Este recunoscută importanţa strategică a agriculturii europene, se promovează creşterea producţiei prin folosirea terenurilor marginale şi se subliniază nevoia urgentă de a reduce şi diversifica importurile de resurse precum energie, îngrăşăminte şi hrană pentru animale.
EU BIOFUELS VALUE CHAIN
Lanţul Valoric al Biocombustibililor din UE (EU Biofuels Value Chain)este o coaliţie care reprezintă fermierii şi cooperativele agricole din Europa, producţia de ulei vegetal, etanol din surse regenerabile şi sectorul de biodiesel.
Această coaliţieeste solidară cu Ucraina şi sprijină eforturile de consolidare a capacităţii globale de a face faţă consecinţelor acestei crize pe pieţele alimentare şi energetice. „Lanţul Valoric al Biocombustibililor” estebine plasat pentru a juca un rol major, aflându-se la intersecţia producţiei de alimente şi furaje, înlocuirea combustibililor fosili şi independenţa energetică europeană, reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră şi bioeconomia circulară.
3 FACTORI STRATEGICI AI UE
Pentru a atinge obiectivele de securitate alimentară fără a sacrifica ambiţiile UE privind independenţa energetică şi atenuarea schimbărilor climatice, se iau în considerare următorii factori:
1.Industria UE a biocombustibililor aduce o contribuţie strategică la securitatea alimentară şi energetică a Europei. Industria de biocombustibili furnizează nu doar biocombustibili, ci şi alimente, furaje şi îngrăşăminte organice, consolidând în mod semnificativ autonomia strategică a Europei, compensând nevoia de a importa hrană pentru animale şi înlocuind petrolul din transporturi.
„Lanţul Valoric al Biocombustibililor” se asigură că UE are surse interne suplimentare de hrană pentru animale cu conţinut ridicat de proteine şi celuloză, în acelaşi timp producând combustibili lichizi regenerabili esenţiali pentru sectorul transporturilor.
2.Comunitatea ştiinţifică afirmă, în mod regulat, că producţia de biocombustibili este sustenabilă. Cultivarea materiei prime utilizată în producţia de biocombustibili are un impact foarte scăzut asupra mediului. După cum a afirmat Comisia Europeană cu privire la circumstanţele actuale, nu există nicio problemă de aprovizionare cu alimente în Europa, ci mai degrabă de accesibilitate a alimentelor. Prin creşterea producţiei, folosirea terenurilor marginale şi producţia internă de hrană pentru animale, agricultura UE poate face faţă problemei securităţii alimentare globale. Sectoarele agricole şi piaţa sunt capabile să reajusteze şi să realoce mărfurile acolo unde este necesar.
3.Acţiunile unilaterale ale unor state membre ale UE pentru a reduce încorporarea biocombustibililor ar putea avea consecinţe negative directe şi indirecte. Astfel de acţiuni, plasându-le în contextul securităţii alimentare într-un mod care ar putea submina serios ambiţiile Pactului Ecologic European, periclitează piaţa internă şi securitatea alimentară şi împiedică eforturile de asigurare a independenţei energetice a Europei. Combustibilii regenerabili sunt importanţi pentru atingerea obiectivelor Pactului Ecologic European, inclusiv prin tehnologiile avansate a biocombustibililor din deşeuri organice.
8 ORGANIZAŢII IMPLICATE
Lanţul Valoric al Biocombustibililor din UE (EU Biofuels Value Chain)reprezintă toţi actorii implicaţi, de la materia primă la producţia de biocombustibili:
CEFS– producătorii europeni de zahăr din sfeclă, producători şi rafinării de zahăr din trestie
CEPM– lanţul valoric al producţiei de porumb: porumb boabe, porumb pentru siloz, producătorii de seminţe de porumb
CIBE– cultivatorii de sfeclă de zahăr
Copa-Cogeca– asociaţiile de fermieri şi cooperativele agricole europene
European Biodiesel Board (EBB) – industria europeană a biodieselului
European OilseedAlliance (EOA)– organizaţiile europene producătoare de seminţe oleaginoase
Asociaţia europeană de etanol din surse regenerabile (ePURE) – producătorii europeni de etanol din surse regenerabile
FEDIOL– industria europeană de uleiuri vegetale şi făinuri proteice
MOTOARELE TERMICE, BAZA TRANSPORTURILOR EUROPENE
Transportul rutier reprezintă 93% din consumul total de energie pentru transportul intern în UE27 şi este principalul mod pentru transportul intern de marfă în toate statele membre ale UE.
Între 2019 şi 2020 s-a înregistrat o scădere a consumului de energie în toate tipurile de transport din cauza măsurilor de izolare legate de Covid-19 şi a restricţiilor de călătorie. În termeni absoluţi, transportul rutier şi aviaţia internaţională a raportat cea mai mare scădere în 2020 faţă de 2019, cu 32.110 şi respectiv 23.680 ktep (kilotone echivalent petrol).
Cu toate că automobilele electrice sunt în trend ascendent în ceea ce priveşte numărul de unităţi vândute în Europa, transportul se bazează în proporţie majoritară pe motoarele termice, care pot fi alimentate cu biocombustibili în loc de combustibili fosili.
Transportul poate fi electrificat într-o proporţie foarte scăzută – principalele sectoare ale transportului de mărfuri şi de persoane se bazează şi se va baza pe motoare termice.
Evoluţia tipurilor de energie utilizate în transportul Uniunii Europene (EU27) 1990-2020
Sursa: Eurostat
Nu trebuie să existe un compromis între obiectivele UE privind securitatea alimentară, obiectivele sale climatice şi de independenţă energetică!
SOLUŢII DURABILE PENTRU OBIECTIVELE CLIMATICE ALE UE
„Lanţul Valoric al Biocombustibililor”din UE oferă soluţii durabile pentru a consolida independenţa UE în materie de energie, alimente şi furaje, pentru a decarboniza sectorul european de transport, pentru a sprijini fermierii europeni şi pentru a contribui la viziunea pe termen lung a UE de a atinge neutralitatea climatică până în 2050.
CONSUMUL DE ENERGIE ÎN 2020 ÎN SECTORUL TRANSPORTURILOR UE27
(în ktep – kilotone echivalent petrol)
Transporturi | Total | Combustibili solizi fosili | Gaze naturale | Produse petroliere | Biocom- bustibili | Electricitate |
Total | 251969 | 0,35 | 3162 | 228205 | 15825 | 4598 |
Procent din total | 100% | 0% | 1% | 91% | 6% | 2% |
Feroviar | 4717 | 0,35 | 0 | 1071 | 37 | 3608 |
Rutier | 238218 | 0 | 1780 | 220211 | 15765 | 282 |
Aerian domestic | 3081 | 0 | 0 | 3081 | 0 | 0 |
Naval domestic | 3645 | 0 | 0 | 3626 | 19 | 0 |
Reţele de transport | 1503 | 0 | 1363 | 0 | 0 | 140 |
Alte transporturi | 806 | 0 | 18 | 214 | 4 | 569 |
Transport internaţional | 56992 | 0 | 181 | 85062 | 236 | 0 |
Naval internaţional | 39001 | 0 | 181 | 38548 | 236 | 0 |
Aerian internaţional | 17991 | 0 | 0 | 17991 | 0 | 0 |
Sursa: Eurostat
Proiect finanţat cu sprijinul granturilor acordate prin mecanismul financiar
Norvegian 2014-2021, încadrul „Programului de Energie dinRomânia”.
https://biocombustibil-tm.ro/res-circular/
un articol de
TEODOR VINTILĂ
UŞV Timişoara