Precizia în agricultură este o noţiune care, în timp, a evoluat de la lux la necesitate, deoarece schimbările tehnologice rapide au transformat agricultura în decursul ultimilor 20 de ani. România este şi ea parte a acestui proces, iar AgroConcept şi-a asumat pe deplin misiunea de a le asigura fermierilor locali soluţii complete prin echipamentele şi serviciile oferite, reuşind dezvoltarea unei reţele de semnale RTK ce acoperă întreaga suprafaţă agricolă a ţării.
Iulian Creţu, Specialist GPS, AgroConcept, este de părere că “reuşita AgroConcept de a apărea pe harta RTK a ţării într-un timp relativ scurt a fost un proces complex, întrucât a fost necesară dezvoltarea unor puncte strategice, geografic vorbind, conform unui tipar bazat pe distanţa între staţiile montate pe cele 12 sedii ale AgroConcept din ţară şi din fermele mari ale clienţilor şi Ambasadorilor New Holland”.
Cum funcţionează reţeaua RTK?
Deşi ar părea că un nivel atât de înalt de precizie se bazează pe un sistem de operare extrem de sofisticat, principiul de funcţionare a reţelei este unul relativ simplu şi se numeşte PRS – Pseudo Random Station (staţie de referinţă pseudo-aleatorie). Acesta presupune conectarea utilajului la reţea prin crearea, de către server, a unei staţii virtuale în punctul în care se află utilajul în acel moment, dar corelată cu cea mai apropiată staţie fizică.
Reţeaua foloseşte constelaţiile de sateliţi GPS şi GLONASS, iar în curând şi sistemul european Galileo. Transmisia corecţiilor se realizează prin intermediul reţelelor de telefonie mobilă, iar semnalele de corecţie sunt compatibile cu orice sistem de ghidare GPS şi pot fi folosite chiar şi de către topografi.
Poziţia staţiei virtuale este raportată la alte cinci staţii reale din jurul ei, care converg către staţia virtuală corespondentă locaţiei tractorului. În momentul deplasării, utilajul va primi corecţii în funcţie de acea staţie virtuală, corecţii care asigură o precizie de până la 1,5 cm. Precizia de 1,5 cm este însă foarte greu de demonstrat în câmp, din cauza dimensiunilor variabile ale utilajelor şi a condiţiilor de lucru.
Care sunt avantajele utilizării semnalului RTK?
• Scad suprapunerile de la trecere la trecere, iar în timp acestea se reduc la 0;
• Cheltuiala cu combustibilul scade şi creşte viteza de lucru a utilajului;
• Se reduce considerabil uzura utilajului, deoarece traiectoria sa este mai cursivă;
• Calitatea lucrării este vizibil îmbunătăţită;
• Reduce oboseala operatorilor, aceştia putându-se concentra mai mult pe calitatea lucrărilor decât pe ghidarea utilajului;
• Este compatibil cu toate lucrările mecanizate, îndeosebi pentru operaţiunile de semănat de mare precizie;
• În ziua de azi, agricultura înseamnă eficienţă, adică recolte mai bogate cu un consum redus şi costuri mai mici, iar sistemele asistate de ghidare sunt realizate pentru a oferi un control uşor asupra utilajelor şi o cultivare eficientă. Terminalele compatibile ISOBUS facilitează utilizarea funcţiilor de aplicare variabilă şi controlul secţiunii.
Text şi foto: AgroConcept
PRECIZIE MAXIMĂ LA COSTURI FĂRĂ CONCURENŢĂ
AgroConcept şi New Holland oferă soluţii de precizie eficiente şi actualizate, continând să investească în strategia de cercetare şi dezvoltare. În acest sens, sunt active două oferte integrate în campania „Precizie maximă la costuri fără concurenţă”, pentru sistemul de ghidare asistată EZ-PILOT, respectiv pentru sistemul Autopilot Electric Drive. Ambele sisteme dispun de tehnologie RTK + Glonass şi de 6 luni abonament gratuit la reţeaua RTK. Sistemul de ghidare asistată EZ-Pilot include display-ul cu ecran tactil FM-750, antena GPS AG 25, controller-ul pentru interpretarea datelor satelitare şi are cel mai mic preţ de pe piaţă la ora actuală – 8.990 euro.
Sistemul Autopilot Electric Drive poate fi comandat de fermieri pentru 12.690 euro, ambele sisteme incluzând platformele de instalare, brachetul pentru volan şi manualele complete de utilizare.
Oferta AgroConcept nu se limitează la aceste tipuri de produse şi include o gamă variată de sisteme pentru agricultura de precizie, de la sisteme de ghidare manuală, la sisteme de ghidare automată complexe şi la sisteme de monitorizare telematics (ce presupun monitorizarea locaţiilor utilajelor, a datelor despre performanţa maşinii şi a datelor despre parametrii de funcţionare şi de utilizare).
Un articol publicat în revista Ferma nr. 4/209 (ediţia 1-14 martie 2018)