Aşa cum anticipau organizatorii, i-au trecut pragul un public numeros, circa 15 mii de vizitatori, în mare parte format din producători agricoli, dar şi localnici, oficialităţi judeţene şi reprezentanţi ai presei. Revista FERMA a fost partener media principal al târgului constănţean.
15.000 mp şi circa 85 de expozanţi
Evenimentul, organizat de Camera de Comerţ, Industrie, Navigaţie şi Agricultură Constanţa, în colaborare cu Direcţia Judeţeană pentru Agricultură şi cu Asociaţia Cultivatorilor Privaţi de Cereale şi Plante Oleaginoase Constanţa, a reunit producători, importatori şi comercianţi din diferite domenii: tractoare, combine, maşini şi echipamente agricole, soluţii de fertilizare şi pentru protecţia plantelor, produse agro-alimentare, industria alimentară, material săditor şi seminţe, produse alimentare organice şi tradiţionale, apicultură, grădinărit, dar şi finanţare şi asigurări.
La această ediţie, Târgul ExpoAgroUtil a însumat o suprafaţă de 15.000 mp, unde s-au regăsit circa 85 de expozanţi, din ţară şi din străinătate (Italia, Grecia şi Bulgaria), producători, importatori şi comercianţi din domeniul agricol. „Proiectul ExpoAgroUtil a pornit de la o suprafaţă cu spaţii de expunere de 2.000 mp. În timp a ajuns la 4.000 mp, iar acum, la cea de-a XXVI-a ediţie, putem să ne mândrim cu o suprafaţă de 15.000 mp şi circa 600 de echipamente şi utilaje expuse la această manifestare”, a cuvântat, în deschiderea oficială a târgului, Mihai Daraban, preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie a României, promotorul acestui proiect expoziţional. „Agricultura este un pariu al României pe care sperăm să-l câştigăm. Sunt multe de făcut în această zonă de activitate. Dincolo de producţiile record, din păcate, la export contăm cu materie primă, materie brută. Este momentul să producem în România, să consumăm produse made in România şi să încercăm să vindem produse cu valoare adăugată cât mai mare. Deficitul balanţei comerciale al României creşte exponenţial; vorbim de 10 miliarde de euro în 2016 şi de 13 miliarde de euro în 2017”, a susţinut în continuare Mihai Daraban.
Produse noi şi oferte promoţionale
Trecând printre standurile cu produse expuse, nu am putut să nu constat o diversitate de exponate. Am remarcat prezenţa unor companii reprezentative pentru piaţa de agribusiness, care au ocupat suprafeţe însemnate şi au venit cu destule noutăţi. Astfel, NHR Agropartners a expus noile tractoare Deutz Fahr 6165, ediţie specială, şi modelele TTV Warrior, fabricate în Germania, toate însoţite de oferte speciale de finanţare.
Firma Dicor Land, poziţionată central, pe o suprafaţă de expunere de 350 mp, avea la vedere o parte din utilajele de prelucrarea solului, de aplicare a tratamentelor fitosanitare, tehnica de semănat şi, desigur, posibilităţile de finanţare extrem de avantajoase, începând cu dobânda de 0%.
Am notat prezenţa firmei Agri Alianţa cu mărcile de utilaje reprezentate, firma Irum cu tractoare româneşti, Farm Tech România cu utilajele Schaffer, distribuitorul de inputuri Topsem Cris, precum şi tractoare, utilajele de prelucrarea solului, remorci tehnologice sau atomizoare din „Magazia lu’ Costică”. Toate companiile au prezentat oferte promoţionale atractive, valabile pe perioada târgului.
Foarte bine reprezentat a fost sectorul de produse tradiţionale, multe dintre acestea atestate de Ministerul Agriculturii, între care: brânzeturi, produse apicole, vinuri, preparate din carne, conserve din fructe şi legume, articole meşteşugăreşti şi, nu în ultimul rând, produse de cofetărie, toate apreciate de publicul vizitator.
Fermierii au plecat acasă cu utilaje
„Şi această ediţie a Târgului internaţional ExpoAgroUtil a fost una de succes. Majoritatea firmelor au încheiat contracte, iar utilajele au plecat direct din târg la cumpărători. Spre exemplu, o companie din Grecia a livrat unui fermier din Amzacea un echipament agricol din expoziţie, iar un distribuitor autorizat a vândut încă din primele zile de târg cele două echipamente de irigaţii cu care se prezentase. Important pentru noi este că toţi expozanţii şi-au manifestat dorinţa de a reveni şi la ediţia următoare cu mult mai multe produse”, ne-a declarat Iulian Bulei, organizator al evenimentului.
DOUĂ ABSENŢE NOTABILE: DAEA ŞI… PLOAIA!
La rându-i, Gheorghe Albu, preşedintele Asociaţiei Cultivatorilor Privaţi de Cereale şi Plante Oleaginoase Constanţa, a susţinut, pentru revista Ferma, că „Târgurile de profil care aduc în expoziţie echipamente maşini agricole, inputuri, pachete de finanţare şi nu numai sunt în beneficiul şi avantajul producătorilor agricoli. Şi atunci, să abordăm acest eveniment cu mai multă responsabilitate, să fie un dialog între furnizorii şi constructorii de maşini, echipamente, utilaje agricole şi fermieri, în aşa fel încât gama de utilaje să fie una care să satisfacă nevoile, mai ales în condiţiile acestea de secetă. Avem echipamente bune care să realizeze cât mai puţine treceri asupra solului, astfel încât să ajute agricultorul să conserve apa în sol. Şi la acest târg am remarcat interesul deosebit al fermierilor faţă de acest gen de utilaje”.
Două au fost absenţele notabile ale târgului: ministrul Agriculturii şi… ploaia. Dacă Petre Daea a fost ocupat cu o delegaţie din Croaţia, ce-a de-a doua absenţă ar fi trebuit să fie absolut prezentă, pentru că, aşa cum afirmau fermierii la începutul lunii mai, la seceta care s-a instalat confortabil, producţia de cereale din Dobrogea riscă să fie compromisă în proporţii de la 50 la 100%.
Un articol publicat în revista Ferma nr. 10/215 (ediţia 1-14 iunie 2018)