Probă de lucru: Lemken Vega 12/5000 - Revista Ferma
14 minute de citit

Probă de lucru: Lemken Vega 12/5000

După Lemken Sirius – prima maşină de erbicidat concepută pe cont propriu, la Agritechnica 2011 a fost prezentat prototipul Lemken Vega. Aceasta urma să reprezinte prima maşină de erbicidat tractată fabricată pe cont propriu de către producător – şi, prin intermediul celor trei modele, completează golul din gama de produse după sistarea producţiei seriei Euro Train. Acest model Vega nu trebuie considerat doar o soluţie de nişă, cu rampe din aluminiu, ci este o maşină cu un nivel foarte avansat de echipare tehnică. La dezvoltarea modelului Vega, atenţia s-a concentrat pe asigurarea unui centru de greutate coborât, cu menţinerea concomitentă a unei gărzi ridicate la sol: în fapt, sunt vizate două criterii care se contrazic reciproc. Faptul că lucrurile nu stau în acest fel în realitate este demonstrat de concluziile desprinse în urma probelor din câmp.

lemken-vega-masina-erbicidat_b

Foto: Modelul Lemken Vega 12 este disponibil cu capacități de 3.000 l, 4.000 l și 5.000 l.

 

Caracteristici tehnice

Rezervor: 3.000, 4.000 şi 5.000 litri volum nominal, 3.300, 4.400 şi 5.500 litri volum efectiv, polietilenă, rezervor pentru apă curată: 550 l, rezervor pentru spălare manuală: 12 l, pompă cu membrană şi piston: 2 x 220 (opţional 2 x 260) litri/min

Braţe: bare din aluminiu de 15 m până la 30 m

Dimensiuni şi masă: masa proprie cu rampe SEH24 : 4.320 kg, 4.470 kg şi 4.530 kg, lăţime (transport): 2,50 m, înălţime: 3,72 m, ecartamentul: 1,50 până la

2,30 m, lungime: 6,95 m

Dotări de confort: sistem de clătire de 45 l, ProFlow, control individual  al duzelor cu sistem de comandă a maşinii MegaSpray

 

Centru de greutate coborât

Centrul de greutate coborât poate fi recunoscut în special la modelul mai mic, Vega 12/3000. Centrul longitudinal de greutate este amplasat puţin în faţa punţii spate, utilajul având, fără încărcare, o masă cuprinsă între 300 şi 500 kg. Potrivit informaţiilor furnizate de Lemken, rularea pe suprafeţele foarte accidentate nu ar reprezenta o problemă, graţie formei rezervorului şi centrului coborât de greutate.

Rezervorul a fost turnat din polietilenă, prin intermediul procedurii de turnare rotativă. Cele trei variante de capacitate ale rezervorului (3.000, 4.000 şi 5.000 l) sunt montate pe acelaşi cadru, rezervorul fiind montat în ansamblu cu trenul de rulare. Pentru a putea garanta o întreţinere a rezervorului, modelul Vega este echipat cu două capace. O particularitate este reprezentată de curentul de aer din rezervor, care funcţionează ca barieră acustică. La interior nu sunt prevăzute furtunuri, conducte de amestecare sau elemente similare care ar putea constitui un impediment pentru curăţarea interioară. În rezervor sunt disponibile numai şapte duze de agitare cu injector şi patru duze de curăţare interioară, toate acestea fiind însă alimentate din exterior. Circuitele pentru lichid sunt divizate într-un circuit de agitare şi un circuit de lucru. Mixerul este divizat în două elemente: la nivelul secţiunii inferioare sunt prevăzute trei injectoare Venturi, iar în mijlocul recipientului, patru injectoare. În plus, pompa de agitare oferă şi posibilitatea de aspirare şi realizează şi clătirea prin intermediul injectoarelor Venturi – însă numai după ce injectoarele Venturi inferioare sunt poziţionate sub nivelul apei, pentru a reduce la minim formarea de spumă. Patru duze rotative pentru spălare interioară fac parte din echiparea standard, însă nu este asigurată o spălare interioară continuă. În prezent, Lemken testează o procedură complet automatizată de clătire care, cu ajutorul componentelor existente trebuie să permită o spălare interioară continuă.

Pentru funcţiile de spălare sunt disponibile două rezervoare pentru apă curată, care au, totodată, rolul de apărători deasupra roţilor. Împreună, acestea au o capacitate de 550 l, sunt conectate la nivel central şi se golesc în acelaşi ritm.

lemken-vega-1_b

Foto: Filtrele de aspirație permit efectuarea cu ușurință a lucrărilor de întreținere și nu au volume reziduale mari.


