În fiecare an, Syngenta susține în jur de 500 de lansări de produse noi. Ceea ce, trebuie să recunoaștem, este impresionant. E adevărat că cele mai multe lansări – conform directorului de marketing și comunicare Andrei Măruțescu (și președinte al Alianței Industriei Semințelor din România) – sunt în domeniul producerii de semințe, care ocupă doar 20-22% din portofoliul integrat al Syngenta. Dar noile provocări lansate de schimbările climatice majore, precum și de înmulțirea dăunătorilor și a dezvoltării acute a fenomenului de rezistență a acestora (adică atât stresul biotic, cât și cel abiotic), impun firmelor abordări rapide, care să vină cu soluții în sprijinul fermierilor. Astfel că Syngenta investește nouă procente din totalul cifrei de afaceri (1,5 miliarde de dolari) pentru susținerea cercetării.
Shogun F1 – candidat pentru susținerea sloganului la pepeni verzi
La această a treia ediție a forumului s-a vorbit mult despre pepeni. S-a subliniat importanța portaltoiului și a necesității altoirii pepenilor în condiții de monocultură. Yorgos Kontosfyris – responsabil cu protofoliul de curcubitacee al Syngenta pentru sud-estul Europei, asistat de Aurel Catrina – reprezentant Vânzări Legume -, au discutat despre evenimentele din 2015, dar și despre visul de a obține pepenele perfect. Dacă hibrizii noi de pepeni Mirsini F1 și Romantic F1 și-au câștigat deja un loc în portofoliile de viitor ale fermierilor români, Syngenta vine deja cu o nouă propunere, hibridul Shogun F1, pepene cu un procent ridicat de zahăr, pretabilitate bună la transport și la depozitare și fructe de calitate.
Ortiva Top – viitorul aliat numărul 1 al legumicultorilor
Pe partea de soluții chimice (care ocupă peste 70% din portofoliul Syngenta), lansările de noi produse sunt mai rare față de semințe. Descoperirea de molecule noi necesită foarte mulți ani de cercetări și investiții pe măsură iar mai apoi o serie foarte lungă de aprobări, omologări și obținerea de tot soiul de certificări. Asta în condițiile unei politici eropene extrem de preventive, subliniază Andrei Măruțescu.
Cât privește soluțiile folosite în legumicultură, noul produs Ortiva TOP este un fungicid cu spectru mare de combatere, o eficacitate sporită și ușurință în utilizare, cu efect preventiv și curativ asupra principalelor boli din legumicultură, dar și cu un număr extins de omologări pentru majoritatea culturilor de legume. Fungicidul are tendința de a deveni, pe termen lung, aliatul numărul 1 al legumicultorilor. Ortiva TOP îmbină avantajele folosirii a două produse deja foarte cunoscute ale Syngenta, Ortiva și Score, în doză întreagă. Efectul este bun chiar și pentru plantele care au fost deja infectate. Prin aplicarea Ortiva TOP se oprește răspândirea infecției în plante, dar și înmulțirea ciupercilor prin împiedicarea formării de spori noi.
Petre Stoicea, fermier din Dăbuleni, unde cultivă 11 ha cu pepeni de la Syngenta, în special Sorento F1, din pante altoite), depune mărturie pentru eficiența produsului Ortiva TOP atât la pepeni, cât și la vărzoase.
Cunoscutul bucătar-chef Antonio Passarelli, cel care a deschis forumul, la cina festivă a gătit pentru toți participanții o serie de rețete inedite, invitând din public și câteva ajutoare. Apoi artista Maria Buză a destins atmosfera cu muzică de calitate.
UTILIZATORII PROFESIONIȘTI NU AU UN ORGANISM CARE SĂ-I ACREDITEZE
Deși de la 1 iunie 2015 a intrat în vigoare legislația care obligă utilizatorii profesioniști (acele persoane care utilizează în activitatea lor produse de protecția plantelor – PPP), încă nu s-a creat organismul care să-i certifice în acest sens. Mihaela Dogaru, director Omologări Syngenta, a ținut să sublinieze că „nu-i poți cere unei persoane să se conformeze cu o legislație care încă nu există!”
De la 1 iunie 2015 s-au schimbat și clasificările de pe etichetele produselor. Produsele toxice și foarte toxice conțin pictograma cu cap de mort și nu mai există simbolurile T și T+. Iar pictogramele nu mai sunt dreptunghiulare, ci în formă de romb.
Syngenta investește și în acest domeniu al instruirii persoanelor care folosesc PPP. Inclusiv în practici care să îmbunătățească randamentul folosirii acestor substanțe.
Articol publicat in revista Ferma nr.1(162) 1-31 ianuarie 2016