă bordeleză în luna august. Programul de combatere a cuprins și substanțe protectoare împotriva radiațiilor solare. Anul acesta, produsele de contact nu și-au făcut efectul, pentru că ploile au fost multe, a trebuit să revenim de mai multe ori pe suprafețele tratate cu puțin timp înainte. De asemenea, intervalul dintre tratamente a fost mult mai scurt pentru că temperatura și umiditatea au fost peste măsură, iar «perfuzia» în plantație am făcut-o când și cât a fost nevoie”, a explicat Gavrilă Tuchiluș.
Potrivit viticultorului, în ecuația reușitei, ingredientele care au garantat succesul acestui sezon viticol la Agrimat au fost: un program de combatere fitosanitar foarte bun, substanțe performante, aplicate în momentele optime și decizia factorului uman. Ferma viticolă de la Agrimat este coordonată de inginerul Iulian Bogean și de mecanizatorii de elită: Mihalache Stoica, Titel Manole, Ion Nistoroiu, Neculai Diaconu și Ion Nistoroiu.
La Odobești, o producție bună
La ferma nr. 2 Odobești, a societății Vincon Vrancea, inginerul Florin Gheorghiu, șeful subunității de producție, era bucuros. Ne spune că a fost un an deosebit, abia acum s-a văzut cine știe să lucreze via! Rareori s-a reușit pe văile astea să se obțină o recoltă atât de bună. „Iată, noi am înregistrat o medie de 13 tone la hectar la soiul Pinot și 15 tone la Fetească neagră. Anul acesta, pe total fermă, ne învârtim undeva la 10 tone/ha în medie. Am urmat cu strictețe un program de protecție fitosanitară cu un modul de 10 tratamente și unul suplimentar, preventiv, cu sulf pulbere. Avem o producție mare și nu trebuia să riscăm. Ferma dispune de sistem de irigare prin picurare, în perioadele de secetă se udă, în momentele ploioase ajută benzile înierbate. În zona noastră e și piatră, iar pe valea asta, toamna, ceața persistă până târziu și ne creează destule probleme, e multă umiditate, ne încurcă la recoltat și apoi trebuie să intervii suplimentar cu substanțe contra mucegaiului”, ne-a explicat șeful fermei.
Ferma de la Odobești se întinde pe o suprafață de 85,5 ha, 43 ha sunt în program de reconversie, din care, 21 de ha cu Pinot noir și 22 ha cu Fetească neagră, iar 42,5 ha este cu vie bătrână pe rod. În plantație, nu se terminase recoltatul strugurilor. Sperau ca înainte de jumătatea lunii octombrie să încheie lucrarea. Se muncea cu o formație de 60 de persoane care își realizau norma zilnică de 500 kg de poamă. Au fost perioade când au dat o mână de ajutor și cei aproape 40 de angajați ai societății. Întreaga producție se vinifică.
La 1 noiembrie va debuta noul sezon de producție viticolă, odată cu efectuarea arăturii de toamnă.
Murfatlar: 1.000 ha de vie tânără
Murfatlar România administrează în prezent peste 3.100 ha de vie, reprezentând cea mai mare suprafață de viță-de-vie din România a unui singur producător. Aproximativ 2.400 ha sunt pe rod, cuprinzând peste 10 soiuri de bază.
Societatea a început un amplu proiect de reîntinerire a viei în 2007, proces ce a vizat cu preponderență soiuri roșii precum Fetească Neagră, Pinot Noir și Merlot, iar până în acest moment există circa 1.000 ha de vie tânără.
Potrivit Laurei Mușat, director de comunicare al Murfatlar România, 2014 este primul an de reglaj după doi ani foarte grei, în care prețurile au fost destul de instabile. Producțiile mici din 2011-2012 (la nivel mondial) au pus presiune pe stocurile producătorilor și au mărit prețurile la consumator, mărind, totodată, și diferența dintre vin și produsele substituente. Acest lucru a dus și la o resegmentare a pieței vinului. Această evoluție a prețurilor a pus în dificultate piața vinului în ultimii doi ani.
Vinul și handicapul de preț
Așadar, 2014 vine după o recoltă 2013 bună și în mod normal vinul n-ar trebui să mai aibă handicapul de preț din anii trecuți. Aceasta ar trebui să fie o tendință în 2014, care să determine și o creștere a consumului. Însă asta va veni greu, după cum apreciază, directorul Laura Mușat. Nu e ușor să vină consumatorul înapoi, după ce doi ani a consumat mai puțin, deloc sau a plecat spre alte băuturi.