Exclusiv electric

Aşa cum am spus, modelul Vega este realizat complet electric. Aceasta înseamnă că nu mai există manete mecanice de acţionare (supapă cu 5/4 căi) şi supape pentru modurile de lucru la spălare. Controlul este preluat, în schimb, de către un computer. În acest mod este posibilă realizarea unei construcţii compacte, traseul furtunurilor fiind cu 10 m mai scurt. Un avantaj suplimentar este reprezentat de faptul că sunt excluse erorile de operare (de exemplu, surse de contaminare).

Reglarea ventilelor (electrovalve) se realizează în toate situaţiile step-by-step, în cadrul unei proceduri de comandă – astfel sunt evitate erorile de utilizare. Suplimentar este disponibil un regim manual de lucru, în care există posibilitatea de acţionare şi verificare a electrovalvelor. În cazul în care sunt necesare lucrări de întreţinere ale motoarelor electrice, acesta pot fi demontate uşor. În acest scop, este necesară doar desfacerea unui şurub şi a unui conector.

Elementul central al modelului Vega este reprezentat de două pompe Altek Boxer. În varianta standard, acestea sunt antrenate prin intermediul prizei de putere. Pompele cu membrană şi piston funcţionează orizontal şi au un debit 200 l/min sau, pentru un preţ suplimentar, 260 l/min. Ambele pompe se află în punte şi sunt uşor accesibile pentru efectuarea de lucrări de întreţinere. În plus, aceasta oferă posibilitatea de aspirare de la o diferentă de nivel de 4 m; rezervoarele externe şi aspirarea cu furtunuri lungi nu ar trebui să ridice probleme.

Duza de clătire este golită prin aspirare cu ajutorul unui injector. Acesta oferă posibilitatea de aspirare suplimentară cu un debit de 120 l/min – Lemken a prevăzut în acest sens denumirea „High Flow“. În acest mod, utilizatorul are la dispoziţie 625 l/min capacitate de alimentare. Numai o pompă funcţionează într-un regim normal de pulverizare, în timp ce cealaltă amestecă; în caz contrar, aspirarea s-ar realiza cu o viteză prea ridicată.

Suplimentar, filtrele sunt montate transversal pentru a permite golirea completă a acestora în toate situaţiile. În mod suplimentar, acestea prezintă individual o capacitate de câte aproximativ 1,0 până la 1,5 l. În plus: cantitatea reziduală care poate fi evacuată şi care rămâne în filtrul de aspiraţie, filtrul de presiune şi în rezervor este de numai 3,7 l! 

Articolul integral poate fi citit în revista Utilaje Agricole Nr. 1 (16) / 2018. Acest număr poate fi solicitat gratuit cu un mesaj la adresa: facturare.revistaferma@gmail.com


Rampă  din ţeavă de aluminiu de până la 30 m

Cu privire rampe, Vega seamănă mai degrabă cu Sirius şi nu cu maşinile de erbicidat tractate Primus şi Albatros. Mecanismul de susţinere şi închidere ridicat reprezintă un aspect elementar pentru Lemken Vega, pentru că numai în acest mod poate fi utilizat spaţiul prevăzut deasupra pasajelor de roată pentru rezervorul de lichid. La ediţia Agritechnica din 2015, modelul Vega a fost expus cu o lăţime maximă de lucru de 24 m, dar începând cu anul respectiv sunt disponibile şi rampe cu o lăţime de 30 m. Conform informaţiilor oferite de Lemken, nu va fi disponibilă rampă mai mare, deoarece execuţia constructivă din aluminiu nu permite lăţimi mai mari. Până la lăţimea de lucru de 24 m, rampa este strânsă în 9 elemente, iar până la 30 m sunt disponibile 11 elemente. Pentru Lemken, echipat complet cu tehnologie înseamnă: rabatare unilaterală, înclinare transversală, cursă de rabatare şi de revenire, reglarea înălţimii cu ajutorul terminalul de control al procesului de lucru care anticipează anjungerea la capătul parcelei şi multe altele. Aceste caracteristici prezintă un rol secundar pentru maşinile Primus/Albatros.

Poziţia rampelor se modifică prin intermediul unui braţ ridicare, nu prin intermediul unui paralelogram. Cursa de ridicare/coborâre are valori cuprinse între 0,42 m şi 2,90 m. În acest mod, Lemken asigură o plajă largă de valori a cursei chiar şi fără paralelogram. Un avantaj suplimentar al braţului de ridicare este reprezentat de menţinerea constantă a distanţei dintre duza de pulverizare şi puntea spate. Suplimentar, Lemken susţine că amortizarea poate fi realizată mai simplu, aceasta funcţionând cu arcuri elicoidale. Chiar dacă la prima vedere pare demodat şi desuet, sistemul se remarcă prin utilitate.

lemken-vega-brate_b

Foto: Fixarea la nivelul cadrului Parasol permite oscilația liberă a brațelor.

