În perioada ianuarie – august 2019, România a livrat pe piaţa europeană 8492 tone de brânză. Cu un an în urmă, în aceeaşi perioadă, cantitatea vândută în UE a totalizat 8266 tone, iar în aceeaşi perioadă a anului 2017 a înregistrat 9365 t. Prin urmare, vânzările au crescut cu 3% în 2019 faţă de 2018 (primele şapte luni), dar nu au revenit la nivelul din 2017. Dintre statele membre, cel mai mare exportator de brânzeturi pe piaţa comunitară este Germania, care a livrat în primele şapte luni ale acestui an 755.870 tone. Pe locul doi se află Olanda, cu 509.989 t, iar pe locul 3, Franţa, cu 365.297 t.
În ceea ce priveşte importurile de pe piaţa europeană, Germania ocupă tot locul 1, cumpărând de la statele membre 550.761 tone. Italia este al doilea stat importator de brânzeturi europene, cu 353.756 t. Pe locul 3 se află Marea Britanie, cu 326.671 t. România a importat de la statele membre, în primele şapte luni ale acestui an, 48.521 tone de brânzeturi, cantitatea fiind în creştere faţă de anii anteriori. Căror state membre le-a vândut România brânză şi în ce cantităţi? Avem date complete la nivelul anului 2018. Astfel, cea mai importantă destinaţie a brânzei româneşti a fost anul trecut Grecia. Pe locul doi s-a aflat Italia, unde am vândut 2967 t. O cantitate totală de 810 t a ajuns în Spania. Alte destinaţii sunt: Marea Britanie (729 t), Bulgaria (608 t) şi Germania (249 t). În total, anul trecut, România a exportat pe piaţa europeană 12.952 tone de brânzeturi.
Brânza românească, în ţara yankeilor
Cum stau lucrurile pe piaţa extra-europeană? În primele şapte luni ale anului 2019, România a livrat în total 1705 tone. Principala destinaţie a brânzeturilor româneşti au fost Statele Unite, unde au ajuns 461 t. Pe locul doi s-a aflat Libanul, unde am vândut 344 tone. O cantitate de 156 tone a ajuns în Libia. Alte ţări arabe interesate de brânza românească sunt: Arabia Saudită (24 t), Emiratele Arabe Unite (6 t), Irak (26 t), Kuweit (15 t). Au mai fost livrate 132 tone în Serbia, 8 tone în Ucraina şi câte o tonă în Canada şi Elveţia. Consultând exporturile României din 2018, observăm că vânzările către Statele Unite sunt în creştere, fiindcă anul trecut am trimis acolo 410 tone, iar anul acesta, numai în primele şapte luni, cantitatea a fost mai mare, 461 tone, după cum am precizat. De altfel, Statele Unite sunt principala destinaţie a brânzeturilor europene. În 2018, cantitatea totală de brânză exportată de europeni peste Atlantic a fost de 133 665 tone. Vânzările au scăzut, însă, faţă de anul 2017, când au totalizat 140.684 t. Au crescut însă livrările pe piaţa japoneză, însumând anul trecut 106 587 t, după ce în 2017 au fost 94 786 t, iar în 2016, 78 997 t.
Licenţe de export
România produce două sortimente de brânză protejate la nivel european: telemeaua de Ibăneşti (Denumire de Origine Protejată – DOP) şi telemeaua de Sibiu (Indicaţie Geografică Protejată – IGP). Dintre acestea, numai telemeaua de Ibăneşti ajunge, deocamdată, la export, fiindcă producătorul din Ibăneşti deţine licenţă pentru comerţ internaţional. Inginerul tehnolog Nicu Bumb mi-a declarat că anul trecut au ajuns în Statele Unite 5 tone de telemea de Ibăneşti, iar în Germania, 12 tone. Au mai trimis brânză şi în Spania. ”În ianuarie anul viitor, avem programată o întâlnire cu un reprezentant al unei companii care vinde în China”, mi-a dezvăluit inginerul. Telemeaua de Sibiu, în schimb, nu este exportată de producători, fiindcă nu întrunesc, deocamdată, condiţiile legale. Comerţul cu brânzeturi este desfăşurat, desigur, de companii specializate, dacă nu chiar direct de marii procesatori.
PREŢUL LAPTELUI CREŞTE ÎNCET
Pentru fermierii care deţin exploataţii furnizoare de lapte, evoluţiile pe piaţa brânzeturilor sunt relevante numai dacă duc la o creştere a preţului laptelui. Potrivit Eurostat, în România, preţul laptelui a crescut în ultimii zece ani cu 8 euro/100 kg. În februarie 2009, preţul laptelui în România era de 22 de euro/100 kg. Adică, 0,22 euro/1 kg. La un curs de 4,2127 lei pentru 1 euro, rezultă că în 2009, preţul mediu al unui kg de lapte era de 0,9267 lei. În octombrie 2019, preţul laptelui în România a fost 30 de euro/100 kg. Adică 0,30 euro/1 kg. La un curs de 4,7569 de lei pentru 1 euro, rezultă un preţ mediu de 1,4270 de lei/1 kg.
Articol publicat în revista Ferma nr. 21/248 (ediţia 1-14 decembrie 2019)