La nivel național, din punct de vedere al producției viticole, se preconizează un an mai slab, estimând o scădere cu aproximativ 10-15% comparativ cu 2013, un an cu extraordinare rezultate. Precipitațiile au fost duble cantitativ față de anul precedent, iar acest lucru a îngreunat campania agricolă în general, de la protecția culturii până la cules.
Crama Atelier – divizia premium a Murfatlar
Din 2010, Murfatlar a început un proiect nou, M1 Crama Atelier, brandul high-end. „Decizia de a investi în segmentul de vinuri premium și superpremium a fost dublată de ieșirea deliberată a companiei din segmentul de piață economic, prin renunțarea la producția și vânzarea brandurilor din acel segment. Pentru dezvoltarea noilor vinuri, Murfatlar a dezvoltat o mică cramă în interiorul combinatului de vinificație și a început colaborarea cu Răzvan Macici, oenologul român stabilit în Africa de Sud, cu premii obținute la nivel internațional. Dedicată vinurilor premium, crama mică din crama mare cuprinde o linie tehnologică completă cu cele mai moderne echipamente în materie de vinificație. Pentru vinurile create aici se folosesc 30 de hectare din cele mai bune plantații ale podgoriei, de la Băbească Neagră din anii ’57 până la culturile recente și toată iscusința și pasiunea oamenilor locului. Conducerea companiei are în vedere creșterea segmentului premium și superpremium și se va concentra în continuare pe dezvoltarea Cramei Atelier, divizia premium a Murfatlar”, a detaliat Laura Mușat..
În Dobrogea, anul a dat bătăi de cap viticultorilor
WineRo s-a înființat în 2006, an în care a achiziționat mai mult de 100 ha de teren la Aliman, județul Constanța. Aici au fost selectate pentru plantare, în urma unor minuțioase teste de sol, soiul românesc Fetească Neagră și soiurile internaționale Merlot și Cabernet Sauvignon – investiția în achiziții și plantări a fost de 2,6 milioane de euro. Până în acest moment, investiția a ajuns la 8 milioane de euro (vie, capital de lucru, centru de producție). În septembrie 2010 a fost lansat primul vin produs de WineRo -Alira, realizat din struguri Merlot din recolta 2009. Alira este comercializat în prezent în țări precum: Austria, Belgia, China, Cehia, Finlanda, Franța, Grecia, Olanda, Ungaria, Italia, Japonia, Rusia, Singapore, Suedia, Regatul Unit al Marii Britanii, SUA.
WineRo face parte dintr-un grup de companii producătoare de vin, respectand filosofia care a stat la bază atunci când proiectul a început, și anume: realizarea vinurilor premium în stil bordolez pe alt terroir decât cel din Franța, la cel mai bun raport calitate-preț.
“Exista mai multă filosofie într-o sticlă de vin decât în toate cărțile”, spunea cândva Luis Pasteur. Arta de a face vin se bazează, poate mai mult decât altele, pe consecvența și pe crearea unei tradiții. De aceea, în ultima vineri din luna septembrie, Alira a început campania de recoltare printr-un eveniment marcat de o sărbătoare câmpenească a recoltei, organizată în via de la Aliman, județul Constanța. ”Anul acesta ne-a dat bătăi de cap din cauza ploilor abundente, care nu sunt caracteristice Dobrogei. De regulă, aici cad anual circa 280 litri de apă pe metru patrat, iar anul acesta au fost peste 450 de litri. Însă colegii noștri din vie au făcut tot ce le-a stat în putere ca să limiteze efectele ploilor și să ne ofere struguri de calitate”, aprecia Ghenadie Bobeică, General Manager Alira.
Două game noi de vinuri
În același timp, a fost un an bun deoarece Alira a venit cu două game noi: vinuri super-premium – Alira Grand Vin, cu sortimentele Merlot, Cabernet Sauvignon, Fetească Neagră și Cuvee, și o gamă pentru retailul modern – Lauri, cu sortimentele Cuvee Aliman, Cuvee Rasova și Cuvee Rosa. Toate aceste vinuri sunt semnate de oenologul bordolez cu renume internațional – Marc Dworkin.
”Un pas important în acest an a fost deschiderea de noi piețe de desfacere. În 2014, am încheiat parteneriate de distribuție cu țări precum Marea Britanie, Franța, Japonia. Ca volum de vânzari, 40% revin exporturilor, din 115.000 de sticle vândute din toate gamele noastre: Alira, Alira Grand Vin și Lauri”, a declarat Mircea Niculescu, director de vânzări și de marketing al Alira.