Rampele SEH sunt prevăzute cu electrovalve cu duze individuale care permit cuplarea electrică separată. În pachetul de dotări de bază cu Eltec, duzele sunt grupate până la un număr de 13, în funcţie de lăţimea rampelor. Astfel, este posibilă selectarea opţională a unor lătimi de lucru parţiale, cu opţiunea de memorare într-un număr de trei configuraţii. Prin intermediul sistemului de comandă al maşinii Eltec Pro şi MegaSpray este posibilă şi închiderea/deschiderea invdividuală a duzelor.

Suplimentar, Vega dispune de o conductă centrală de alimentare cu lichid fără coturi sau alte surse de pierderi locale de presiune.  În caz de oprire accidentală a fluxului pe parcursul stropirii, pentru a asigura funcţionarea, una dintre supape asigură inversarea sensului de deplasare a lichidului. În acest caz, nu doar conducta principală pentru duze este alimentată de la nivel central, ci este asigurată concomitent şi alimentarea din exterior (alimentare de pe patru laturi a conductei pentru duze), ceea ce asigură o repartizare transversală uniformă a presiunii de lucru. Functia de clătire este controlată la nivelul computerului de proces. Lichidul se întoarce în rezervor prin două duze de dispersie ce stropesc peretele interior al rezervorului. La scurt timp după terminarea lucrului, apa de spălare este eliminată din conducte cu presiune ridicată până la duze şi este plasată direct în câmp.

lemken-vega-rampele-rabatate_b

Foto: Rampele de 24m rabatate către spate se extind în 9 segmente.

Trei punţi disponibile, la alegere

La nivelul trenurilor de rulare sunt disponibile trei suspensii diferite ale punţilor: rigidă, cu suspensie mecanică şi cu suspensie pneumatică. Conform informaţiilor furnizate de Lemken, suspensia pneumatică, disponibilă la un preţ ridicat, este comandată într-un număr redus – pe de-o parte, este vorba despre preţ, iar pe de altă parte, suspensia mecanică este aproape la fel de bună. Înălţimea maşinii, respectiv garda la sol este identică pentru toate cele trei punţi.

La dimensiunile mai mari ale pneurilor rezultă o gardă la sol de 80 cm. Fără îndoială că această posibilitate există doar la fixarea superioară a suspensiilor, care permite o sarcină de maxim 2 t. Fixarea inferioară a suspensiilor K80 permite o sarcină de până la 4 t. Diferenţa: puntea este inversată, astfel încât pompa şi cardanul  sunt dispuse la nivel inferior. La modelele de dimensiuni reduse, sarcinile ajung la 8,3 t, iar la modelul mare Vega, până la 10 t. În funcţie de dimensiunea pneurilor şi de ecartament, modelele cu suspensie sunt autorizate pentru viteze de până la 60 km/h, iar în celelalte cazuri, pentru 40 km/h.

Ecartamentul poate fi obţinut numai în corelatie cu adâncimea de presare a jantelor cuprinsă între 1,50 şi 2,30 m. Astfel, ecartamentul de 1,50 m este posibil numai la modelul Vega 12/3.000. La modelele cu dimensiuni mai ridicate, ecartamentul este de minim 1,80 m, aspect asociat, în principal, cu poziţia rampelor şi cu pericolul de răsturnare. Înălţimea modelului Vega este de maxim 4 m (fără girofar şi în funcţie de dimensiunea pneurilor). Dimensiunea maximă a pneurilor este de 520/85/R46, cu un diametru de aproape 2,10 m, roţile de 650 se potrivesc numai cu un diametru mai redus. Atenţie: în Germania, roţile pentru lucrările de întreţinere nu pot fi autorizate pentru rularea cu viteza de 60 km/h.

Ne-a plăcut că totul poate fi cuplat de partea stângă la nivelul tractorului şi că traseele furtunurilor sunt prevăzute corespunzător. Reuşit: în varianta standard, puntea poate fi reglată hidraulic, astfel încât maşina îşi mentine orizontalitatea în spatele tractorului (reglarea pe înălţime). Concomitent, un cilindru hidraulic este utilizat pentru actionarea suportului mecanic. Opţional este integrat în această secţiune un rezervor cu azot sub presiune, care funcţionează, în acest caz, ca suspensie. Această funcţie se comandă prin intermediul uni robinet iar presiunea este prestabilită din fabricaţie.

 

Numai cu sistem de direcţie cu proţap

Ca urmare a renunţării la un sistem de direcţie cu fuzetă a fost posibilă execuţia rezervorului modelului Vega în această formă, care nu aduce cu forma de picătură de apă. În principiu nu există aproape nici o restricţie la alegerea pneurilor şi a ecartamentului. Impulsul pentru cilindrul de direcţie este preluat cu ajutorul unui giroscop şi a unui potenţiometru. Bolţurile de direcţie de 75 mm permit o rotire  pe ambele laturi până la 44 de grade. Avantajul sistemului de direcţie cu proţap: la rularea în curbă, rampa se menţine multă vreme paralelă cu direcţia iniţială, modificarea poziţiei  fiind efectuată mai târziu. Punctul de mijloc al maşinilor se menţine, astfel, mult timp central în spatele tractorului, deoarece punctul de direcţie este poziţionat aproape la mijloc, între punctul de rotaţie al tractorului şi puntea spate Vega (sistem de direcţie hibrid, cunoscut şi de la Albatros). Pentru utilizarea în câmp este necesară activarea regimului automat al sistemului de direcţie, iar acesta se dezactivează în regim de transport începând cu o viteză de 15 km/h (posibilitate de configurare).

Ca urmare a condiţiilor de natură tehnică, la acest tip de sistem de direcţie, la virare se realizează o mutare a centrului de greutate (către exterior). Astfel, direcţionarea unei maşini de stropit tractate din această clasă prin intermediul sistemului de direcţie cu proţap se realizează într-o manieră ieşită din comun. Concurenţii de pe piaţă oferă, de regulă, un sistem de direcţie cu raticulaţie la roată, care permite, suplimentar, corecturi ale deplasărilor pe teren  în pantă. Din păcate, sistemul de direcţie cu proţap nu se blochează automat la mers înapoi – însă Lemken depune deja eforturi pentru corectarea acestui aspect.

lemken-vega-sistem-de-directie_b

Foto: Prin intermediul sistemului de direcție cu proțap este asigurat un unghi de direcție corespunzător al mașinilor în urma tractorului.


Control ISOBUS

„Creierul” modelului Vega – sistemul de comandă – provine integral de la Lemken şi se numeşte MegaSpray. Conform AEF, acesta este echipat cu Section-, Task-, Base- şi Geo-Control. Lăţimile de lucru la rampă pot fi alese şi prin intermediul terminalului, însă numai din exterior către interior, respectiv invers. Pentru operaţiunile care sunt repetate frecvent sunt recomandate diferite comenzi Aux-N: suplimentar faţă de cutia de comandă a secţiunilor de rampă A 20, este disponibilă, opţional, caseta de joystick ISOBUS A 10. Fără îndoială că există şi posibilitatea de a utiliza sistemele de comandă ISOBUS proprii ale tractorului. Frecvent, cutia de comanda cu comutatoare basculante este amplasată pentru deschiderea/închiderea secţiunilor de rampă. Aceasta este compatibilă cu ISOBUS, cu posibilitatea de asociere a diferitelor funcţii cu comenzile respective. 

                 

Concluzia noastră

Prin intermediul modelului Vega, Lemken a lansat pe piaţă un o maşină de erbicidat care, prin intermediul noului design al rezervorului, asigură un centru de greutate coborât, cu garantarea concomitentă a unei gărzi ridicate la sol. Graţie conductei principale de alimentare, lichidul de stropire este disponibil în duze imediat după pornire. Prin intermediul sistemului de comandă Eltec Pro şi a soluţiei de control MegaSpray este posibilă o închidere individuală a duzelor. Pentru a asigura un unghi de fugă corespunzător al punţii, Lemken oferă un sistem de direcţie cu proţap, aspect ieşit din comun pentru maşinile de erbicidat cu nivel ridicat de dotări tehnice. Pentru această categorie de maşini ar fi recomandată, suplimentar, şi o soluţie pentru comanda succesivă a duzelor.

+ design modern cu rezervoare integrate pentru apă curată şi duză de clătire

+ centru de greutate coborât

+ gardă ridicată la sol

+ autorizare pentru rularea cu viteza de 60 km/h

+ ventilele pot fi controlate electric

+ posibilitate de închidere individuală a duzelor

+ cantitate reziduală minimă

orientare în pantă a sistemului de direcţie

fără comandă succesivă a duzelor

nu este încă disponibil un sistem de spălare interioară continuă

 

Articolul integral poate fi citit în revista Utilaje Agricole Nr. 1 (16) / 2018. Acest număr poate fi solicitat gratuit cu un mesaj la adresa: facturare.revistaferma@gmail.com

Cisteste si...

Recomandările redacției
Ultimele articole
Citește mai multe știri →